Brev:
Op om natten
12. maj 2014
Alder:
20 mdr.
Op om natten
Kære Helen
Jeg beklager på forhånd mine fejl på dansk da min modersmål er tysk men jeg håber du kan forstår mig alligevel.
Vores problem er følgende:
Vi har en søn R på snart 21 måneder (han er født den 4/9/2012) og har mange forskellige problemer med sine sove vaner.
For de første var det i de sidste par uge meget svært ved at få ham til at fælde i søvn om aften men efter vi har købt og læst din bog (børn og søvn) gik det meget bedre og nu går han nærmest selv i seng igen. Vi har (det tror vi) en go putteritual med mælk, børste tænder, hygge, læse to bøger han vælge og en fast historie og så en sang imens han gå i seng og læge sig ned.
Men nu vores problem: han sove måske en sovecyklus og så er det meget svært hvis ikke umulig at få ham til at sove igen. Sidste nat f.eks. vågner han op og min kæreste forsøger at få ham til at fælde i søvn igen men det vil han ikke og beslutter sig at gå i fars seng. Så han går i vores gæsteværelse hvor han sove i øjeblik. Grund for det er at vi har en lille datter på 4 måneder som sover i vores værelse og vi besluttede før hun blev født at min kæreste skal sove i den anden værelse for at få nok sovn, da han har en krævende job.
Men tilbage til sidste nat. Så den lille dreng gik frem og tilbage fra fars seng til egen seng og det var bare ikke mulig at få ham for det første at lægge sig ned og bliver rolig men også at få ham til at sove igen. Den episode gik mindst 2 time. Så bege to var meget træt om morgen da de vågnede op kl. 7.00.
Før vores datter blev født har vi haft nogle enkelte natter hvor R kunne sove gennem hele natten. Men nu er det hver eneste nat han vågne op, græde, er svært ved at berolige og er enten op i flere timer, eller min kæreste tag ham i sin seng i gæsteværelse og de to sove sammen indtil næste morgen. Nogle gange sove min kæreste også i R´s seng, men da det er en børnemadrassen er det bare ikke særlig hyggelig.
Derfor vil vi gerne spørg hvad du vil anbefale at vi skal gør midt om natten når R vågner op? Vi ved at han har brug for tryghed (især siden sin søster blev født, fordi jeg bruger jo meget tid med hende) og derfor kramme vi også meget og hygge os før han skal i seng med ham. Men det er bare svært om natten, fordi vi er bare begge to så træt. For mig er det da jeg er op to gange for at amme den lille pige og min kæreste prøve alt for at få nok søvn, selvom han er på nattevagt med R siden Januar.
Vi glæde os til at høre fra dig og håber virkelig vi kan finde en løsning som fungere for alle. Jeg vil bare at R få nok søvn, fordi jeg tror han få det nemlig ikke. Han sover en lur om dagen hvor han sove i to time (fra 11/12 til 13/14 og vi vække ham altid op efter to time, da vi vil ikke at han sove mere om dagen, da det bliver ellers meget svært at putte ham om aften. – i vuggestuen gør de det sammen)
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
R´s mor og far