Svar: Søvn, rytme - fortsat
11. maj 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev :)
Du må meget gerne arbejde på at Frederik nu hjælpes til en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og det lyder meget passende, hvis han kan være vågen i 2-2.5 time mellem hver lur, som du beskriver at han ofte kan.
Du må også meget gerne svøbe ham og vugge ham, når han skal sove. Det er helt okay med den alder han har - ligesom du gerne må lægge dig med ham og sove sammen med ham midt på dagen, eller du kan trille ham en længere tur i barnevognen, for at holde ham sovende. Lige nu betyder det ikke så meget om han svøbes, vugges, trilles. Det vigtigste er at han lærer at sove og at I arbejder på en rytme, som kan fungere godt for jer begge, for hele familien. Og du skal ikke være så bange for at give ham dårlige vaner, men i stedet tænke, at du gør det for netop at få skabt nogle vaner (læs rytme), som er god for jer alle - også for Frederik :)
Overordnet så kan en plan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3 lur
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske og sover videre
Midt nat: Flaske og sover videre
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer i døgnet og de fleste børn trives rigtig godt, hvis de sover 3 lure dagligt, og dagssøvnen varer samlet ca 5 timer og de så sover ca 10 timer om natten. Det betyder dog også at børn i denne alder ofte vil have en længere vågen periode om aftenen. Det vil sige at han f.eks. ikke er klar til at gå i seng før kl er 22 og det skal der være plads til. Det betyder også at det måske kan være nødvendigt at du vækker ham fra hans lur, som han plejer at tage kl 17-18, for herefter at give ham en lidt mere vågen og aktiv aften og så putte ham til natten, hvor han så sover et længere søvnstræk afbrudt af mælk. Det er okay - det er jo ikke for at tage søvn fra ham, at du vækker ham, men derimod for at sikre ham mere søvn på andre tidspunkter af dagen.
Ofte vil det dog være bedst at starte med at forsøge at forlænge hans dagssøvn, netop fordi han så sandsynligvis selv vil begynde at afkorte sin nattesøvn - og netop ved at trille ham, vugge ham, eller sove sammen med ham, vil du ofte kunne forlænge hans lure om dagen.
Hos jer sover jeres dreng samlet det han har behov for og du har et ønske om at ændre lidt på hans søvn, så han begynder at sove mere samlet om dagen og en kortere nattesøvn - og det forstår jeg godt. Du skal dog vurdere, hvad han er parat til og hvad der vil fungere bedst hos jer. For når du begynder at ændre på dagssøvnen vil det naturligvis også kunne spille ind på natten og som sagt gøre, at han lige nu vil være vågen om aftenen - og har I lyst til det?
Dertil kommer at hans søvn måske vil ændre sig af sig selv i løbet af den næste måned til halvanden. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn søvnvaner og det er meget naturligt at børn i den alder har svært ved at sove sammenhængende lure om dagen. Netop nu vil hans søvn begynde at blive inddelt i flere stadier, hvor han sover lettere og sover dybere. Din dreng har altså en alder lige nu, hvor han begynder at have mere stadieinddelt søvn og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med f.eks. 45 minutters intervaller. Det betyder at han nogle gange vil sove 45 minutter og vågne op - hvor han måske egentlig skal hjælpes videre i søvnen, videre til næste søvnfase, men har svært ved det og derfor vågner og derfor også sover kortvarigt.
Samtidig er han også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter dig, drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når du sidder og leger med ham. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når du holder ham på skødet osv.
Den udvikling han går igennem lige nu, alt hvad han oplever, alle de ekstra stimuli han får, skal bearbejdes når han sover og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen.
Jeg tror umiddelbart at du aflæser ham fint. Og det er som sagt rigtig fint at du svøber ham og giver ham en flaske og derefter putter ham. Se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller i barnevognen. Han er stadig svøbt og han kan få en sut eller bare have en sutteklud ved sit ansigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Det er helt okay på denne måde at lulle ham til ro.
Hvis han efter 20-45 minutter viser tegn på at ville vågne op, så stå parat, tilbyd ham evt. sutten igen, tril ham lidt, berolige ham med dine hænder og se om du ved at være der kan lulle ham videre i søvnen, så han hjælpes til et længere søvnstræk.
Hvis du oplever at han har svært ved skiftet fra din favn og ned i sengen, så må du også gerne give ham flasken, der hvor du ønsker han skal sove. Det er her en god idé at elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under hans madras i hovedenden.
Og hvis du vil vække ham fra den 3 lur om aften, så væk ham, når han har sovet et par timer og se om du så kan aktivere ham, holde ham vågen osv. og han så er klar til at sove igen lidt senere. Hvis han tydeligt er træt og slet ikke kan vågne, så må du lade ham sove og i stedet arbejde på at forlænge de tidligere lure, så han af sig selv afkorter sin 3. lur, men hvis han er okay med det, du vækker ham kærtegnende, nænsomt osv. så kan du godt gøre det - mod at du naturligvis sikrer ham søvnen resten af døgnet, på tidspunkter som er mere hensigtsmæssige for både dig og ham.
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn".
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske