Brev:
Søvn, rytme - fortsat
11. maj 2014
Alder:
3 mdr.
Søvn, rytme - fortsat
Kære Helen
Tak for dit seneste svar. Det er min fornemmelse, at det lige nu ikke er det rigtige tidspunkt at ændre på, at vi svøber Frederik. Jeg prøver at lægge ham til at sove om formiddagen uden svøbet, men det virker som om, at han har meget svært ved at falde i søvn uden svøbet, så enten skal der vugges, vugges, vugges, eller også vælger jeg at svøbe ham, når jeg kan se, at han ikke kan falde i søvn uden.
Jeg har brug for lidt flere råd ift., at få Frederik til at sove. Da han jo stort set sover fra kl. 17 om eftermiddagen til mellem 5-7 næste morgen, er det meget lidt, han sover i løbet af dagen - nok max 45 min pr. lur - og jeg synes, at han virker mere og mere pirrelig om dagen.
Jeg har forsøgt at gå tur med ham i barnevognen, men det har indtil videre ikke gjort, at han sover længere tid. Da det lige nu samtidig er lidt af en kamp overhovedet at få ham til at sove i løbet af dagen, synes jeg, at det er vældig frustrerende at skulle bruge så lang tid - af og til helt op til en time - når han så sover så kort tid. Samtidig betyder det jo også, at rytmen med at give mad lige før, Frederik skal sove, jo så ikke fungerer!
Lige nu gør jeg flg.:
Når Frederik virker træt (gnider øjne, virker irritabel, vil ikke længere 'underholdes' eller underholde sig selv), bliver han svøbt og lagt i liften sammen med sin sutteklud.
Hvis/når der er protester fra Frederik, venter jeg i op til 5 minutter, før jeg går hen til ham.
Som oftest (om dagen ikke om natten) begynder Frederik næsten med det samme at protestere i form af gråd, der tiltager.
Jeg taler stille til ham, siger 'såååå, såååå, såååå', aer ham på hovedet, aer/holder ham på maven osv.
Tager ham op og beroliger ham, hvis han bliver ved med at være ked af det, og lægger ham så ned i liften igen, når han er faldet til ro.
Jeg forsøger at lade være med at vugge ham.
Når de basale ting omkring søvnen om dagen ikke rigtig fungerer, synes jeg, det virker helt uoverskueligt at begynde at arbejde på, at Frederik ikke skal svøbes, snart skal fra lift til tremmeseng osv.
Samtidig undrer/frustrerer det mig, at han gladeligt sover videre uden protester, når han har fået mad om aftenen og natten, mens det skal være så vanskeligt om dagen!
Så der er vel to spørgsmål:
1) Hvad kan jeg gøre for at få sovesituationerne til at blive bedre? Aflæser jeg ham galt ift., hvornår han er klar til at sove? Aktuelt er han vågen ca. 2-2 1/2 time, før han virker træt og soveklar.
2) Er der noget, jeg kan gøre for at forkorte nattesøvnen, der lige nu nærmest starter sent på eftermiddagen, så Frederik kan sove bedre i løbet af dagen?
Mange hilsner fra
Frederiks mor