Søvn, rytme - fortsat

11. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvn, rytme - fortsat

Kære Helen

Tak for dit seneste svar. Det er min fornemmelse, at det lige nu ikke er det rigtige tidspunkt at ændre på, at vi svøber Frederik. Jeg prøver at lægge ham til at sove om formiddagen uden svøbet, men det virker som om, at han har meget svært ved at falde i søvn uden svøbet, så enten skal der vugges, vugges, vugges, eller også vælger jeg at svøbe ham, når jeg kan se, at han ikke kan falde i søvn uden.

Jeg har brug for lidt flere råd ift., at få Frederik til at sove. Da han jo stort set sover fra kl. 17 om eftermiddagen til mellem 5-7 næste morgen, er det meget lidt, han sover i løbet af dagen - nok max 45 min pr. lur - og jeg synes, at han virker mere og mere pirrelig om dagen.

Jeg har forsøgt at gå tur med ham i barnevognen, men det har indtil videre ikke gjort, at han sover længere tid. Da det lige nu samtidig er lidt af en kamp overhovedet at få ham til at sove i løbet af dagen, synes jeg, at det er vældig frustrerende at skulle bruge så lang tid - af og til helt op til en time - når han så sover så kort tid. Samtidig betyder det jo også, at rytmen med at give mad lige før, Frederik skal sove, jo så ikke fungerer!

Lige nu gør jeg flg.:
Når Frederik virker træt (gnider øjne, virker irritabel, vil ikke længere 'underholdes' eller underholde sig selv), bliver han svøbt og lagt i liften ...

Annonce

... sammen med sin sutteklud.
Hvis/når der er protester fra Frederik, venter jeg i op til 5 minutter, før jeg går hen til ham.
Som oftest (om dagen ikke om natten) begynder Frederik næsten med det samme at protestere i form af gråd, der tiltager.
Jeg taler stille til ham, siger 'såååå, såååå, såååå', aer ham på hovedet, aer/holder ham på maven osv.
Tager ham op og beroliger ham, hvis han bliver ved med at være ked af det, og lægger ham så ned i liften igen, når han er faldet til ro.
Jeg forsøger at lade være med at vugge ham.

Når de basale ting omkring søvnen om dagen ikke rigtig fungerer, synes jeg, det virker helt uoverskueligt at begynde at arbejde på, at Frederik ikke skal svøbes, snart skal fra lift til tremmeseng osv.
Samtidig undrer/frustrerer det mig, at han gladeligt sover videre uden protester, når han har fået mad om aftenen og natten, mens det skal være så vanskeligt om dagen!

Så der er vel to spørgsmål:

1) Hvad kan jeg gøre for at få sovesituationerne til at blive bedre? Aflæser jeg ham galt ift., hvornår han er klar til at sove? Aktuelt er han vågen ca. 2-2 1/2 time, før han virker træt og soveklar.

2) Er der noget, jeg kan gøre for at forkorte nattesøvnen, der lige nu nærmest starter sent på eftermiddagen, så Frederik kan sove bedre i løbet af dagen?

Mange hilsner fra
Frederiks mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder