Svar: Putning - 17 mdr.
11. maj 2014
Alder:
17 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at høre, at I har kunne bruge mine andre råd og er blevet hjulpet videre, tak :)
Med den alder Frederik har nu, vil jeg anbefale jer at bruge det jeg kalder for "strygetøj metoden". Det er helt naturligt at han søger jer ekstra meget i øjeblikket. Han gennemgår lige nu en stor udvikling både fysisk og mentalt og har derfor ekstra meget brug for tryghed, når han skal sove - og ofte vågner børn i denne alder også om natten og søger ekstra stor fysisk kontakt.
Det handler om at han netop nu (18-20 måneder - og hos jer altså lidt før) begynder at have lidt mere farefornemmelse. Altså fornemmelse for at verden kan være farlig. Han oplever at kunne bevæge sig mere omkring, oplever at falde, slå sig osv. Han oplever at kravle op og ikke selv kunne komme ned. Han oplever mere og mere modstand i løbet af dagen - fra jer, når I holder fast i ham, fordi han ikke må løbe fra jer eller når I siger mere "nej!" dagen igennem og hindrer ham i ting han gerne vil. Han oplever også modstand fra andre børn, børn der skubber, bider, tager legetøjet fra ham osv. Og denne øgede fornemmelse for fare, fornemmelse for at verden ikke blot er sjov og ballade, påvirker ham, når han skal sove.
Det er lige nu rigtig svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne. Det er svært at koble fra, og det har han brug for at I hjælper ham med. Derfor er det rigtig fint at I har et putteritual, hvor I lige nu prioriterer at sidde lidt hos ham, læse historie, tale lidt om dagen og alle oplevelserne og på den måde hjælpe ham lidt med at komme af med noget af sit tankemylder, fordi han så bedre vil kunne sove. Og herefter kan "strygetøj-metoden", som sagt så være rigtig god.
Denne metode går ud på at i stedet for at I sidder og holder i hånden hele tiden eller går fra ham og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så holder I jer i nærheden og I laver noget praktisk. Det vil sige at I skal tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.
I skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt, at han kan se jer fra sin seng, og at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se om I er der. Og det er vigtigt, at I stadig kan tale med ham, så han kan både se og høre, at I er der.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Han forstår godt med den alder han har nu, at I ikke forlader ham, når I går, og at I stadig er i stuen - men det er naturligvis ikke så rart at fornemme, at I sidder og hygger i stuen, imens han skal ligge i sin seng. Og derfor skal I signalere, at der ikke sker noget spændende nu. Der er ikke noget, han går glip af, I har noget kedeligt at lave, og han kan trygt lægge sig til at sove.
Når I står og laver noget praktisk, så er I til stede uden at være aktive på ham. I kan tale med ham, berolige og betrygge - fortælle ham, hvad I gerne vil have ham til "jeg er lige her, læg du dig ned skat". I sender et signal om, at I ikke sidder og venter på at han skal sove. Han kan kalde "Moar?!, "Faar?!" og I kan svare "ja, jeg er lige her, læg du dig bare ned, nat-nat". Så han hører at I er der, så han føler sig tryg, men hvor I stadig holder fast i, at det er sovetid for ham nu.
Denne metode har også den fordel, at I på sigt kan udnytte det at lave noget praktisk, fordi I kan gå frem og tilbage med rent tøj, som f.eks. skal ordnes eller lægges på plads. Når I går fra ham, så er det ikke med et krav om, at han skal sove (hvilket han naturligt vil protestere mod), men derimod blot for at hente rent tøj. I kan altså sige "jeg henter lige lidt mere tøj, så kommer jeg igen" - I går, er væk i få minutter og vender tilbage med tøj, som I så stiller jer og stryger videre på. Og har altså et helt andet formål med at gå, end krav om at han skal sove. Han lærer samtidig, at han kan regne med det I siger, når I går, så er I kortvarigt væk og vender tilbage med rent tøj, som I har sagt. Det sender nogle andre signaler og gør ham mere rolig ved at være i sin seng end hvis I blot går og han føler sig forladt og presset til at skulle sove.
Det er naturligt at han vågner om natten - nogle børn vil i denne alder kunne vågne med voldsom gråd og være meget ulykkelige, næsten virke til at have mareridt. Her må I gerne forsøge at få ham til at sove videre i sin egen seng, men hvis det ikke lykkes, så må han ind og sove videre hos jer. Nogle gange vil det være nødvendigt at tage ham ind til jer, simpelthen fordi han drømmer og har brug for jeres nærhed og det er helt okay at gøre dette.
Sker det midt på natten kan det nogle gange være en idé at flytte ham tilbage i egen seng igen, når han har sovet et par timer og pladsen er ved at blive for trang. Det at han flyttes, imens han sover midt om natten, kan nogle gange have positiv effekt. Simpelthen fordi han oplever både at blive puttet i sin seng og også at vågne i egen seng om morgenen. Det giver grobund for at det på sigt også bliver lettere at få ham til at sove videre i egen seng om natten.
I skal naturligvis også sikre at hans puttetidspunkt er rigtigt - ingen børn kan sove på kommando og hvis han generelt ikke sover før en time efter han er puttet, så skal der måske ses lidt på hele dagens rytme. Det vil også være rigtig godt at han stadig tilbydes en godnatgrød inden sengetid, som kan mætte ham og være med til at sikre at han ikke vågner tidlig morgen, fordi han er sulten…
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske