Svar: Græder ved puttetid

9. maj 2014

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Joan

Stort tillykke med lillesøster, og hvor dejigt at høre fra dig igen - velkommen tilbage:)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker kan passe hos jer og hvad du således kan bruge:)

Penicillinen kan sagtens have "slået Rosas mave lidt i stykker" og være forklaringen på, at hun virker til at have mavekneb. Du kan derfor overveje om hun vil have glæde af at få lidt flydende mælkesyrebakterier - det kunne være f.eks. Semper dråber, hvor man giver 5 dråber en gang dagligt. Du kan prøve det og se om det vil gøre en forskel hos jer.

Derudover så skal du være opmærksom på at i den periode, hvor du har haft brystbetændelse kan din mælkemængde godt være blevet lidt nedsat. Det kan derfor godt være nødvendigt, at du lige nu prøver at lægge Rosa lidt hyppigere til brystet, for på den måde at få øget din mælkemængde lidt. Det giver mere mælk at amme hende hver 2 time end hver 4 time og det er vigtigt at hun dier effektivt på begge bryster.

Du skal også være opmærksom på at hvor du i starten skulle amme ligeligt på venstre og højre bryst, så er det nu vigtigt at hun spiser godt og effektivt på et bryst af gangen. Det er sådan, at mælken består af flere dele og den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Hvis man malker ud, så ligner den lidt skummetmælk i konsistensen. Derefter kommer den egentlige mad, som ligner lidt letmælk og tilsidst kommer så fløden, som er en lidt federe mælk.

Hvis du ammer lidt på begge bryster, så risikerer du at hun får for meget af den vandholdige mælk og det vil naturligt give hende ekstra uro i maven. Det er derfor vigtigt at hun nu får lov til at spise så længe på et bryst som muligt, så hun får den lidt federe mælk med ud - for den vil være med til at give mere ro i maven, samtidig med at den sikrer hende "elastikker" på arme og ben:)

Det kan være en god idé at du bruger forskellige ammestillinger, fordi hun så stimulerer og tømmer brystet forskelligt. Du kan derfor med fordel prøve at lægge hende til i den traditionelle stilling og lade hende spise godt fra brystet her, og herefter give hende en pause, lade hende bøvse, og så lægge hende til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. På den måde kan du hjælpe hende til at "tømme" brystet bedre og få den lidt federe mælk i maven og dermed få mere mavero:)

Du fortæller at hun ofte har svært ved at overgive sig til søvnen og har brug for stor ro, når hun skal puttes. Hendes arme flagrer, hun spjætter med fødderne osv. og jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis du kan svøbe hende. Og meget gerne svøbe hende før du ammer hende.

Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et ...

Annonce

... klæde og ikke af dine arme og det vil således gøre skiftet fra favn og ned i lift, seng eller barnevogn mindre voldsomt for hende. Samtidig vil svøbet hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv, så hendes arme og ben ikke får lov til at flagre og vække hende.

Det kan her være en god idé at du ammer hende, skifter hende og i den forbindelse svøber hende - og herefter så ammer hende igen. Du kan amme fra samme bryst men i anden stilling, eller du kan tilbyde hende toppen fra modsatte bryst. Det vil også være rigtig fint, hvis hun så derefter kan flyttes fra din favn og ned, hvor du ønsker hun skal sove. Mælk skal helt naturligt indgå som en fast del af hendes putteritual, hun skal ammes og puttes:)

Det er rigtigt, at du skal være opmærksom på uro omkring hende. Hun har endnu ikke den evne, som gør at hun kan lukke lyde ude, hun hører ligesom alt, hvad der foregår omkring hende. Hvis du hører radio, så hører du f.eks. et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen der fænger din interesse og du lytter igen og så hører du igen ikke det næste ... Den evne har din datter ikke endnu. Derfor er det vigtigt at du hjælper hende med at finde ro i løbet af dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hun kan meget let blive overstimuleret og det vil ofte vise sig sidst på dagen. Når storesøster er hjemme, når far kommer hjem fra arbejde, der skal laves mad osv. så sker der mange ting i jeres hjem og det vænner lillesøster sig naturligt til hen af vejen, men lige nu kan det godt være svært - det kan derfor være en god idé at du nogle gange går afsides med hende, når hun skal sove. Det kan være svært for hende at finde ro i stuen, men går du ind og lægger dig med hende i soveværelset, så går det lidt bedre. På samme måde kan du i løbet af dagen være opmærksom på at skærme hende lidt, så hun ikke får alt for mange stimuli - uden naturligvis at fjerne alt, det er ikke meningen at du skal liste rundt - der skal stadig være aktivitet:)

Nogle børn har glæde af det der hedder hvid støj eller hvid lyd. Det er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde og der er ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd eller hvid støj.

Du kan downloade apps med hverdagslyde, hvid lyd - lyde af en støvsuger og ligennde, som du kan prøve at bruge. Nogle børn har også glæde af at ligge og lytte til hjertelyd. Det minder om tiden i livmoderen og gør at de slapper helt af. Man kan også købe en Doo doo bamse, som kan afspille livmoderlyd.

Jeg håber at du kan bruge lidt af disse tanker videre og glæder mig til igen at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.