Svar: Sovevaner 8 mdr.

5. maj 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Det giver altid lidt ekstra udfordringer med søvnen, når man har et barn som motorisk er lidt langt fremme - både fordi han vil have en stor rastløshed i kroppen og derfor rigtig svært ved at finde fysisk ro, men også fordi det at han nu kravler, rejser sig ved tingene osv. gør at han oplever verden større. Han får rigtig mange oplevelser, rigtig mange stimuli og alt skal bearbejdes, når han sover. Han vil derfor sove mere uroligt, vågne op, klynke, græde osv. i løbet af natten, fordi hans drømme aktivitet er ekstra stor.

Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 14 timer. Og ofte vil børn i denne alder sove kortere lure end vi lige umiddelbart skønner at de har behov for og de vil ofte også have sværere ved at overgive sig til søvnen. De fleste vil derfor ikke sove mere end måske 2.5-3 timer i løbet af dagen og vil om natten sove ca 11 timer.

Hele dagens rytme vil naturligt spiller ind på nattens forløb og de fleste børn vil i jeres drengs alder trives bedst med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Jeres dreng står tidligt op og sover derfor sine lure tidligt hele dagen igennem - og kan derfor ikke nøjes med kun to lure og det er naturligvis okay - men jeg tænker dog, at det vil kunne hjælpe jer rigtig meget, hvis I kan få ændret lidt på hans søvnrytme, så han begynder at sove lidt senere hele dagen igennem og dermed kan nøjes med to lure…

Hans indtag af mad, tidspunkterne for hans måltider osv. vil naturligt også spille ind på hans søvn og hvordan natten fungerer. Jeg vil derfor her give jer et forslag til hvordan en dagsplan kan se ud - den skabes ikke fra den ene dag til den anden, men over lidt tid, så det er en plan I kan forsøge at arbejde hen imod:

Tidlig morgen 05/06: Kommer over til mor, ammes i mors seng, for på den måde at holde ham sovende lidt længere, så dagen ikke starter helt så tidligt.

Morgen 7: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød på en ske, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos på en ske (evt. jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl 9 og sover her 45-60 minutter

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos - det kan være mos fra glas eller hjemmelavet. Brug også gerne grøntsagsmos som smørbart pålæg, for på den måde at få hans indtag øget. Vand af kop.

Tilbydes en banan, som et lille ekstra mellemmåltid. Ammes eller flaske med modermælkserstatning og puttes til middagslur ca kl 13. Du må her gerne gå en længere tur med ham, hvis det kan gøre, at han så holder sig sovende og får et par timers søvn :)

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler eller lignende. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Maden skal smage af noget. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten

Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca kl 19, får herefter børstet tænder.

Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske) og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se er denne plan lavet, så dagens tider er rykket lidt - så jeres dreng står lidt senere op, sover lidt senere hele dagen igennem og kommer lidt senere i seng. For at dette skal lykkes, så anbefaler jeg at du prøver at amme ham tidlig morgen. Det betyder at han lige nu godt må få en ekstra amning i døgnet. Jeg anbefaler normalt fire amninger i 7 måneders alderen (tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften) og at man i 8-9 måneders alderen trapper ned til 3 amninger (inden middagslur, aften og sen aften) - og hos jer altså at du prøver at lægge ham til om morgenen, for at dagen kan starte lidt senere.

Derudover så anbefaler jeg at I forsøger at indføre en godnatgrød om aftenen, som forhåbentlig kan mætte ham lidt ekstra til natten, så han ikke behøver vågne tidlig morgen, fordi han er sulten. Og samtidig kan den have en god effekt i forhold til at overgive sig til søvnen og finde ro i kroppen - især sammen med et aftenbad.

Du skal prøve at tage udgangspunkt i en dag, som naturligt starter lidt sent og så forsøge at flytte lidt på lurene hele dagen igennem. Du kan altså ikke fra den ene dag til den anden gå fra at putte ham kl 8 til at putte ham kl 9. Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nødt til at gøre det med små skridt. Det vil sige prøve at starte dagen lidt senere, prøve at putte ham ved at flytte tiderne med ca 15 minutter af ...

Annonce

... gangen. I stedet for at putte ham til morgenlur, så ændres dette til en formiddagslur ved at du putter ham kl 8.15, så 8.30, så 8.45 og så kl. 9 og det samme med middagsluren - kl 12.15, 12.30, 12.45 og kl 13. Og naturligt passe hans spisetidspunkter ind på samme måde, så hele dagens rytme ændres lidt af gangen.

Han skal have hjælp til at spise, så han bliver fyldt ekstra op. Han skal have fødevarer som er gode for søvnen, tryptofanholdige fødevarer som naturligt hjælper ham til også at sove godt, når han så bliver puttet. Derfor også godnatgrøden før natten og bananen før middagsluren.

Med hensyn til at han søger dig ekstra meget lige nu, så handler det om at han er i separationsfasen. Det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Det at han nu kravler og rejser sig og bevæger sig mere og mere rundt, gør naturligt at han ikke længere sidder og putter på skødet på samme måde som tidligere. Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.

Jeg kan ikke se nogen mening med at børn skal græde sig i søvn, når man kan lære dem at det at sove er noget trygt og noget dejligt. At komme i seng skal være en hyggestund, noget man ser frem til og forbinder med noget rart :)

Men det er naturligt, at børn i denne alder kan græde lidt, protestere lidt, når de skal sove og I skal her prøve at vurdere, hvad det handler om:

Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, brug for hjælp til at koble fra, give slip på dagen og alle oplevelserne, så vil det være rigtig godt at putte ham i sengen og så sidde hos ham, holde hænderne beroligende på ham, hjælpe ham til fysisk ro og give ham den nærhed, som gør at han kan overgive sig til søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis han græder fordi han er utryg, bange for at I skal gå fra ham - rejser sig, strækker armene op og signalerer "gå ikke fra mig, tag mig op", så skal I naturligvis lytte til dette. Nogle gange er det nok at tage ham op, sidde med ham på skødet, berolige og betrygge og når han så er klar, så putter I ham tilbage i sengen igen. Andre gange kan han måske være så ulykkelig, at I er nødt til at tage ham med tilbage i stuen og så vente på at han atter viser sig parat til at blive puttet.

Det er en god idé at holde fast i at han falder i søvn der, hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.

Hvis han protesterer mod at blive puttet, hopper rundt, leger, laver hopla og tydeligt viser at han hellere vil lege end at sove - og I med sikkerhed ved, at han er parat til at blive puttet, så kan man godt vælge at gå kortvarigt fra ham og bruge det jeg kalder for se-til-metoden. Det handler ikke om at han skal græde sig i søvn, det er ikke en "kontrolleret gråd metode", det handler derimod om at vise ham, at det ikke er legetid, men sovetid og at han netop forstår dette, fordi man går. Det betyder derfor også at man aldrig er væk i mere end 3 minutter af gangen og man går altid tilbage til ham - også selvom han ikke græder. Det er netop ikke meningen at han skal blive ked af det og ulykkelig. Det er meningen, at han skal lære, at man er der, at man ikke er forsvundet ud af syne, at I kommer tilbage og ikke forlader ham.

Ofte vil det være sådan at I måske skal gå fra ham 1-2 gange og når I så kommer tilbage til ham, så forstår han at det er sovetid og er så parat til at lægge sig ned - og her skal I så blive hos ham, holde hånden på ham, synge godnatsang eller lignende, så han hele tiden er helt tryg og roligt kan falde i søvn.

Hvis børn klynger sig, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre os forældre i at gå, så føler de smerte - det handler ikke om at de vil bestemme, vil have deres vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.

Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder