Sovevaner 8 mdr.

5. maj 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Sovevaner 8 mdr.

Hej Helen,

Tak for dit sidste svar, som hjalp os videre på flere punkter.

BabyN bliver stor og stærk og er nu næsten 8 mdr, vejer ca. 10 kilo og kravler lystigt omkring. Han rejser sig op ad alt, han kan komme til og udforsker alt hvad han kan komme i nærheden af. Det er dejligt og sjovt ;-)

Jeg havde håbet, at han ville få nogle roligere nætter, når han "knækkede koden" med at kravle, men vi døjer stadig med at han har meget svært ved at sove længere stræk om natten, og jeg ved snart ikke, hvad der skal til for at han ikke vågner hver 1,5 time. Vi har forsøgt at lade far stå op om natten og tage ham, men det var nærmest umuligt for ham at trøste BabyN – og det endte hver gang med, at jeg var nødt til at komme ind og hjælpe med at få ham til ro. De første par nætter gjorde det dog, at han tog tre timers stræk – men det ændrede sig hurtigt igen.

Vi har fået tjekket ørerne, igen, og der er ingen problemer. Han har også været til kiropraktor, som sagde, at han var stram flere steder i ryggen – men det burde nu være løsnet.

Vi har været ude på en længere rejse omkring påske, som selvfølgelig drillede vores rutiner og vaner – men er nu tilbage i en fin dagsrytme rent søvnmæssigt. Med hensyn til maden er det lidt op og ned, nogle dage vil han gerne spise og andre virker det som om, at han ikke har nogen appetit. Han nægter dog alt med ske, så han vil selv putte det i munden, eller jeg skal gøre det. Ellers bliver der ikke spist. Jeg synes ikke, at han får specielt meget mad til trods for, at han bliver tilbudt mange måltider, så derfor er det svært for mig at vurdere, om han egentlig er sulten om natten. Jeg tror desværre, at vi har fået lavet en lidt dum rytme, hvor han nok spiser for meget om natten og derfor spiser for lidt om dagen.

Vores dage ser nogenlunde sådan her ud:

Ca.6: Vågner og står op (han vil ikke sove videre). Leger, skiftes. Tilbydes morgenmad men afviser det som regel. De sidste par dage har jeg tilbudt modermælkserstatning, og der har han drukket lidt.
Ca. 8: Puttes til morgenlur og sover max 1 time, som regel 45 minutter
Ca. 9: Vågner (grædende hvis han kun har sovet 45 minutter, men skriger hvis ikke han kommer op, når jeg forsøger at få ham videre i søvnen). Leger.
Ca. 10: Tilbydes "ny morgenmad". Tidligere bestod den af grød med frugt til, men eftersom han er utilfreds med skeen prøver jeg forskellige ting, som kan gives med fingrene (brød, æg, etc)
Ca. 12: Puttes til næste lur og sover som regel 1,5 time. På vilde dage (som kan tælles på én hånd) sover han 2 timer.
Ca. 13.30-14: Vågner og kommer op. Tilbydes frokost (som regel brød med leverpostej, ost, pasta, grøntsager, kød, etc). Leger og skiftes, som regel går vi en tur i klapvognen mens han er vågen. Når vi kommer hjem tilbydes han frugt, som han som regel spiser.
Ca. 15-16: Er drøntræt og får en powernap på ca. 30 minutter
Ca. 17.30-18: Spiser aftensmad
Ca. 19: Puttes til natten. Den sidste ...

Annonce

... uges tid har dette foregået ved, at jeg ammer ham som vanligt, og lægger ham i sengen. Uanset hvor træt han er, så rejser han sig op og står og snakker i et godt stykke tid. Når han bliver utilfreds går vi ind og snakker kort med ham samt lægger ham ned. Det kan godt stå på i en halv times tid. Til sidst er han enten så træt, at han lægger sig frivilligt med sin puttebamse – og nogle dage er han så overtræt og bliver rigtig ked af det, så han lige skal op og falde til ro inden han kan lægges igen.

Meget få gange tager han herefter tre timer, hvilket i vores tilfælde nærmest er som at være i himlen. Som oftest vågner han efter 1-1,5 time, og kan ikke trøstes videre i sengen. Jeg har et par enkelte gange haft held med at give ham en flaske, men den godtages kun første og anden gang han vågner op. Om natten går han helt i panik, hvis den tilbydes. Såfremt jeg blot tager ham op, og vugger ham blidt falder han hurtigt hen og kan lægges igen. Men vågner efter max. 20 minutter. Hvis jeg ammer og lægger ham tilbage tager han 1,5 time. Og så starter det forfra. I går fik han vælling inden putningen – og blev ammet, men lige lidt hjalp det, han vågner stadig. Så jeg tænker, at han ikke vågner pga sult.

Han har haft sovet på sit eget værelse, siden han var ca. 6 måneder, men efter ferien virkede han som om, at han havde brug for noget ekstra tryghed (han holdt meget fast i mig, og var næsten umulig at få ned i sengen igen efter amning om natten), så i sidste uge tog vi ham med ind i dobbeltsengen. Det gav ham rigtig meget ro, og vi havde et par gode nætter, hvor han sov tre timer i streg ad gangen. Det har dog hurtigt ændret sig tilbage til, at han max sover 1,5 time ad gangen igen – sikkert fordi han ved, at mælkevognen ligger lige ved siden af ham.

Jeg har forsøgt, som du skriver i din bog, at lade ham amme liggende og lige så stille liste brystet fra ham. Nogen gange er det lettere end andre, men udfaldet når jeg gør det er i de fleste tilfælde, at han sover i ca. 15 minutter for herefter at vågne og græde igen. Her afviser han sutten som trøst, og vil tilbage til brystet. Det kommer han så, når man er træt og bare gerne vil sove videre ;-) Hvis han selv får lov at give slip og vende hovedet væk med et tilfreds smil, sover han som regel videre uden brok.

Så, jeg synes at vi har et par udfordringer:

Hvordan kan vi bedst hjælpe ham til at sove længere stræk?
Hvordan får jeg ham bedst vænnet af med, at han skal bruge mit bryst til at sove?

Min kæreste synes, at vi skal afprøve "Godnat og sov godt". Og til trods for at jeg har set det virke i flere tilfælde, så har jeg ret svært ved det. Jeg er nok blevet lidt blød om hjertet, og kan ikke bære tanken om, at vi ikke må tage ham op og trøste ham - når nu det gælder min egen lille øjesten ;-) Derfor håber jeg, at du kan komme med fornyet indspark til, hvordan vi kommer videre.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Mange hilsner
Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor