Brev:
Stimulering af modermælk
5. maj 2014
Alder:
1 mdr.
Stimulering af modermælk
Hej Helen.
Jeg er ny herinde og har en lille søn på 7 uger.
Han er midt i et appetit-spring og vil gerne spise ofte. Jeg vil gerne stimulere min produktion af mælk, så han bliver mæt ved hver amning, men dette giver en del frustrationer.
Om morgenen og formiddagen så går amningen fint, han spiser ca 15 min ved det ene bryst - slipper af sig selv- bliver puslet og får så ca 10 - 15 min på det andet bryst, og han falder ofte i søvn med et tilfreds smil om munden. Men når vi når hen til omkring kl 14 - 15 stykker så virker det som om han har spist, hvad der er at komme efter. Han tager fint fat og sutter rigtigt. Til at starte med kan jeg høre at han synker regelmæssigt og der er også mælk i mundvigene på ham. Men efter ca 5 - 10 min så bliver han hidsig og trækker i brystvorten og slår og kradser på brystet. Ind i mellem bliver han også hidsig til at starte med fordi der går for lang tid fra han begynder at sutte, til nedløbet sætter ind. Og det bliver bare værre i løbet af dagen og til sidst er han helt kørt op og slår og kradser uanset hvordan jeg holder ham, og han græder og søger hele tiden.
Jeg har forsøgt de sidste 2 dage, at han ammer hver anden time, og hvis han sover så malker jeg ud istedet, også om natten. Men jeg synes ikke rigtig det virker. Han bliver stadig hidsig og før var det først hen på aftenen at det begyndte, men nu er det som sagt allerede v 14-tiden. Jeg har heller ikke fornemmelsen af at mine bryster bliver spændte, kun hvis der går lang tid mellem han spiser - ca 4-5 timer. Når jeg malker ud (bruger en elektrisk brystpumpe fra Avent) så kommer der heller ikke så meget mere. Før kunne jeg malke ca 60ml ud pr gang hvis han ikke havde spist inden, men nu kan jeg kun få ca 10 hvis jeg er heldig. Og jeg kan slet ikke malke noget ud på det bryst hvor han har spist. Hvad gør jeg forkert?
Jeg prøver at sidde så afslappet som muligt, både når jeg ammer og når jeg malker ud, men jeg kan ikke helt lade være med at stresse lidt over situationen. Jeg er nervøs for om min produktion er ved at gå i stå eller hva det er der sker.
Han tisser fint, 5-7 våde bleer dagligt, men han har kun afføring hver 5 dag ca. Og han har taget fint på og ligger lige over gennemsnitskurven, og når han ikke lige er sulten, så er han glad og tilfreds.
Håber du kan give mig lidt ro ;o)
På forhånd tak.
Hilsen Maria.