Svar: Urolig nattesøvn, baby 7 mdr.
4. maj 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Førstegangsforældre :)
Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I har købt min bog om børn og søvn og er glade for den :) Tak!
Det er ganske givet rigtigt, at der er en sammenhæng mellem dagssøvn, amning, madindtag i løbet af dagen og så søvnen om natten. Hele dagens rytme spiller naturligt ind på hvordan natten forløber og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer:)
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud - og det er ganske rigtigt, at det nu kan være en god idé at arbejde på at Sia sover to lure dagligt. Hendes powernap vil naturligt godt kunne spille ind på hendes søvn om natten - også selvom hun ikke er ældre end hun er.
Det er aldrig et spørgsmål om at holde hende vågen mod hendes vilje - hvis hun er træt og har brug for at sove, så skal hun naturligvis sove. Men nogle gange kan man godt aktivere hende på en måde, hvor I alligevel får skubbet lidt til hendes lure, så hun kan sove sin middagslur lidt senere og derfor bedre undvære sin 3. lur. Og jeg tænker faktisk at det nok er det I skal prøve.
Som I fortæller det, så sover hun ofte formiddagslur omkring kl 9.30 og sover her 1.5-2.5 time. Det vil sige at hun ofte vågner omkring kl 12, nogle gange senere… Jeg vil foreslå at I her giver hende frokost, så hun kommer op, får noget at spise samt vand af kop - hun må være sulten og tørstig efter sin lur - og herefter skal I give hende et bad. Det kan være en god idé i en periode at forsøge at lægge badet ind her og ikke om aftenen. Det at få et bad vil aktivere hende og samtidig have en god effekt i forhold til søvn, hvis badet ligger godt en time før hun puttes. Det vil også kunne have god effekt på hendes mave (det lune vand får tarmene til at slappe af og det kan hjælpe på hendes tendens til træg mave) Og samtidig vil hun sandsynligvis være parat til at die og tage en større amning, evt. blive ammet fra begge bryster, hvor efter hun så puttes.
At lægge badet ind mellem formiddagslur og middagslur kan gøre at middagsluren kommer til at ligge lidt senere, så hun bedre kan klare sig uden den ekstra lur sidst på dagen - især hvis middagsluren samtidig bliver lidt længere, fordi hun har været i bad, har fået ekstra bryst osv. først.
Mor må meget gerne lægge sig og amme hende i dobbeltsengen, når hun skal sove, for på den måde at få hende til at tage en længere lur midt på dagen. Det er også helt okay at trille hende en lang tur i barnevognen og på den måde sikre hende mere søvn midt på dagen ved netop at holde hende sovende ved at køre med hende i vognen. Og så kan det nogle gange faktisk også lykkes at få hende til at tage imod en flaske, når hun ligger i barnevognen - det kan derfor også være et forsøg værd. Uddybning følger:)
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 14.5 time i døgnet, ofte fordelt sådan at barnet sover 3-4 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten. Nogle børn sover den længste lur om formiddagen og det må de naturligvis gerne - det betyder dog at middagsluren så skal ligge lidt senere, for at eftermiddagen ikke bliver for lang, hvilket den ofte også kan, hvis formiddagsluren er en formiddagslur og ikke en morgenlur… Men mange børn trives også rigtig godt, med en kort formiddagslur på måske kun 45-60 minutter og sover så måske 2.5-3 timer til middag. Det giver ofte et større overskud til eftermiddagen og et passende puttetidspunkt omkring kl 20.
Jeres datter lyder til at trives bedst med en længere formiddagslur og I skal ikke vække hende her. Prøv at holde fast i dette, men forsøg som sagt at den kortere middagslur ikke ligger alt for tidligt. Måske er det passende at hendes middagslur først ligger omkring kl 14-14.30 og helt okay, hvis den så ikke varer mere end 1 time, hvis formiddagsluren har været lang :)
Når det er sagt - hvis I fornemmer at hun lige nu ikke kan være vågen i mere end 2 timer af gangen, så lad hende sove og lad hende få 3 lure dagligt. Det er vigtigt at hun får sin søvn - så vil hun evt. gå lidt senere i seng, men det er okay :) Det er også vigtigt at hun ikke bliver overtræt, for så kan hun slet ikke sove og I kan bruge rigtig lang tid på at få hende puttet og det er frustrerende for både jer og hende.
Det er helt okay hvis du lige nu vælger at bibeholde amning før formiddagsluren for at sikre hende væske nok. Men stille og roligt skal hun naturligvis lære at drikke vand af en kop, så hendes væskeindtag også bliver stillet af vand. Hvis det er svært for hende at drikke af koppen, så må I godt prøve med en tudkop. Vælg en gammeldagsslags, hvor væsken løber når koppen tippes, hvor der er to hanke og hvor låget kan tages af, så den kan bruge som almindelig kop senere hen.
Prøv også med en kildevandsflaske, evt. med tut. Nogle børn vil hellere drikke vand af en flaske på denne måde og det kan være med til at sikre dem lidt ekstra væske. Det er også praktisk i barnevognen, når I er på tur og når det bliver varmere i vejret.
Jeres putteritual lyder rigtig fint. Men lige nu ammer du hende i søvn og hun falder i søvn i dine arme og det skal hun nu stille og roligt vænnes fra. For at vænne hende til at sove uden at have brystet i munden, så kan det være en god idé at træne det lidt i etaper.
Prøv derfor at amme hende liggende i din seng og forsøg så at trække brystet til dig før hun sover helt. Det vil sige, at du stadig ligger ved siden af hende, hun får din nærhed, mærker at du er der, dine hænder, din varme osv. men brystet lirkes stille og roligt ud. Du skal nå dertil, hvor hun slipper brystet, triller om på siden og falder i søvn. Hun må godt blive liggende i din seng. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ud og falde i søvn. Inden du så selv går i seng, så ammer du hende rigtig godt, gerne fra begge bryster og putter hende så der i egen seng, hvor hun så sover indtil næste morgen tidlig. På den måde lærer du hende at sove uden at være i favn, men stadig med din nærhed og derudover også uden at skulle have dit bryst i munden for at sove.
En anden løsning er at far eller du prøver at give hende flaske i sengen, hvor I ønsker hun skal sove. Det at få flaske er meget anderledes end at spise af et bryst. Og nogle børn protesterer over flasken i favn, fordi det minder om amningen. At ligge i barnevognen under kalechen, evt. blive trillet lidt eller at få flasken i tremmesengen kan noglel gange gøre situationen så ny, at barnet accepterer flasken. Det har den fordel at hun får lov til at falde i søvn hvor hun ligger. For det lyder som om at hun nogle gange reagerer på det skift der er fra favn og ned i seng. Det er utrygt for hende. Så at give hende mælk der hvor du ønsker hun skal sove, kan nogle gange gøre det lettere at få hende til at overgive sig til søvnen.
En tredje mulighed er at I kobler hendes tremmeseng til jeres seng. Det vil sige tager den ene side af tremmesengen af og sætter sengen fast til jeres. Naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, der må ikke være nogen revner eller andet som hun kan blive klemt imellem. Det gør det muligt for jer at være lige ved siden af hende, berolige hende med hænder, kærtegn og nærhed - men samtidig øge den fysiske afstand mellem jer. Så fra at have ligget i mors favn, kommer hun til at ligge ved siden af mor i mors seng til at ligge længere og længere væk fra mor og kan tilsidst ligge i egen seng, men stadig tæt nok til at mor lige kan berolige med en hånd, når det er nødvendigt.
Med hensyn til flaske, så er det nogle gange sutteteknikken, som driller og det lyder som om at baby nova sutten virker, så prøv med den. Det kan være en god idé at afprøve en flaskesut, som ligner hendes narresut, hvis hun har en sådan.
Andre gange så er det smagen barnet protesterer over. Her kan det nogle gange være en idé at prøve med udmalket modermælk, fordi så kender hun smagen. Det kan også være en idé at forsøge med lidt kogt afkølet vand, evt. med lidt sukker (1 tsk til 100 ml) fordi hun måske synes det smager så godt, at hun så vil drikke. Og I kan også prøve med forskellige typer af modermælkserstatning. De smager meget forskelligt. Prøv evt. at købe forskellige typer fra brik, så går der ikke så meget til spilde, hvis hun ikke kan lide det…
Det er en god idé at prøve fast en gang dagligt. Det kan være inden middagsluren eller om aftenen, for at se om den faste rutine vil gøre at hun tilsidst accepterer. Det kan faktisk også nogle gange være en god idé at prøve sen aften, hvor hun måske vil acceptere flasken mere eller mindre i søvne og derefter sove videre.
Nogen garanti er der dog ikke - med den alder hun har, så vil hun måske foretrække den ægte vare:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop
Ammes (den trappes ud hen af vejen) og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Kommer i bad, aktiveres rigtig godt både motorisk og mentalt, smøres i creme osv.
Ammes, gerne fra begge bryster eller forsøger at tilbyde en flaske og puttes til middagslur - kl 14 måske først 14.30 alt efter hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt kogte grøntsagsbuketter i hånden, får nu mere og mere familiemad, mad med bid, mad med smag og sovs :) Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Ammes rigtig godt eller tilbydes evt. flaske mere eller mindre sovende.
Amningen i løbet af natten trappes ud… :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske