Urolig nattesøvn, baby 7 mdr.

4. maj 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Urolig nattesøvn, baby 7 mdr.

Kære Helen

Tak for en super brevkasse, som ofte har hjulpet os som førstegangs forældre til vores dejlige lille Sia på 7 mdr.

Vi har læst din bog om børn og søvn og har kunne bruge en del herfra, men vi vil gerne høre din mening konkret i forhold til Sia og vores hverdag.

Spørgsmålet omhandler, hvordan vi hjælper Sia til en bedre nats søvn.

Sia er en glad lille pige, som er meget opmærksom på verden omkring hende og lige nu er hittet at skubbe sig frem, tilbage og rundt på gulvet. Hun er meget rolig og tillidsfuld og næsten altid smilende i løbet af dagen.

Hun blev ammet fuldt til hun var 5 mdr., hvor vi introducerede skemad og jeg har fortsat amningen ved siden af. Sia er nu oppe på 3 hovedmåltider og 1 mellemmåltid. Hun har haft lidt hård mave efter overgang til skemad, som vi behandler med Laktolose efter aftale med egen læge. Hun har ingen tænder endnu og er i denne uge kommet ind og sove på eget værelse.

Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 4-5: Vågner og ammes, sover videre
Kl. 7.30: Morgenmad (Havregrød eller øllebrød med frugtmos og vand af kop)
Kl. 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur (sover mellem 1,5 – 2,5 timer)
Kl. 11.30: Frokost Grønsagsmos med kød og vand af kop)
Kl. 13.30: Ammes og puttes til middagslur (sover mellem 45 min. – 2 timer)
Kl. 15 -16 : Mellemmåltid og ammes (Grød med frugtmos og frisk frugt og vand af kop)
Kl. 17-18: Powernap (Hvis kort middagslur)
Kl. 18-19: Aftensmad (Grønsagsmos med kød og vand af kop)
Kl. 19-20.30: Ammes og puttes til natten
Kl. 21-22: Er begyndt at vågne og er svær at få til at falde i søvn
Kl. 02-03: Ammes

Vi har selv tænkt, at det vi kan gøre for at få hende til at sove mere og bedre er at droppe powernappen, nedsætte amningen, lære hende at falde i søvn selv og få far på banen evt. sammen med en flaske. Men vi er meget i tvivl om, hvilken rækkefølge vi skal lære hende tingene i og hvordan vi skal gribe det an?

Powernap, udfordring:
Når hun kun sover 45 min. til middag, så er det mange timer at holde sig vågen til putning ved en 19 tiden. Hun bliver som regel træt efter ca. 2 timer. Vi har prøvet at holde hende vågen fra kl. 15 til 19 og det klarede hun også fint indtil hun skulle puttes. Så tager det op mod 2 ...

Annonce

... timer, fordi hun ikke kan falde til ro og er enten ked af det eller helt oppe og ringe og griner og basker rundt med arme og ben. Er det meningen, vi skal holde hende vågen, selvom hun viser hun er træt? Eller skal vi putte hende endnu tidligere?

Nedsætte amning, udfordring:
Sia drikker ikke meget vand og jeg er derfor bange for, hun ikke får nok væske, hvis jeg nedsætter amningen – særligt i forbindelse med hård mave. Særligt om morgenen spiser hun meget lidt grød og drikker næsten ingen vand og sørger derfor brystet inden putning til formiddagslur.
Hvis jeg nedsætter til 4 amninger om dagen (tidlig morgen, middag, aften og sen aften), så er jeg bange for, at hun ikke får nok at spise/drikke og derfor sover endnu dårligere?

Falde i søvn selv, udfordring:
Vi har et putteritual, der hedder tøjet af, hygge på madras inde på hendes værelse, creme pga tørhedseksem), nusses, ble på, nattøj på, godnatsang, sige godnat til de 3 samme ting på hendes værelse mens lyset bliver slukket, ammes og ligges i seng, når hun er faldet i søvn i mine arme.

Jeg har tidligere prøvet at ligge hende over i sengen før hun falder helt i søvn, så hun selv kan lære at falde i søvn og ved, at hun er i sengen og ikke i mine arme, men så vågner hun helt op og er meget svær at få til at sove igen. Hvordan lærer vi hende at falde i søvn selv?

Far på banen (flaske), udfordring:
Vi vil meget gerne lære hende at tage flaske. Egen SP siger, at hun er for gammel til at lære det, så vi bare skal give mælk af kop, men så drikker hun ikke så meget. Flasken vil give mulighed for, at far kan putte og at hun kan blive passet på sigt.
Hun vil ikke tage flasken, vi har prøvet alle de mærker, du også anbefaler uden held. Baby nova – helt traditionel sutteflaske har hun drukket lidt af (ca. 20 ml.). Vi har også prøvet med ammeindlæg eller nusseklud med duft af mor ved næsen, men også uden held. Hvordan lærer vi hende at tage flasken?

Beklager det meget lange brev og de mange spørgsmål, men vi synes, at de alle hænger sammen i forhold til, hvordan vi får vendt en meget urolig nattesøvn.

Håber du kan hjælpe os med, hvordan vi griber hele sovesituationen og deraf afledt mad situationen an.

Venlig hilsen

Førstegangsforældrene:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien