Svar: Pludselig ændrede sovevaner (Læs:VIL ikke sove)
4. maj 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev :) Jeg er helt sikker på at I ikke gør noget forkert!
Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres datter lige nu, hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og det er sandsynligvis denne ændring I mærker :)
Rent fysiologisk begynder hendes søvn lige nu at indeholde flere stadier. Det betyder at hendes søvn i sammensætning begynder at minde lidt om den søvn vi voksne sover. Og nogle børn reagerer på dette ved at have svært ved at sove sammenhængende. I stedet for at komme videre i søvnen, så vågner de op - ofte med et spjæt, hvor de vækker sig selv og de har derefter svært ved at sove igen. De græder, skal vugges lidt, evt. have lidt ekstra mælk osv. for atter at kunne sove videre og nogle gange så er dette ikke nok - så må de op, lege lidt og så puttes igen.
Det er altså naturligt at børn i denne alder begynder at sove lidt kortere lure i løbet af dagen, at de powrnapper mere. Og ofte vil børn i denne alder også have en længere vågenperiode om aftenen - og det er ikke unormalt at barnet måske først sover når klokken er 22 … Det ændrer sig igen i takt med at hun bliver ældre.
Ud over at søvnen ændrer sig fysiologisk, så betyder hendes store opmærksomhed på verden, at hun også kan have svært ved at overgive sig til søvnen. Hun protesterer, græder lidt, vil ikke rigtigt sove og har brug for ekstra ro og skærmning for at koble fra og falde i søvn. Hun er tydeligt mere bevidst om, hvad der sker omkring hende og præcist som du nu oplever, så skelner hun mere og mere tydelig mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed. Hun kan f.eks. begynde at græde, hvis en bedsteforældre eller en god veninde holder hende eller snakker for meget med hende - også personer, som hun ellers har mødt mange gange.
Og når hun spiser, så bliver det meget hurtigt til lidt slatspiseri. Hun tager fat, sutte på flaske, slipper, kikker på dig, vil hellere snakke med dig, pludre med dig. Tager fat i flasken og spiser lidt igen, slipper igen, tager fat og spiser lidt mere. Far kommer måske ind i stuen og så slipper hun og kikker efter ham - og så vil hun pludselig ikke have mere at spise. Hun laer sig meget let forstyrre og meget andet er sjovere end at få mælk… Og det betyder at hun lige nu godt kan komme ind i en rytme, hvor hun i løbet af dagen både slatspiser og slatsover lidt.
Det er her en rigtig god idé, hvis du kan hjælpe hende til en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og det vil være rigtig godt hvis mindst en af lurene varer længere tid, meget gerne mindst 1.5 time! Du må gerne trille hende i barnevognen for på den måde at holde hende sovende. Du må også gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen, give hende mælk der og lade hende falde i søvn ved siden af dig - og hvis hun så virker til at vågne op efter 20 minutter, så give hende flasken igen og se om du så kan få hende videre i søvnen på denne måde. Du skal ikke være bange for at give hende dårlige vaner :)
Det kan også nogle gange være en idé at give hende mælk af to omgang. Så hun starter med at få mælk og herefter skifter du hende, svøber hende og så får hun resten af flasken. På den måde kan du være heldig at hun spiser lidt mere og bliver fyldt lidt ekstra op, før hun så puttes. Og samtidig vil det at blive svøbt ofte hjælpe hende til større fysisk ro, så hun også sover bedre, når hun så puttes.
Det gennemsnitlige søvnbehov er 15 timer i denne alder og rigtig mange børn trives med en rytme, hvor de sover 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure og så sover de 10 timer om natten. Nattesøvnen kan f.eks. godt ligge fra kl 22 til 08 eller 21-07. Det ses som sagt ofte at børn ikke sover kl 20 i denne alder:)
Jeg vil anbefale dig meget at købe flere af mine bøger - se blandt andet "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om dit barns udvikling", som vil give dig lidt viden om, hvad der sker med jeres datter, hvorfor hun lige nu reagerer som hun gør og hvad du/I kan gøre for at hverdagen glider lidt lettere :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske