Svar: Pludselig ændrede sovevaner (Læs:VIL ikke sove)

4. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maja

Tak for dit brev :) Jeg er helt sikker på at I ikke gør noget forkert!

Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres datter lige nu, hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og det er sandsynligvis denne ændring I mærker :)

Rent fysiologisk begynder hendes søvn lige nu at indeholde flere stadier. Det betyder at hendes søvn i sammensætning begynder at minde lidt om den søvn vi voksne sover. Og nogle børn reagerer på dette ved at have svært ved at sove sammenhængende. I stedet for at komme videre i søvnen, så vågner de op - ofte med et spjæt, hvor de vækker sig selv og de har derefter svært ved at sove igen. De græder, skal vugges lidt, evt. have lidt ekstra mælk osv. for atter at kunne sove videre og nogle gange så er dette ikke nok - så må de op, lege lidt og så puttes igen.
Det er altså naturligt at børn i denne alder begynder at sove lidt kortere lure i løbet af dagen, at de powrnapper mere. Og ofte vil børn i denne alder også have en længere vågenperiode om aftenen - og det er ikke unormalt at barnet måske først sover når klokken er 22 … Det ændrer sig igen i takt med at hun bliver ældre.

Ud over at søvnen ændrer sig fysiologisk, så betyder hendes store opmærksomhed på verden, at hun også kan have svært ved at overgive sig til søvnen. Hun protesterer, græder lidt, vil ikke rigtigt sove og har brug for ekstra ro og skærmning for at koble fra og falde i søvn. Hun er tydeligt mere bevidst om, hvad der sker omkring hende og præcist som du nu oplever, så skelner hun mere og mere tydelig mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed. Hun kan f.eks. begynde at græde, hvis en bedsteforældre eller en god veninde holder hende eller snakker for meget med hende - også personer, som hun ellers har mødt mange gange.

Og når hun spiser, så bliver det meget hurtigt til lidt slatspiseri. Hun tager fat, sutte på flaske, slipper, kikker på dig, vil hellere snakke med dig, pludre med dig. Tager fat i flasken og spiser lidt igen, slipper igen, tager fat og spiser lidt mere. Far kommer ...

Annonce

... måske ind i stuen og så slipper hun og kikker efter ham - og så vil hun pludselig ikke have mere at spise. Hun laer sig meget let forstyrre og meget andet er sjovere end at få mælk… Og det betyder at hun lige nu godt kan komme ind i en rytme, hvor hun i løbet af dagen både slatspiser og slatsover lidt.

Det er her en rigtig god idé, hvis du kan hjælpe hende til en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og det vil være rigtig godt hvis mindst en af lurene varer længere tid, meget gerne mindst 1.5 time! Du må gerne trille hende i barnevognen for på den måde at holde hende sovende. Du må også gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen, give hende mælk der og lade hende falde i søvn ved siden af dig - og hvis hun så virker til at vågne op efter 20 minutter, så give hende flasken igen og se om du så kan få hende videre i søvnen på denne måde. Du skal ikke være bange for at give hende dårlige vaner :)

Det kan også nogle gange være en idé at give hende mælk af to omgang. Så hun starter med at få mælk og herefter skifter du hende, svøber hende og så får hun resten af flasken. På den måde kan du være heldig at hun spiser lidt mere og bliver fyldt lidt ekstra op, før hun så puttes. Og samtidig vil det at blive svøbt ofte hjælpe hende til større fysisk ro, så hun også sover bedre, når hun så puttes.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det gennemsnitlige søvnbehov er 15 timer i denne alder og rigtig mange børn trives med en rytme, hvor de sover 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure og så sover de 10 timer om natten. Nattesøvnen kan f.eks. godt ligge fra kl 22 til 08 eller 21-07. Det ses som sagt ofte at børn ikke sover kl 20 i denne alder:)

Jeg vil anbefale dig meget at købe flere af mine bøger - se blandt andet "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om dit barns udvikling", som vil give dig lidt viden om, hvad der sker med jeres datter, hvorfor hun lige nu reagerer som hun gør og hvad du/I kan gøre for at hverdagen glider lidt lettere :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre