Pludselig ændrede sovevaner (Læs:VIL ikke sove)

4. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Pludselig ændrede sovevaner (Læs:VIL ikke sove)

Hej Helen,

Lad mig starte med at sige tak for dit grundige svar på mit forrige brev, som omhandlede problemer med at få min datter til at spise nok. Det kæmper vi fortsat med, men har oveni hatten fået det problem, at hun har ændret sine sovevaner radikalt - Nærmest fra den ene dag til den anden.

Kort fortalt, så har hun altid været et nemt barn, som hurtigt fandt en slags rytme, uden at vi på nogen måde hjalp hende. Lidt forenklet (+/- en time eller to) så har hun puttet sig til natten ved 20 tiden, fået flaske omkring midnat, kl 3 og så igen kl 6 - Har herefter kunnet puttes og har sovet videre en times tid eller to. Og så er dagen startet med ca et par vågne timer ad gangen, hvor vi har leget og hygget og så nogen gode lure på 2-3 timer ad gangen.

Hun har altid været glad og kontaktsøgende og jeg føler at hun udvikler sig alderssvarende - Hun ligger fint på maven, kan vende sig til ryg (Når hun lige husker hvordan), pludrer, gurgler og skriger (Har bestemte skrig til bestemte stykker legetøj), griber med begge hænder og fører lejetøjet til munden.

Hun er også glad for at 'samtale' og vi kan snakke længe sammen, især om morgenen. HUn har altid givet tydeligt udtryk for træthed ved at gnide øjnene og vende sig væk fra sit legetøj og så har vi puttet hende uden problemer.

Hun har i øvrigt altid sovet i sin lift i sin egen seng ved siden af vores. Hun har aldrig haft brug for at blive vugget i søvn el. lign. Vi har lagt hende og så er hun faldet til ro - Jeg føler at liften er et sted, hvor hun kobler godt af - Også hvis hun er blevet overstimuleret.

MEN, nu er der sket et eller andet og jeg aner ikke hvad. Intet har ændret sig herhjemme og hun har heller ikke været udsat for en masse nye indtryk, men hun er næsten umulig at få til at sove. Hendes gode dagslure er nu nede på MAX en time. Hun virker stadig træt når hun vågner og bliver hurtigt pylret - Får ...

Annonce

... lynhurtigt rødrandede øjne, som løbe i vand (Af træthed) gaber og smågræder ved det mindste.
Om aftenen er det en kamp at få hende til at overgive sig, når vi ligger hende i seng v 20 tiden (Hvor hun gaber og gaber).. Men ved at vugge liften kan det som regel lade sig gøre - Men det tager tid og hun vågner flere gange med et spjæt og skal på ny vugges i søvn, men så sover hun også - Har kunnet give hende flaske ved midnat og lægge hende igen, men når hun så får mad midt på natten er hun igen umulig at få til at sove. Hun ligger i liften og øffer og møffer, pludrer og råber, men græder ikke - Ihvertfald kun meget lidt, som hun normalt gør, når hun fx har tabt sutten. I nat lod vi hende simpelthen ligge til hun fik snakket sig selv i søvn - Det tog tid og vi sov ihvertfald ikke imens. Så går der en times tid, måske halvanden og så starter vi forfra.

Hun er mere utilfreds end vi før har oplevet hende. Men maven fungerer og hun har ikke noget imod at ligge ned (Så tror ikke det er ørerne)… Hun har heller ikke feber (37,2-37,5) Hun leger, men ikke så vedholdende og bliver hurtigt muggen - Måske fordi hun hele tiden er småtræt.

Desuden er hun begyndt at blive meget ked af det, når vi har hende med ude (Og det har vi altså ikke særlig tit) - Så snart hun vågner og opdager, at hun ikke er hjemme, så stikker hun i et hyl og er ret svær at trøste.

Ang. hendes spisning, så har det ikke ændret sig meget. Vi forsøger ikke at 'småfodre' hende hele tiden og hun får nu ca 8 måltider om dagen, men hun spiser stadig kun 800-850 ml/dagligt. Jeg har fået hende kontrolvejet og hun har taget fint på - Ca. 1 kg på en måned og vokser også fint i længden. (6,6 kg og 63 cm). Jeg har ikke indtryk af at hun føler sult og hun er jo stadig svær at få til at spise nok.

Jeg savner min glade, veludhvilede lille datter:(

Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende - Og gør vi noget forkert?

Kærlig hilsen Maja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder