Brev:
Pludselig ændrede sovevaner (Læs:VIL ikke sove)
4. maj 2014
Alder:
3 mdr.
Pludselig ændrede sovevaner (Læs:VIL ikke sove)
Hej Helen,
Lad mig starte med at sige tak for dit grundige svar på mit forrige brev, som omhandlede problemer med at få min datter til at spise nok. Det kæmper vi fortsat med, men har oveni hatten fået det problem, at hun har ændret sine sovevaner radikalt - Nærmest fra den ene dag til den anden.
Kort fortalt, så har hun altid været et nemt barn, som hurtigt fandt en slags rytme, uden at vi på nogen måde hjalp hende. Lidt forenklet (+/- en time eller to) så har hun puttet sig til natten ved 20 tiden, fået flaske omkring midnat, kl 3 og så igen kl 6 - Har herefter kunnet puttes og har sovet videre en times tid eller to. Og så er dagen startet med ca et par vågne timer ad gangen, hvor vi har leget og hygget og så nogen gode lure på 2-3 timer ad gangen.
Hun har altid været glad og kontaktsøgende og jeg føler at hun udvikler sig alderssvarende - Hun ligger fint på maven, kan vende sig til ryg (Når hun lige husker hvordan), pludrer, gurgler og skriger (Har bestemte skrig til bestemte stykker legetøj), griber med begge hænder og fører lejetøjet til munden.
Hun er også glad for at 'samtale' og vi kan snakke længe sammen, især om morgenen. HUn har altid givet tydeligt udtryk for træthed ved at gnide øjnene og vende sig væk fra sit legetøj og så har vi puttet hende uden problemer.
Hun har i øvrigt altid sovet i sin lift i sin egen seng ved siden af vores. Hun har aldrig haft brug for at blive vugget i søvn el. lign. Vi har lagt hende og så er hun faldet til ro - Jeg føler at liften er et sted, hvor hun kobler godt af - Også hvis hun er blevet overstimuleret.
MEN, nu er der sket et eller andet og jeg aner ikke hvad. Intet har ændret sig herhjemme og hun har heller ikke været udsat for en masse nye indtryk, men hun er næsten umulig at få til at sove. Hendes gode dagslure er nu nede på MAX en time. Hun virker stadig træt når hun vågner og bliver hurtigt pylret - Får lynhurtigt rødrandede øjne, som løbe i vand (Af træthed) gaber og smågræder ved det mindste.
Om aftenen er det en kamp at få hende til at overgive sig, når vi ligger hende i seng v 20 tiden (Hvor hun gaber og gaber).. Men ved at vugge liften kan det som regel lade sig gøre - Men det tager tid og hun vågner flere gange med et spjæt og skal på ny vugges i søvn, men så sover hun også - Har kunnet give hende flaske ved midnat og lægge hende igen, men når hun så får mad midt på natten er hun igen umulig at få til at sove. Hun ligger i liften og øffer og møffer, pludrer og råber, men græder ikke - Ihvertfald kun meget lidt, som hun normalt gør, når hun fx har tabt sutten. I nat lod vi hende simpelthen ligge til hun fik snakket sig selv i søvn - Det tog tid og vi sov ihvertfald ikke imens. Så går der en times tid, måske halvanden og så starter vi forfra.
Hun er mere utilfreds end vi før har oplevet hende. Men maven fungerer og hun har ikke noget imod at ligge ned (Så tror ikke det er ørerne)… Hun har heller ikke feber (37,2-37,5) Hun leger, men ikke så vedholdende og bliver hurtigt muggen - Måske fordi hun hele tiden er småtræt.
Desuden er hun begyndt at blive meget ked af det, når vi har hende med ude (Og det har vi altså ikke særlig tit) - Så snart hun vågner og opdager, at hun ikke er hjemme, så stikker hun i et hyl og er ret svær at trøste.
Ang. hendes spisning, så har det ikke ændret sig meget. Vi forsøger ikke at 'småfodre' hende hele tiden og hun får nu ca 8 måltider om dagen, men hun spiser stadig kun 800-850 ml/dagligt. Jeg har fået hende kontrolvejet og hun har taget fint på - Ca. 1 kg på en måned og vokser også fint i længden. (6,6 kg og 63 cm). Jeg har ikke indtryk af at hun føler sult og hun er jo stadig svær at få til at spise nok.
Jeg savner min glade, veludhvilede lille datter:(
Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende - Og gør vi noget forkert?
Kærlig hilsen Maja