Svar: At sove længere end 45 min.

2. maj 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Hønemor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det lyder rigtig fint med et puttetidspunkt omkring kl 19.30 - og det lyder som om at I her har fundet en god rytme - hold fast i det.

Du fortæller at I ikke giver drømmeflaske, da I synes det giver mere rolige morgener, hvis han ikke får den. Det er helt fint. I princippet er det også passende med 2 flasker dagligt med den alder han har nu (svarende til ca 400 ml mme) og det er fint at de to flasker ligger inden middagslur og inden putning.

Når det er sagt, så er det dog også en rigtig god idé at arbejde på at jeres dreng starter dagen lidt senere. Som det er lige nu, så lyder det nemlig som om at han vågner op tidligt kl 05-05.45, hvor han faktisk er sulten og efter en times tid så kan han så sove videre. Jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis I kan få ham til at sove en time længere i stedet for at han skal have den opvågning så tidligt om morgenen.

En måde at få ham til dette på er ved at give drømmeflasken - men da dette ikke virker hos jer, så tænker jeg at I måske skulle forsøge med en lille flaske kl 05.45, når han viser tegn til at ville vågne. Bare 75-100 ml vil måske kunne få ham videre i søvnen og I vil så kunne sove lidt længere alle sammen. Jeg tænker at hvis du ammede ham, så ville du sandsynligvis bare tage ham over til dig og lægge ham til og sove videre og samme princip må du faktisk gerne forsøge med flasken. Hvis du på den måde kan få forlænget nattesøvnen med en times tid om morgenen, så vil det sandsynligvis hjælpe jer resten af dagen.

Du har ret i at det også vil være rigtig godt med en længere middagslur og han må meget gerne sove 1.5 time her. Det er helt okay at formiddagsluren kun varer 45 minutter, men middagsluren må du gerne arbejde på er en længere lur - og du må gerne gå en lang tur med ham, hvis det kan gøre at han holdes sovende. Når han får en længere lur på 1.5 time så sikrer du at han kommer igennem alle søvnens stadier og det vil give en mere udhvilet dreng, med tydeligt større overskud.

Når det er sagt, så vil mange børn i denne alder dog ikke sove så meget i løbet af dagen. De vil hellere opleve, følge med, mærke verden og bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt. Og de protesterer ofte over at blive lagt til at sove. Mange børn sover i denne alder derfor kun ca 2.5 time i løbet af dagen - ofte fordelt på 2 lure, men nogle gange på 3 lure. Især hvis de starter dagen tidligt, så har de brug for en ekstra powernap sidst på dagen og så skal de naturligvis have det.

Det kan nogle gange hjælpe at lade barnet sidde op, trille en tur i barnevognen, hvor han starter med at sidde og kikke på verden og først lægge ham ned, når han tydeligt viser behov og er klar til at sove. Det kan også nogle gange hjælpe at læge sig med ham midt på dagen og lade ham sove sammen med mor eller far i dobbeltsengen.

Mit forslag til en dagsplan ser ...

Annonce

... nu således ud:

Tidlig morgen 05-05.45: Tilbydes en lille flaske med mme, for at se om han med den kan sove lidt længere så dagen ikke starter helt så tidligt.

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: 1/2 bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - hvis han ikke kan holde sig vågen til at blive puttet her fordi han står tidligt op, så må du putte ham til en ekstra morgenlur og så give ham mellemmåltidet, når han så vågner af den.

Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (købt eller hjemmelavet), kogte grøntsager i hånden at gumle på selv, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Vand af kop.

Tilbydes en banan (det virker godt på søvn) og tilbydes flaske og puttes til middagslur. Denne lur vil måske ligge kl 13 - det kommer lidt an på hvad tid han sover sin formiddagslur. Prøv at sætte ham i barnevognen, tril en tur og læg mærke til hvad tid han viser sig parat til at sove.

Eftermiddag 15-15.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Før aftensmad: Tilbydes lidt grønt at sidde og gumle på selv, vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad, udgangspunktet er den mad som I andre spiser. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ca kl 19, får børstet tænder

Flaske og puttes til natten 19.30 som nu

Når han har sine opvågninger i løbet af natten, så prøv om du kan nøjes med at hjælpe ham med stillingsskift, en beroligende hånd på kroppen, lidt beroligende ord. Prøv at gøre så lidt som muligt, for at få ham videre i søvnen, så han stille og roligt lærer at komme videre i søvnen selv og ikke behøver din hjælp :) vær her opmærksom på sutten - prøv at undgå at give sutten i munden hver gang, hvis han kan undvære den, så han ikke bliver afhængig af dette. Nogle gange kan man godt næsten per automatik komme til at give ham sutten i munden hver gang han vågner og så kan han få det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Hvis I giver sutten hver gang han vågner, så lærer han at mor og far kommer med sutten og at han ikke kan sove uden at have en sut i munden…

Til sidst vil jeg lige nævne, at hvis hans rytme lige nu er sådan, at han står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og derfor også sover en tredje lur - så er det okay, hvis han trives med det og tydeligt viser langt mere overskud på denne måde. Det betyder, at han så måske vil blive puttet til første lur mellem kl 7-8, blive puttet til anden lur mellem kl 11-12 og alt efter længde på denne lur vil han så måske kunne sove 3 lur mellem kl 15-16… og stadig være parat til putning ca 19.30.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder