Night terror

2. maj 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Night terror

Kære Helen.

Så har jeg ladet min datter sove i vuggestuen denne uge, hun har spist og leget en time, så har jeg hentet hende. Hun har været ret ked af det, og de første gange, jeg hentede hende, ville hun slet ikke kigge på mig eller snakke med mig. Indtil vi kom hjem og fik jordbær og legede :-) Så det gik over.

Men de sidste 3 dage om aftenen, har hun ved putning og efter at have sovet 1/2-1 time haft det, jeg har søgt mig frem til, må være night terror, natteskræk. Skriger vildt, roder rundt, sætter sig op med åbne øjne og skriger og er helt skræmt. I går stod det på i 3 timer med pauser på 20 sek-2 min, så startede det forfra. Jeg læste, det kunne skyldes følelsesmæssig stress, og da hun ikke har haft det før, går jeg ud fra, det skyldes vuggestuestart. Uha, ikke rart.

Jeg har ikke vækket ...

Annonce

... hende, men lagt hende roligt ned, pakket dynen om hende og lige lagt en hånd på hende, men hun reagerer ikke på noget, hun er helt inde i "rædslen". Der er vel ikke rigtigt noget, jeg kan gøre? Jeg har det godt nok dårligt med, hun skal igennem alt det. Jeg prøver at give hende en blid indkøring, aflevere ca. 8.30, og henter hende som sagt en time efter hun har spist, så hun også lige er der lidt tid.

I går sov hun for første gang kl. 19.30 - hvor hun jo ellers først er gået i seng efter kl. 23. Men holdt sig her vågen fra 11.45-19.30, godt nok pylret til sidst, men jo dejligt, hvis hun kan begynde at gå lidt før i seng. Ved ikke, om det har relevans for skrækken, tror det ikke.

Jeg har læst forklaringen på night terror, men mon du synes, der er noget, jeg kan gøre?

Med venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire