At sove længere end 45 min.

2. maj 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

At sove længere end 45 min.

Hej Helen

Jeg har tidligere (for en måned siden) søgt råd hos dig ang. mad og søvn situationen med vores søn på 10 måneder. Du anbefalede at følge en plan for maden og to lure i løbet af dagen, op kl. 7 og putning med bad først kl. 20.00. Vi putter ham lidt tidligere, kl. 19.30 oftest og han sover ca. 15-30 min senere. Vi har fået rimelig styr på madsituationen nu, han får to flasker om dagen – før eftermiddagslur og før putning. Vi har valgt at fjerne natflasken/drømmeflasken, hvilket har haft en god virkning på nætterne. Han vågner dog fortsat 3-5 gange hvor han har behov for en sut eller let hjælp til at finde tilbage i søvnen igen, så det er en klar forbedring selv om han endnu ikke sover igennem.

Han vågner normalt kl. 5/5.30 om morgenen. Jeg forsøger at få ham til at sove igen, og det lykkedes nogen morgener, hvor han sover 45 min længere. I løbet af dagen har vi forsøgt at holde ham på to lure, men han er stort set træt efter en time at han har været oppe. F.eks. i dag. Han vågnede kl. 5.45. Vi stod op, bleskift, lavede morgenmad, spiste morgenmad og så sidder han allerede og gnider øjne igen, og pylre helt vildt. ...

Annonce

... Jeg prøvede at lægge ham ind kl. 6.45 og han faldt i søvn meget hurtigt (på min arm dog), og sov 45 min. Normalt prøver jeg at strække den til kl. 8, men det kan være en kamp at holde ham vågen.

Jeg føler at min søn konstant er træt, fordi han ikke formår at komme videre i hans søvn efter de 45 min. Det har været sådan meget længe (siden det 4. tigerspring), og vi har forsøgt at hjælpe ham videre i søvnen så han har fået 45-60 min længere. Det har virket, altså han har sovet videre, men han har ikke lært at gøre det selv, og jeg vil mene at søvnen ikke kan være så effektiv når han har været vågen efter 45 min.

Han mangler en lang lur i løbet af dagen hvor han bliver frisk, men lige meget hvor træt han er i løbet af dagen, så sover han 45 min – med hjælp 1½ time.

Er der en anden måde jeg kan hjælpe ham til at sove længere af gangen i løbet af dagen? Som det er nu, er vi fortsat på 3 lure i løbet af dagen hvis vi ikke skal have en ekstremt pylret og sur dreng.

Det skal lige nævnes at vi har fået tjekket hans ører hos egen læge et par gange og senest hos en ørelæge.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Hønemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor