Svar: Problemer med at falde i søvn om aften
1. maj 2014
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mathilde
Tak for dit brev og stort tillykke med at I venter en lillebror. Det er naturligvis noget der påvirker jeres datter - også allerede nu. Og det vil naturligt være med til at forklare, at hun lige nu søger jer ekstra meget, tydeligt har brug for ekstra kontakt og nærhed og helst vil sove sammen med jer.
Jeg kan godt høre, at der hos jer har været mange tanker og flere ting, som naturligt har spillet ind på og påvirket jeres dattersøvn, og jeg har rigtig mange tanker, som jeg gerne vil dele med dig omkring hendes søvn frem til nu - for en del af det I har oplevet er faktisk normalt. Forstået på den måde, at børn f.eks. i 3-4 måneders alderen ofte har en rytme, hvor de først går i seng kl 22-23, ligesom børn i 6 måneders alderen ofte begynder at trives med et puttetidspunkt omkring kl 20… Og hvis man ikke ved det, så bliver man naturligvis ekstra frustreret. Og det er jo synd for både forældre og barn :) Men det ændrer naturligvis ikke på, at der er sket mange ting og at jeres datter lige nu har rigtig svært ved at sove - og at I gerne vil lære hende at sove på eget værelse.
Jeg kan desværre ikke love jer, at hun vil kunne lære dette indenfor en måned. Men jeg vil gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker I kan bruge.
Jeres datter kunne godt være en lille ugle (B-menneske) og det betyder at hun har mest energi om aftenen. Det er aftenen, som er hendes bedste tid på dagen, her er hun vågen og klar til at lege - om morgenen er hun så til gengæld lidt sværere at få igang og måske skal I ofte diskutere små ting - koppen har den forkerte farve, hun vil ikke spise grøden, tøjet driller osv….:)
Det kan godt være at hun egentlig sover det hun har behov for. De fleste børn vil i 2.5 års alderen have behov for 12.5 times søvn i døgnet. Hvis jeres datter f.eks. står op kl 7 om morgenen (eller bliver vækket der), sover 1.5 time til middag et sted mellem kl 12-14, så vil det godt kunne være passende at hun sover til natten kl 20-20.30. Og i følge jeres brev, er det ofte her hun sover…
Det kan derfor være nødvendigt at I lige nu vurderer om hun egentlig sover det hun bør og at det er okay at hun først sover kl 20.30 - hvis hun så er i stand til at sove, når hun bliver puttet…
Det er vigtigt at anerkende at hun om aftenen faktisk er mest frisk og at det derfor er enormt frustrerende for hende at skulle ligge i sin seng. Det kender I også fra jer selv, det er naturligt frustrerende, at ligge i sin seng og ikke kunne sove. Hvis I forsøger at putte hende kl 19.30 og hun ikke er parat til at sove der, så er det klart at hun protesterer og derfor er I nødt til at se på, om et andet puttetidspunkt egentlig er bedre:)
Det er rigtig godt, at I har en fast rytme og rutine. Det er vigtigt at holde fast i dette hver dag og at følge samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Det vil sige op til samme tid hver morgen, spise og være aktiv til fast tid dagen igennem, sove middagslur til fast tid hver dag - jo mere fast rytme, jo mere parat til at sove vil hun føle sig, når hun puttes - og jo lettere bliver det naturligt også for jer at finde ud af, hvad tidspunkt hun egentlig er parat til at sove på.
Et fast putteritual er også vigtigt. Det er f.eks. at I læser godnathistorie som nu men ritualet starter allerede efter aftensmaden. Gode rutiner kan f.eks. være at I spiser aftensmad kl 18-18.30, herefter kommer hun i bad, smøres med creme, får nattøj på osv. Og kl ca 20 tilbydes hun en godnatgrød i køkkenet, evt. sammen med en kop mælk og herefter får hun børstet tænder, så lægges hun i seng og får læst historie, putter med en bamse, dukke, klud eller lignende, ligesom I kan tale lidt om dagen og alle oplevelserne.
Da hun har natteskræk er det vigtigt at tale dage igennem .At tale dagen igennem kan f.eks. være "i morges da vi stod op, fik du havregrød, umm det smager godt", "så kom du i vuggestue, hvor du legede med .., det var sjovt", "Så faldt du, AV, det gjorde ondt", "men så pustede den voksne og du fik plaster på"… Og så kikker I lidt på plasteret og snakker lidt om den situation. Det hjælper hende til at komme af med en del af sit tankemylder, så hun derefter kan sove lidt mere roligt og forhåbentlig drømme lidt mindre.
Derudover så kan det være en idé, hvis I inden anfaldet af natteskræk starter, giver hende lidt vand at drikke. Hvis I erfaringsmæssigt ved, at hun ofte vågne op kl 23.30, så kan I når kl er 23.15 give hende lidt vand, - ikke vække hende rigtigt op, bare lige nok til at hun kan drikke lidt og derefter sove videre. Det er nemlig sådan at natteskæk opstår i den dybeste søvn og hvis man lige inden hun kommer ind i den dybeste søvn kan få "hevet hende lidt op i søvnstadie", så kan man undgå at anfaldet af natteskræk opstår.
I kan godt arbejde på at hun nu puttes i eget værelse, men I skal stadig være der, give hende masser af nærhed og tæt kontakt. Hvis hun er klar til en åben seng, så kan hun få det, ellers kan I måske have en madras på gulvet i hendes værelse. Det kan være en måde at lære hende at sove på eget værelset først og derefter kan hun så lærer at sove der uden at I behøver være der sammen med hende.
Nogle gange hjælper det at starte med at sidde med hende, holde om hende, læse, synge kærtegne osv. - altså indføre et fast ritual og derefter så forsøge at øge afstanden mellem jer. Så ritualet er det samme, men i stedet for at sidde hos jer, så ligger hun ved siden af jer og herefter så kan hun så ligge i sin seng, hvor I sidder ved siden af sengen. Så I stadig er der, holder i hånd, køre samme ritual som hidtil, men øger den fysiske afstand mellem jer lidt.
Mange børn vil, når de er omkring 2.5 år gamle, have en periode, hvor de har rigtigt svært ved at sove. De kan protestere voldsomt over at komme i seng og tydeligt have svært ved at skulle overgive sig til søvnen og de kan også vågne om natten, græde, være urolige og søge deres forældre. Det handler ofte om at børn i denne alder begynder at blive lidt bange for mørke. Det kan derfor være en rigtig god idé at give hende en lille natlampe med dæmpet belysning, som sikrer at hun kan orientere sig og føler sig tryg.
På samme måde kan det være en god idé at lade døren til børneværelset stå åben, så jeres datter kan fornemme og høre at I er der, hører at I rumsterer rundt, så der er lys i gangen og hun på den måde kan mærke, at hun ikke er alene
Som nævnt, så vil en del børn i denne alder have glæde af en åben seng - det betyder naturligvis en risiko for at hun begynder at gå ind til jer igen og igen… men nogle børn føler sig trygge, når de er "fri for tremmerne". Det sker at det gør barnet så tryg, at det rent faktisk bliver i sin seng, netop fordi det fornemmer, at det jo kan stige ud af sengen, hvis det har behov…
Det vil her være helt naturligt at hun søger jer ekstra, fordi lillebror kommer til verden og hun vil naturligvis ikke være i sit værelse og sove alene, når hun mærker at I er sammen med ham… Jeres datter ved godt, at når hun er puttet i seng om aftenen, så sidder I forældre i stuen og hygger jer. Og det vil hun naturligvis være en del af - så derfor protesterer hun, når I siger at hun skal sove, være på værelset alene og på den måde ikke være "en del af fællesskabet", hun føler sig udelukket fra det hyggelige I har ...
Hvis hun klynger sig til jer, så skal I blive hos hende. Børn der klynger sig er inde i en periode hvor de har brug for ekstra nærhed og fysisk kontakt og derfor skal I aldrig gå fra jeres datter, når hun tydeligt viser at hun har brug for at I er der. Det er helt naturligt og også vigtigt at I sidder hos hende, læser historie, snakker lidt om dagen.
Lige nu lyder det som om at I skal prioriterer at blive hos hende, til hun er tryg ved at være i sin seng og være på sit værelse - og så som sagt bruge stryge-tøj-metoden.
Det går ud på at I stiller jer på værelset eller i døråbningen og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt at hun ikke behøver rejse sig fra sin seng, for at se om I er der. Og det er vigtigt at I laver noget kedeligt og praktisk. Det at være i gang med noget praktisk og kedeligt, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Når du skal sove, så har mor og far kedelige ting at lave, der sker ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge hende ved at fortælle, at I er der hele tiden, I går ikke fra hende.
I kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", I kan svare, når hun kalder "Moaar?!" - "Ja skat, nat-nat, mor passer på dig" eller lignende. I beroliger og sender samtidig et signal om at I ikke bare sidder og venter på at hun skal sove, at I ikke laver noget hyggeligt, som hun går glip af, men som sagt laver noget kedeligt. Og I betrygger og beroliger og lader hende mærke at I stadig er der, I gør hende tryg :)
Denne metode kan så stille og roligt udvides på den måde at I begynder at gå lidt til og fra. I kan f.eks sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", hvilket I naturligvis så gør. I er kortvarigt væk, hun ser I kommer tilbage med mere tøj og hun fornemmer på den måde at I er der og at hun trygt kan lægge sig til at sove. Hun kan stole på jer, stole på at I ikke er længe væk osv. Og I presser hende ikke til at sove, som det godt kan føles som, hvis I f.eks. siger "nu skal du sove, så nu går jeg" eller lignende.
Hvis hun kommer op før kl 7 om morgenen, så skal hun stadig sove 1.5 time til middag, men så skal hun naturligvis puttes til natten før, så hendes nattesøvn bliver længere. Dette gøres med små skridt af gangen, så hendes indre ur stille og roligt hjælpes til en ny rytme - man kan desværre ikke bare putte hende i seng en time før og så regne med at hun sover - ej eller fjerne en time af hendes middagslur. Det er derfor ikke nogen god idé at skære middagsluren væk lige nu - hun har stadig brug for det afbræk midt om dagen. Men det kan godt være at hun generelt er en pige, som ikke har jordens største sovehjerte og at hendes søvnbehov snarere er 12 timer i døgnet end 12.5 - men det er også helt okay:)
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre og jeg vil gerne uddybe, hvis der er behov for det:)
Jeg vil også anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og søvn". Den vil give dig lidt idé om, hvad du kan forvente af lillebror omkring søvn - og hvordan du kan arbejde på gode søvnvaner fra starten :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske