Svar: Søvnforstyrrelse - 8 mdr.

24. april 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Catherine

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der kan være flere grunde til at din datter vågner og græder om natten og det første du skal overveje er om hun kan have ondt? Har hun været forkølet, syg, virket sløj, så er det måske fordi hun har væske på ørene, som gør at det gør ondt, når hun sover. Det kan også være fordi hun har blære betændelse eller andet. Når børn pludselig begynder at ændre adfærd, ændre søvnvaner, græder, pjevser osv. så er det altid en god idé at overveje om der kan være noget sygdom inde over. Det er derfor en god idé at få hende tjekket ved lægen.

Derudover kan det handle om hendes alder og den store udvikling, som hun går igennem lige nu. I 8-10 måneders alderen kommer en periode, som kaldes separationsfasen. Hun triller omkring, kryber, begynder måske at kravle og øver sig stille og roligt i rent fysisk at være lidt mere på afstand af dig om dagen og for at kunne adskille sig, så er hun også nødt til at føle sig ekstra tæt på dig. Derfor vil hun lige nu godt kunne klynge sig ekstra meget til dig. Du vil mærke det om dagen, hvor hun måske græder, hvis du går ind i et tilstødende lokale, eller går på toilettet uden at tage hende med. Det kan også være hvis bedsteforældre eller andre henvender sig til hende, folk som hun ellers kender og er tryg ved, bliver hun pludselig "bange" for. Hun vil helst være på din arm, når I er nogen steder, vil helst sidde på dit skød osv.

Og det samme ses så også når hun skal puttes. Det er rigtig svært for hende at koble fra, hun har svært ved at falde i søvn, vil helst være på favn, sidde hos dig. Og når hun sover, så sover hun ofte mindre end hun plejer. Hendes dagslure er ikke længere så lange som de plejer at være. Hendes nattesøvn bliver på samme måde påvirket.
Hun er langt mere bevidst nu og oplever verden anderledes, større og mere voldsom end tidligere. Hun drømmer derfor mere og mere nu og kan godt græde i søvne på grund af en drøm. Nogle børn vågner med skrig i denne alder, netop fordi de drømmer. Nogle børn griner også i drømme .. Drømme aktiviteten er stor netop nu og dermed også ekstra urolig søvn.

Deruover så gør den ekstra motoriske udvikling også at hun sover dårligt, sover uroligt. Hun får sig lagt i stillinger som hun ikke mestrer at komme væk fra og det er ikke usædvanligt at børn i denne alder lægger sig op i kravlestilling om natten. Her kan de ligge og vugge frem og tilbage, slå hovedet ind i sengegavlen eller krybe helt op i hjørnet af sengen og kan ikke finde ud af at blive lagt ned igen. Hun kan ligge helt frustreret, grædende, ...

Annonce

... tydeligt ked af det og meget irritabel - det foregår i søvne og man kalder det "head-banging". Børn kan også ligge og kaste hovedet fra side til side, imens de græder, det er også normalt i denne alder, det kaldes for "head-rolling".

Det er vigtigt at du er opmærksom på, hvad I laver om natten, når hun vågner, græder, ligger uroligt og tydeligt har svært ved at sove. Det bedste du kan gøre er at berolige hende og forsøge at få hende videre i søvnen igen, uden alt for meget aktivitet fra din side. Det vil være rigtig godt, hvis hun ikke behøver komme op i din favn, men i stedet kan beroliges og hjælpes videre i søvnen med dine hænder, varmen fra dine hænder, tyngden af dine hænder på hendes kro, så du på den måde hjælper hende til at finde fysisk ro og komme videre i søvnen.

Hvis hun har brug for at komme op i din arm, har brug for at mærke dig for igen at kunne falde til ro og komme videre i søvnen, så skal du naturligvis tage hende op, berolige hende og så putte hende igen, når hun atter er parat. Men nogle gange vil børn i denne alder faktisk protestere over at vi tager dem op, skubbe os væk, netop fordi det de har brug for ikke er den meget tætte fysiske kontakt, men snarere roen eller beroligelsen, som hjælper dem videre i søvnen, hvor de ligger.

I nogle familier hjælper det at fjerne den ene side af tremmesengen og koble tremmesengen til forældresengen. Det gør både at hun ikke rejser sig ved tremmerne, men det gør også at du har mulighed for at lægge en hånd på hende, lade hende mærke at du er der osv. uden at du behøver stige ud af din seng og hun kan ligge i sin. Samtidig giver det naturligvis mulighed for at hun kan kravle ud og putte sig ind til dig, hvis det er det hun har behov for … Du skal her naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt at du er opmærksom på ikke at give hende bryst, flaske eller sut i munden hver gang hun vågner, da hun naturligt så også kan begynde at vågne igen og igen om natten fordi hun har brug for dette. Det er vigtigt at hendes behov for mad og væske dækkes hele dagen igennem og at hun bliver fyldt rigtig godt op.

Det er derudover en rigtig god idé at forsøge at holde fast i en nogenlunde fast dagsplan både hvad angår mad, aktivitet og søvn. Så hun kommer op til fast tid, puttes til faste tidspunkter, spiser til faste tider osv. hele dagen igennem. Det vil være med til at påvirke hendes indre ur, så hun også føler sig parat og klar til at sove, når hun så puttes :)

Jeg håber at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor