Svar: Stadig en natteroder

23. april 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev :)

Der kan være flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer. Så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker kan passe på jeres situation.

For det første skal I være sikre på at jeres dreng ikke vågner, fordi han har ondt. Smerter i ørene, smerter fra tandfrembrud, blærebetændelse, hoste osv. er noget af det som kan gøre at han vågner, græder, søger jer rigtig meget. Det er derfor vigtigt at få tjekket at han ikke er syg. Det er ikke nogen god idé at forsøge at ændre søvnvaner og rutiner, hvis han ikke er helt rask.

Deruover så vil børn i jeres drengs alder ofte sove dårligt. De vil ofte have en stor motorisk uro, de vil have en rastløshed i kroppen, som gør at de har svært ved at ligge sig stile ned, når de skal sove. De vil ofte have svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne, de drømmer rigtig meget og sover derfor uroligt, når de endelig sover og kan have tendens til at klynge sig lidt ekstra til mor og far netop nu. Ligesom der ligger en udviklingsmæssig urolig periode i 8-10 måneders alderen, så ligger der også en sådan periode nu, hvor jeres dreng er mellem 13-15 måneder gammel.

Når alt dette er sagt, så har det stor betydning for hans evne til at overgive sig til søvnen og hans evne til at sove om natten, hvordan hans dag er skruet sammen. Det er vigtigt at han har en fast rytme hele dagen igennem. Det vil sige faste sovetider, faste stå op tidspunkter, faste spisetider, faste tidspunkter, hvor han er aktiv osv. Rytmen skal være ens - uanset om det er hverdag eller weekend. Det er vigtigt at han stadig får mange små måltider dagen igennem, så han er mæt og tilfreds. Ligesom han også skal have sin dagssøvn.

I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og måske er jeres dreng i overgangsperioden, så hans rytme og behov for dagssøvn lige nu varierer lidt.. det er som sagt en periode og stille og roligt skal hans rytme passes ind. Men et bud på en dagsrytme, som I kan prøve at følge kunne se således ud:

Morgen 7: Havregrød, letmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, Vand af kop.

Puttes til formiddaglur ca 9.30 og sover her måske 45 minutter.

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, pasta osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Tilbydes vand eller mælk af kop, meget gerne sammen med en banan og puttes til middagslur kl 13, sover her måske 1.5 time, måske lidt mere.

Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med smør, en portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Før aftensmad - tilbydes evt. lidt grønt i hånden, lidt frugt, lidt frikadelle fra aftenen før eller lignende, vand af kop.

Aften 17.30: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Almindelige børnevenlige retter, der skal være mad i stykker og også stadig lidt mad som er moset, f.eks. kan kartofler moses med sovs og frikadellen give i stykker :) Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad (hjælper til fysisk ro) og tilbydes derefter en godnatgrød i køkkenet. Det kan være havregrød eller flerkornsgrød. Vand eller letmælk af kop. Får børstet tænder.

Puttes til natten med godnathistorie, godnatsang, puttebamse osv. ca kl 19.30.

At følge en fast dagsrytme er vigtigt fordi det spiller ind på hele nattens forløb og jeg tænker at ...

Annonce

... dagsplanen her kan give lidt idé om, hvad jeres drengs behov ca. er.

I fortæller at jeres dreng om aftenen og natten græder, rejser sig, søger tæt fysisk kontakt. Han sover generelt meget uroligt og når han kommer ind og sover hos jer, så skal I holde i hånd, nusse, kærtegne osv. hele natten. Han har altså meget stort behov for at mærke at I er der. Ud over at sikre jer at han ikke har ondt, så skal I naturligvis give ham den nærhed, han har behov for - men I skal samtidig prøve at sætte noget andet i stedet. Og med den alder jeres dreng har nu, vil det være oplagt at introducere en puttebamse, putteklud eller lignende. En klud kan f.eks. være en af fars aflagte t-shirts som dufter af far og på den måde giver ekstra nærhed.

Kluden eller bamsen skal følge ham hele dagen. Han skal have den, når han sover i sin barnevogn, når han puttes i vuggestue/dagpleje, når han kører i bilen, når han er ked af det, når han er træt, når I læser historie osv. den skal stille og roligt tage over og fungere som substitut for jer, så han kan berolige sig med den i stedet for jeres hænder, når han vågner og har brug for den ekstra tryghed om natten.

I skal være meget opmærksomme på ikke at give ham sutten hver gang han vågner om natten, da han kan få det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Hvis I giver ham sutten hver gang han vågner, så lærer han at han ikke kan sove uden sin sut og vil derfor blive ved med at græde, være urolig osv. indtil I kommer den i munden p ham igen. Løsningen kan her være at han lærer at finde sin sut selv, så det ikke er jer, som giver ham sutten om natten, men så han selv styre sit behov for den - og den kan evt. kobles til hans putteklud.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det være en god idé at koble forældresengen sammen med tremmesengen, altså fjerne den ene side af tremmerne og sætte de to senge sammen. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det vil give jer mulighed for at putte ham i egen seng, så han lærer at sove der, men hvor I samtidig kan ligge i jeres seng om natten. I behøver således ikke stå op. I kan give ham en beroligende hånd, hans putteklud, lade ham mærke at I er der, så han på den måde lærer at sove trygt og roligt gennem natten. Og når han har vænnet sig til sin seng, er tryg ved at ligge i den igen, forbinder den med stedet, hvor han skal sove, så kan I flytte ham på eget værelse igen.

I kan også indføre godnatlæsning, hvor han ligger og lytter til jeres stemme, I viser ham billeder, taler lidt om bogen, om dagen osv og lærer ham på den måde at ligge stille, lytte og falde i søvn. I kan på samme måde også synge godnatsang osv. Og dette ritual kan naturligt følge med, når I putter ham på eget værelse. Han puttes præcist som han plejer, samme historie, samme klud/bamse, samme sang, ligger i sin seng, men nu står sengen på værelset og I sidder ved siden af… så han hele tiden er helt tryg ved det at skulle sove.

Man kan naturligvis også arbejde på at han fra starten skal lære at sove i sin seng på eget værelse - men det lyder som om at I har forsøgt dette i en periode nu og at det ikke hjælper jer. I fortæller at han sover dårligere og dårligere, "det virker til at blive værre og værre, så han vågner flere gange, med kortere mellemrum" og derfor lyder det som om at I er nødt til lige nu at gøre noget andet… Mit forslag er derfor at I kobler hans seng til jeres seng og derfra så få gjort ham tryg nok til at kunne sove på eget værelse….

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre