Brev:
Stadig en natteroder
23. april 2014
Alder:
14 mdr.
Stadig en natteroder
Hej Helen
Vi har skrevet til dig for nogle måneder siden. Både dengang og nu omhandler det T's søvn.
For nogle måneder siden kunne vi ikke få ham til at sove, uden at skulle holde i hånden. Han vågnede flere gange om natten og manglede givetvis os, hvilket til sidst endte med at vi skulle sidde ved hans side i op til 2 timer i træk, for at få ham til at sove igen.
Ved at tage en kamp med et par aftner / nætter med lidt gråd, fik vi T til at falde i søvn uden at vi skal holde i hånd.
Det lykkedes os desværre ikke at få ham til at sove igennem. Og det virker til at blive værre og værre, så han vågner flere gange, med kortere mellemrum - og vi kan ikke få ham til at falde i søvn - end ikke når han sover i vores seng ved siden af os.
Her til aften (en meget normal aften) sov han (nemt) lidt over 19. Kl 21 er han vågnet første gang og vi kan gå derind, give ham sutten, ligge ham ned / vende ham om. Nogle gange græder han med det samme og sætter sig op - andre gange kan vi nå ud af rummet, og vi hører måske ikke fra ham i 1-5 minutter før han græder igen og sætter sig op.
Efter måske 1/2-1 times kamp falder han så endelig i søvn. For at det starter forfra inden for 1-3 timer igen. På det sidste har vi ikke orket det mere, og han er kommet ind i vores seng. Her ligger han så hele natten og græder hvis vi ikke holder ham i hånden. Og når vi så holder ham i hånden, nusser og nulrer han hånd og fingre med os hele natten. Han falder gerne til ro i vores seng i 1-2 timer af gangen, men meget afbrudt, meget vågen indtil morgen.
Vi mangler virkelig input til, hvad vi skal gøre. Vi snakker om, at det nok er vigtigt, at han får nogle hele nætter på eget værelse - men vi har svært ved at overskue den kamp lige nu.
Samtidig kan vi ikke blive kloge på, om vi når han vågner, bør sidde ved ham til han er faldet helt til ro og sover. Eller om vi blot bør gå ind, give sut og ligge ham ned for derefter at gå ud. Eller om vi ikke bør ligge ham ned, men blot gå ind på hans værelse og bekræfte i at vi stadig er her. Eller noget helt tredje?
Som du sikkert kan læse, gør vi os en masse tanker, men føler på ingen måde, at vi bliver klogere eller gør noget fremskridt.
Enhver tanke, ide eller forslag modtages derfor gladeligt.
Med venlig hilsen
Et par trætte forældre.