Svar: Pige 4 mdr søvn og amning
21. april 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige :) Det er dejligt, at hun trives så godt og udvikler sig så fint! Hun lyder til at være rigtig godt med, selvom hun kom til verden lidt før planlagt :)
Det er rigtig dejligt, at hun sover så godt om natten. Det skal du nyde! Det må hun gerne, så længe hun er i stand til at sikre sit behov resten af døgnet og tager rigtig godt på. MEN, du skal være opmærksom på at hun sandsynligvis ikke vil blive ved med at tage de lange søvnstræk og det skal være okay, at hun måske af sig selv begynder at melde sig hyppigere og vise behov for mad - også om natten.
I takt med at hun bliver ældre, så vil hun sandsynligvis ændre rytme. Hun vil begynde at spise på en lidt anden måde og hos mange børn ser man netop i din datters alder, at de begynder at lade sig forstyrre i løbet af dagen. Hun vil når du ammer om dagen, måske slipper brystet, smile til dig, tage fat i brystet igen, atter slippe, pludre lidt, far kommer måske ind i stuen og så er det mere spændende at kikke efter ham end at spise … og mange børn vil i denne alder derfor begynde at "slatspise" lidt og her skal hun naturligvis så indhente sit behov på ydertidspunkterne.
Det samme gælder, når hun begynder med skemad og skemaden begynder at fylde lidt mere af hendes indtag. Det er vigtigt at skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk, og derfor vil det være forventeligt, at hun begynder at søge sit væskebehov dækket på ydertidspunkterne. Hun kan ikke både spise mad nok og drikke mælk nok, hvis hun ikke også bruger natten eller de sene aftentimer…
Det betyder dog ikke at hun ikke godt må sove 5-6 timer om natten, hvis hun kan det. Det er rigtig dejligt for både dig og hende. Men det vil f.eks. ofte være forventeligt at hun vil have brug for amning f.eks. kl 20, 23.30 og 05 og du kan således ikke forvente, at hun vil kunne blive ved med at undvære amningen omkring midnat.
Du fortæller at hun om dagen ofte spiser med 1-2 timers interval, og du kan her naturligvis godt overveje om du vil begynde at tilbyde hende en ekstra amning sen aften, før du selv går i seng. Det at fylde hende op sen aften - ofte vil hun kunne spise i søvne, hvis du bare lægger hende til - kan gøre at hun ikke behøver efterspørge brystet helt så hyppigt i dagtimerne. Det afhænger dog af, hvordan hverdagen fungerer for dig. Hvis du og hun trives rigtig godt med den meget hyppige dagsamning og den rytme hun har, så behøver du ikke ændre noget. Men virker hun til at være generet af at skulle spise så hyppigt, f.eks. får ondt i maven, tager sparsomt på eller lignende, så er det en god idé at fordele hendes måltider ud over alle døgnets timer.
Med hensyn til amning, så anbefaler Sundhedsstyrelsen fuld amning til 6 måneder og det er fra den dag, hvor din datter er født. Det vil dog kunne være sådan, at børn der er født før tid bliver lidt hurtigere sultne - de kan godt have brug for skemad, før de bliver 6 måneder. Det er derfor vigtigt, at du starter med skemad, når du oplever at din datter er parat.
Sundhedsstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Hos jer vil det måske komme helt af sig selv, at din datter netop begynder at søge brystet ekstra om aftenen eller om natten og i første omgang, vil det være rigtig godt, at du så begynder at amme hende her, så hun bliver fyldt lidt ekstra op med mælk over hele døgnet. Og hvis dette så ikke viser sig til strækkeligt, hvis hun stadig virker sulten, så vil det være fint at starte op med lidt skemad.
I forhold til introduktionstidspunkt og børn der er født før tid, så kan det være en god idé at gå ud fra en "mellem-alder", det vil sige det tidspunkt der ligger mellem barnets fødselsdag og barnets termindato og hos jer betyder det at du kan korrigere med 14 dage, da din datter er født 4 uger for tidligt. Det vil sige at, når der f.eks. står, at du kan starte med kød i 6 måneders alderen, så vil det være fint, at du ikke introducerer dette før hun er 6 måneder og 2 uger…)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og kan læse om den første skemad, hvordan du kommer igang og jeg guider dig igennem måned for måned. Du kan også slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad du må give din datter og hvornår:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske