Brev:
Pige 4 mdr søvn og amning
21. april 2014
Alder:
4 mdr.
Pige 4 mdr søvn og amning
Kære Helen
Jeg har to spørgsmål vedr amning og vores lille pige, som er født 13-12-13, hvilket var en måned før min termin. Hun vejede 2702 gram og var 49 cm lang ved fødslen.
Jeg ammer fuldt og har gjort det siden hun var 3 dage gammel (i de første dage fik hun lidt MME fordi hun var lidt tidligt på den). Jeg lader til at have rigeligt med mælk.
Siden hun var 6 uger har hun "sovet igennem" dvs. 5-6 timer i træk hver nat. For ca. 2 uger siden begyndte hun at sove 9-10 timer i træk om natten uden at bede om mad. Samtidig stoppede hun med at sove så meget om dagen. Nu sover hun som regel kl. 20-05, 06-08, 12-14, 16-18. Dagen igennem spiser hun hver eller hver anden time, nogle gange lidt oftere hen under aftenen.
Hun holder en fin vægt og længde og ligger lidt over gennemsnittet for jævnaldrende børn - ikke korrigeret alder, dvs som hvis jeg havde haft termin den dag, hun blev født. Hun virker glad og tilfreds, pludrer og smiler lystigt + triller rundt med lidt hjælp og ligger på maven med løftet hoved, er ifølge vores læge og sundhedsplejerske godt med motorisk og mentalt (det er ca. 1,5 måned siden nogen af dem har set hende).
Spørgsmål:
1: Bør jeg vække hende om natten og forsøge at få hende til at spise lidt eller skal jeg bare lade hende sove, som hun har lyst til?
2: Hvor lang tid skal jeg amme fuldt for at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger: til hun er 6 måneder eller 7 måneder gammel? Her tænker jeg på, at hun er født en måned for tidligt.
På forhånd, tak for hjælpen.
Bedste hilsner
Stine