Svar: Problemer med at sove

21. april 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev, hvor dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage og tillykke med at I har fået en dejlig lillebror :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres lille dreng i øjenblikket og det påvirker naturligt hans søvn - både at det er svært at overgive sig til søvnen og også at han har svært ved at sove roligt, når han endelig sover og mange børn vil i denne alder også sove mindre, end vi normalt skønner at de har behov for. Det handler om at han lige nu er i separationsfasen - den mærkes især i 8-10 måneders alderen, og det handler om at han lige nu øver sin selvstændighed, øver sig i at bruge sig rigtig meget motorisk og oplever verden større og på en helt ny måde.

Han er måske begyndt at krybe og kravle, gør måske tegn til at ville rejse sig. Han sidder på gulvet, sidder fysisk længere væk fra dig, kikker efter dig, forsøger måske at bevæge sig hen mod dig, og bevæge sig lidt væk fra dig, vender sig, kikker efter dig, skal lige tjekke at du er der, måske have et lille kram og er så klar til igen at udforske verden mere og mere på egen hånd.

Han begynder at virke lidt afstandstagende, når I har gæster eller er på besøg hos andre. Han vil helst være på skødet, vil helst studere verden, omgivelserne, andre personer på afstand og græder måske, hvis nogen henvender sig for direkte til ham. Hvis du går fra ham - f.eks. lader ham være i stuen og du går ud i køkkenet, eller hvis du går på badeværelset eller lignende og han ikke kan se dig, så bliver han måske ked af det og når du kommer tilbage, så lyser han op i et kæmpe smil, lykkelig over at du er der, at du ikke var forsvundet:)

Det er hele denne udvikling, som gør, at han lige nu har svært ved at sove. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, det er svært at overgive sig til søvnen. Ofte oplever man at børn i denne alder protestere over at blive puttet. De vil ikke lægge sig ned, selvom de tydeligt er trætte, de vil følge med i hvad der sker, næsten som en slags "dagen skal ikke soves væk" og derfor sover de ofte mindre.

Den store motoriske udvikling, der sker med ham om dagen, vil naturligt også påvirke hans nætter. Han øver sig motorisk, øver sig i at kravle, skifte stilling, rejse sig osv. både når han er vågen og også når han sover. Derfor ser man tit at børn i denne alder i søvne får sig lagt op i kravlestilling, de vender og drejer sig, klynker, græder, protesterer over at "ligge forkert" og har brug for hjælp til at blive lagt ned igen. Man kalder det "headbanging", når barnet gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen.

Og natten er også fyldt med uro på grund af drømme. Alt hvad han oplever om dagen, skal naturligt bearbejdes i søvne og dermed i drømme. Og det betyder at han også af den grund kan ligge uroligt, snakke i søvne, græde i søvne, nogle gange også grine i søvne - fordi der er mange ting at bearbejde...

Det er derfor et eller andet sted naturligt at du lige nu pludselig oplever det svært at få din dreng til at sove. Og når han endelig sover, så sover han måske ekstra uroligt. ...

Annonce

... Men når det er sagt, så har du naturligvis ret i at det er en rigtig god idé at arbejde på en nogenlunde fast dagsrytme - fordi det vil hjælpe både dig og ham på sigt.

Det har stor betydning for hans indre ur, at han har en nogenlunde fast rytme. Det har betydning for hans fornemmelse for hvornår han er træt og skal sove og betydning for hans fornemmelse for, hvornår han skal være aktiv.

Det lyder fint med de ca 2 x 1.5 time i løbet af dagen. Da han går sent i seng og står tidligt op, så vil han naturligt have brug for de ca 3 timer samlet i løbet af dagen. Måske kan du dog arbejde lidt på at han sover en lille smule længere om morgenen - dette ved evt. at indføre en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual, så du sikrer dig at han ikke vågner, fordi han er sulten… Hvis han står lidt senere op, så vil han naturligt kunne sove lidt senere i løbet af dagen og eftermiddagen bliver på den måde ikke så lang og svær for jer at komme igennem :)

Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur kl 9 og sover her ca 1.5 time

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Før aftensmad: Tilbydes lidt kogte grøntsager, et par rugbrødshapsere eller lignende i hånden at gumle på.

Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og mad i stykker og maden skal smage af noget. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet f.eks. kl 19.30 sammen med lidt mælk af en kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23: Flaske, det der også kaldes et drømme måltid og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Som du kan se så indgår i der i denne plan en godnatgrød adskilt fra aftensmaden og som en fast del af putteritualet, grøden mætter ham lidt ekstra, så han måske kan sove lidt længere før han vågner og er sulten. På samme måde er det vigtigt at du ikke giver din dreng grød meget tidlig morgen, når han vågner, fordi du her så også vænner ham til at vågne, fordi han skal have grød… Prøv derfor at servere morgengrøden på et tidspunkt som du tænker umiddelbart vil passe bedst ind i jeres rytme både nu og fremover.

Det er rigtig fint, at du om dagen sætter ham i barnevognen og lader ham sidde, kikke på verden osv. og først lægger ham, når han viser sig parat. Prøv at lægge mærke til tidspunktet. Det kan give dig en idé om, hvornår han reelt er parat til at blive puttet :)

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej og også giver lidt idé om, hvad der sker hos jer lige nu :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor