Problemer med at sove

21. april 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Problemer med at sove

Hej Helen

Jeg har lige pludselig fået store problemer med at få min søn på 9 måneder til at overgive sig til søvnen - specielt når han puttes om aftenen. Har indtil for en måneds tid siden kunne give ham en flaske og så ligge ham i sin seng, hvorefter han selv er faldet i søvn. Nu virker han til at have svært ved at overgive sig til søvnen, han græder, forsøger at rejse sig op og bliver til sidst helt ulykkelig, på trods af at jeg holder en hånd på ham, synger for ham og giver ham sutten. Det kan tage helt op til 2 timer at få ham til at falde i søvn og det tærer efterhånden på morens krafter, da vi også har en pige på 4 år, der skal puttes.

Han er heller ikke længere nem at få til at falde i søvn i sin barnevogn - selvom jeg kører en tur med ham, i mens han sidder op.

Jeg tror vi mangler lidt faste tider ...

Annonce

... for søvn, leg og mad og tænker at det måske kan være årsagen til at vi har problemer med søvnen. Han har aldrig sovet meget. Nu sover han ca 1 1/2 time om formiddagen og igen om eftermiddagen. Selvom han først sover 20-20.30 står han stadig op kl 05.30 ca. Som et resultat af det er han også træt allerede ved 8-8.30 tiden, hvor han bliver puttet (går en tur med barnevognen, da han ikke kan falde i søvn ellers) sover 1 1/2 time er vågen ca 3 timer (mad, leg) og sover igen 1 1/2 time eftermiddag.

Tiden fra sidste lur til han puttes for natten kan derfor nemt blive meget lang og selvom han virker træt allerede ved 18.30 tiden, nægter han at sove. I dag var han vågen fra kl 14 indtil 20.30, hvor han endelig faldt i søvn. Er det normalt, at han sover så lidt?

Håber at du kan komme med nogle gode råd til en frustreret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien