Brev:
Problemer med at sove
21. april 2014
Alder:
9 mdr.
Problemer med at sove
Hej Helen
Jeg har lige pludselig fået store problemer med at få min søn på 9 måneder til at overgive sig til søvnen - specielt når han puttes om aftenen. Har indtil for en måneds tid siden kunne give ham en flaske og så ligge ham i sin seng, hvorefter han selv er faldet i søvn. Nu virker han til at have svært ved at overgive sig til søvnen, han græder, forsøger at rejse sig op og bliver til sidst helt ulykkelig, på trods af at jeg holder en hånd på ham, synger for ham og giver ham sutten. Det kan tage helt op til 2 timer at få ham til at falde i søvn og det tærer efterhånden på morens krafter, da vi også har en pige på 4 år, der skal puttes.
Han er heller ikke længere nem at få til at falde i søvn i sin barnevogn - selvom jeg kører en tur med ham, i mens han sidder op.
Jeg tror vi mangler lidt faste tider for søvn, leg og mad og tænker at det måske kan være årsagen til at vi har problemer med søvnen. Han har aldrig sovet meget. Nu sover han ca 1 1/2 time om formiddagen og igen om eftermiddagen. Selvom han først sover 20-20.30 står han stadig op kl 05.30 ca. Som et resultat af det er han også træt allerede ved 8-8.30 tiden, hvor han bliver puttet (går en tur med barnevognen, da han ikke kan falde i søvn ellers) sover 1 1/2 time er vågen ca 3 timer (mad, leg) og sover igen 1 1/2 time eftermiddag.
Tiden fra sidste lur til han puttes for natten kan derfor nemt blive meget lang og selvom han virker træt allerede ved 18.30 tiden, nægter han at sove. I dag var han vågen fra kl 14 indtil 20.30, hvor han endelig faldt i søvn. Er det normalt, at han sover så lidt?
Håber at du kan komme med nogle gode råd til en frustreret mor.