Svar: Kaster med sutter
21. april 2014
Alder:
20 mdr.
Kære MDM
Tak for jeres brev :)
Jeres datter har en alder nu, hvor hun naturligt er meget bevidst om, at hun ved at gøre bestemte handlinger, kan få en reaktion fra jer. Hun er også så gammel nu, at hun godt ved, at når I går, så har I ikke forladt hende, men I kommer igen og hun er på den måde ikke alene. Hun forstår at I sidder i stuen og fornemmer måske at I sidder og hygger, når hun er lagt i seng…
Så når hun smider med sine sutter, så er det en måde at "holde på jer på". Det er hendes måde at be om at I ikke går eller sikre sig, at I kommer tilbage til hende igen eller sikre sig, at I bliver hos hende lidt længere tid. For hun vil naturligvis hellere være sammen med jer, end ligge i sin seng, på sit værelse alene.
Når hun smider sutterne med det samme I går, så må I godt lade sutten blive på gulvet til I vender tilbage nogle minutter senere. Når I går ind på værelset igen, så tager I sutten op og giver hende den, putter hende med dynen, kærtegner, siger godnat osv.
Når hun smider sutterne, når I vender tilbage til hende, så gør I i princippet det samme - samler sutten op, putter hende med dynen, giver hende sutten igen osv. Evt i omvendt rækkefølge, så hun puttes først og får sutten bagefter.
Prøv ikke at gøre for stort et nummer ud af at hun smider med sutterne. Det kan meget let blive til en leg, som forstærkes. Prøv at give hende lidt flere sutter i sengen, så selvom hun smider en sut ud, så har hun stadig en sut eller flere hos sig. Sæt evt. en sut på en sutteklud, så den er lettere at finde og sværere at kaste med. Og nogle gange må I godt lade sutten, hun har smidt, blive liggende og vise hende, at hun så må bruge en af de andre - bliver hun helt ulykkelig, så skal I naturligvis samle sutten op og give hende den, men prøv at signalere at I ikke leger en leg, der hedder "jeg kaster sutter og mor og far samler dem op" :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske