Svar: MME om natten
20. april 2014
Alder:
10 mdr.
Kære J
Tak for dit brev :)
Har I overvejet at give flaske? Jeg tænker, at når I alligevel giver modermælkserstatning, så kunne det måske være en idé at give det af flaske i stedet for af kop? Kan det tænkes, at han ville acceptere det?
Det at få flaske, vil naturligt gøre at han får en større mængde mælk og samtidig vil han jo skulle sutte af flasken, ligesom han dier af brystet. Det vil derfor naturligt berolige og trætte ham på en anden måde, og dermed hjælpe ham til at overgive sig til søvnen på en anden måde, end det at drikke af kop gør.
Man kan naturligvis diskutere nødvendigheden i at introducere en flaske med den alder han har, for flasken skal han jo også af med igen.. Men du fortæller, at du er ved at nå dertil, hvor du gerne vil stoppe amning, og du vil samtidig også gerne have at far og andre kan tage mere over, og her er flasken jo en stor hjælp. Samtidig kan han få flaske sen aften, imens han mere eller mindre sover, og I kan derfor undgå at skulle stå op og gå i køkkenet, som han naturligt også vågner mere af.
Og flaske kan han få til han er måske 14-15 måneder gammel, så kan den trappes ud. Men lige nu kunne det måske være det, som ville hjælpe jer.
Er flaske med mme ikke ligeså meget en uskik som kop med mme? - Både ja og nej. I jeres tilfælde ikke helt, fordi som det er hos jer lige nu, så lærer jeres dreng, at han skal vågne op midt om natten, I går ud i køkkenet, varmer mælk, drikker det og putter ham så igen derefter - og han lærer således, at han skal op om natten. At der er en vis aktivitet om natten. Og ja - det er naturligvis uhensigtsmæssigt for han har ligeså meget brug for sammenhængende nattesøvn som du har… Hvis han i stedet får flaske, så vil du kunne give ham flasken sen aften før du selv går i seng. Han vil kunne få den imens han ligger i sin seng og behøver ikke komme op og han behøver altså ikke være vågen på samme måde, som hvis han skal drikke af en kop. Du kan lade ham sove med let eleveret hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Han kan få flasken mere eller mindre i søvne, blive fyldt op og derefter sove videre.
Han har brug for 2 amninger eller 2 flasker med den alder han har og jeg tænker at det vil være mest hensigtsmæssigt, hvis han tilbydes bryst eller flaske aften og sen aften. Modermælkserstatning kan mætte lidt mere end modermælk og hvis du oplever, at du ikke længere har så meget mælk, så kunne man godt forestille sig at en flaske med mme sen aften kan gøre en forskel hos jer.. ingen garantier, men det kan være et forsøg værd:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske