Svar: MME om natten

20. april 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære J

Tak for dit brev :)

Har I overvejet at give flaske? Jeg tænker, at når I alligevel giver modermælkserstatning, så kunne det måske være en idé at give det af flaske i stedet for af kop? Kan det tænkes, at han ville acceptere det?

Det at få flaske, vil naturligt gøre at han får en større mængde mælk og samtidig vil han jo skulle sutte af flasken, ligesom han dier af brystet. Det vil derfor naturligt berolige og trætte ham på en anden måde, og dermed hjælpe ham til at overgive sig til søvnen på en anden måde, end det at drikke af kop gør.

Man kan naturligvis diskutere nødvendigheden i at introducere en flaske med den alder han har, for flasken skal han jo også af med igen.. Men du fortæller, at du er ved at nå dertil, hvor du gerne vil stoppe amning, og du vil samtidig også gerne have at far og andre kan tage mere over, og her er flasken jo en stor hjælp. Samtidig kan han få flaske sen aften, imens han mere eller mindre sover, og I kan derfor undgå at skulle stå op og gå i køkkenet, som han naturligt også vågner mere af.

Og flaske kan han få til han er måske 14-15 måneder gammel, så kan den trappes ud. Men lige nu kunne det måske være det, som ville hjælpe jer.

Er flaske med mme ikke ligeså meget en uskik som kop med mme? - Både ja og nej. I jeres tilfælde ikke ...

Annonce

... helt, fordi som det er hos jer lige nu, så lærer jeres dreng, at han skal vågne op midt om natten, I går ud i køkkenet, varmer mælk, drikker det og putter ham så igen derefter - og han lærer således, at han skal op om natten. At der er en vis aktivitet om natten. Og ja - det er naturligvis uhensigtsmæssigt for han har ligeså meget brug for sammenhængende nattesøvn som du har… Hvis han i stedet får flaske, så vil du kunne give ham flasken sen aften før du selv går i seng. Han vil kunne få den imens han ligger i sin seng og behøver ikke komme op og han behøver altså ikke være vågen på samme måde, som hvis han skal drikke af en kop. Du kan lade ham sove med let eleveret hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Han kan få flasken mere eller mindre i søvne, blive fyldt op og derefter sove videre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han har brug for 2 amninger eller 2 flasker med den alder han har og jeg tænker at det vil være mest hensigtsmæssigt, hvis han tilbydes bryst eller flaske aften og sen aften. Modermælkserstatning kan mætte lidt mere end modermælk og hvis du oplever, at du ikke længere har så meget mælk, så kunne man godt forestille sig at en flaske med mme sen aften kan gøre en forskel hos jer.. ingen garantier, men det kan være et forsøg værd:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder