Nattesøvn- 21 mdr.

21. april 2014

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Nattesøvn- 21 mdr.

Kære Helen

Vi er møre nu... Vores dejlige efternuller på 21 mdr. driver os til vanvid om natten.

Lidt baggrund: Vi er en familie på fem. Mor, far, storebror på 19 år og storesøster på 11 år og lillesøster på 21 mdr.

De to store har været meget nemme børn, der sov om natten og var blide om dagen ;-) og en efternøler skræmte os ikke. Så kom lillesøster og var gnaven fra dag et. De første 5 mdr. var hun nærmest klistret på mig eller min mand. Vi kunne slet ikke lægge hende fra os og hun sov på min mave om natten, hun sov egentligt rimeligt godt, men dog med mange opvågninger. Hun sov små korte lure om dagen Ca. 3 lure af 20 min. varighed, fra hun var 6 mdr. til 12 mdr. herefter slog hun alle lurerne sammen og sover nu en gang i 2-3 timer.

Hun har altid haft svært ved, at være sig selv. Vil stadig helst have os ved siden af hende, når hun leger og er meget kontaktsøgende. Hun er dog begyndt, at kunne lege selv i kortere perioder, og kan også selv lege lidt i haven og nuller rundt.
Hun går i vuggestue, hvilket hun er meget begejstret for. Jeg er på deltid, og hun har korte dage, bliver hentet kl.13 de fleste dage, enten af mig eller mormor. Vi har et aktivt liv, og er meget ud af huset. Har altid haft en fornemmelse af, at hun er lidt letpåvirkelig og derfor prioritere vi de korte ...

Annonce

... dage i vuggestuen. Men familielivet skal jo fungere, og de store har også behov, så vi sidder ikke bare hjemme i "fritiden".
Men aftenerne afholdes som udgangspunkt rolige herhjemme. Mad er en by i Rusland, hun spiser meget sparsomt, med mange små snack måltider, bare for at hun får noget.

Ingen tvivl om, at hun er omdrejningspunktet for vore tilstedeværelse. Hun er mandsopdækket 24-7 og alle nyder det, for hun er sød, sjov og glad, når bare vi er der. Bare ikke om natten....

Hun kommer i seng kl. 20. får en flaske og falder i søvn og lægges i sin egen seng, i sit eget værelse, hvor hun som udgangspunkt sover til ca. kl. 23, hvor vi går i seng.... Så vågner hun og vil ikke puttes i sin egen seng igen. Hun kommer op i vores seng, og her opstår balladen. Som regel sover hun videre i ca. 30 min. dog noget rodende, men så vågner hun græder, roder, pjevser, siger "HEJ" osv. Hun får en flaske (første af mange om natten) sover videre i 10 min.. Vågner roder, græder osv. i ca. 2-3 timer. Som regel når hun at vågne helt, og vil slet ikke noget. Vi bliver i sengen og kæmper, men i nat, endte jeg på sofaen, efter tre timers kamp og her faldt vi i søvn... Vi er møg trætte, frustrerede, magtesløse og bare fyldt op.

Hvad tænker du? Er vi udenfor terapeutisk rækkevidde, eller kan du give os et råd.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder