Brev:
Nattesøvn- 21 mdr.
21. april 2014
Alder:
21 mdr.
Nattesøvn- 21 mdr.
Kære Helen
Vi er møre nu... Vores dejlige efternuller på 21 mdr. driver os til vanvid om natten.
Lidt baggrund: Vi er en familie på fem. Mor, far, storebror på 19 år og storesøster på 11 år og lillesøster på 21 mdr.
De to store har været meget nemme børn, der sov om natten og var blide om dagen ;-) og en efternøler skræmte os ikke. Så kom lillesøster og var gnaven fra dag et. De første 5 mdr. var hun nærmest klistret på mig eller min mand. Vi kunne slet ikke lægge hende fra os og hun sov på min mave om natten, hun sov egentligt rimeligt godt, men dog med mange opvågninger. Hun sov små korte lure om dagen Ca. 3 lure af 20 min. varighed, fra hun var 6 mdr. til 12 mdr. herefter slog hun alle lurerne sammen og sover nu en gang i 2-3 timer.
Hun har altid haft svært ved, at være sig selv. Vil stadig helst have os ved siden af hende, når hun leger og er meget kontaktsøgende. Hun er dog begyndt, at kunne lege selv i kortere perioder, og kan også selv lege lidt i haven og nuller rundt.
Hun går i vuggestue, hvilket hun er meget begejstret for. Jeg er på deltid, og hun har korte dage, bliver hentet kl.13 de fleste dage, enten af mig eller mormor. Vi har et aktivt liv, og er meget ud af huset. Har altid haft en fornemmelse af, at hun er lidt letpåvirkelig og derfor prioritere vi de korte dage i vuggestuen. Men familielivet skal jo fungere, og de store har også behov, så vi sidder ikke bare hjemme i "fritiden".
Men aftenerne afholdes som udgangspunkt rolige herhjemme. Mad er en by i Rusland, hun spiser meget sparsomt, med mange små snack måltider, bare for at hun får noget.
Ingen tvivl om, at hun er omdrejningspunktet for vore tilstedeværelse. Hun er mandsopdækket 24-7 og alle nyder det, for hun er sød, sjov og glad, når bare vi er der. Bare ikke om natten....
Hun kommer i seng kl. 20. får en flaske og falder i søvn og lægges i sin egen seng, i sit eget værelse, hvor hun som udgangspunkt sover til ca. kl. 23, hvor vi går i seng.... Så vågner hun og vil ikke puttes i sin egen seng igen. Hun kommer op i vores seng, og her opstår balladen. Som regel sover hun videre i ca. 30 min. dog noget rodende, men så vågner hun græder, roder, pjevser, siger "HEJ" osv. Hun får en flaske (første af mange om natten) sover videre i 10 min.. Vågner roder, græder osv. i ca. 2-3 timer. Som regel når hun at vågne helt, og vil slet ikke noget. Vi bliver i sengen og kæmper, men i nat, endte jeg på sofaen, efter tre timers kamp og her faldt vi i søvn... Vi er møg trætte, frustrerede, magtesløse og bare fyldt op.
Hvad tænker du? Er vi udenfor terapeutisk rækkevidde, eller kan du give os et råd.