Svar: Dårlig søvn?
18. april 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev :)
Når børn vågner med gråd, eller er sure, kede af det og utilfredse, når de vågner af deres lur eller nattesøvn, så skyldes det ofte at de vågner direkte op fra den dybe søvn. Der er ofte tale om en periode og det vil ændre sig igen.
Der er dog ikke noget i vejen for at I forsøger at få hende til at sove bare 20-30 minutter længere, for på den måde at sikre at hun kommer lidt videre og vågner af et lettere søvnstadie. Og der er her lidt forskelligt, som I kan forsøge:
Det er for det første vigtigt at holde morgenlyset ude af værelset. Det betyder at det nogle gange kan hjælpe med et mørklægningsgardin. De kan ofte købes billigt i Jysk eller Ikea. I takt med at det bliver sommer, så vil det naturligt blive lysere om morgenen og det kan derfor hjælpe jer på sigt.
Derudover er det ofte en god idé at sikre, at hun ikke vågner for tidligt fordi hun er sulten. Det kan derfor være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød om aftenen, inden hun kommer i seng. Det kan være med til at mætte hende lidt ekstra, så hun kan sove lidt længere før hun atter føler sult og derfor vågner. En godnatgrød kan være f.eks. en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Den serveres i køkkenet evt. sammen med en kop mælk, derefter får hun børstet tænder og kommer så i seng.
På samme måde kan hun om dagen have behov for et ekstra lille mellemmåltid. Det afhænger af hvor lang tid der går fra hun spiser til frokost og til hun bliver puttet til sin lur. Et mellemmåltid her kan være en grovbolle med lidt smør og ost, eller måske bare en banan.
Så kan det nogle gange hjælpe at tale lidt om dagen. For netop drømme og mareridt lignende drømme opstår om morgenen. Så måske vågner hun af en drøm. Det er derfor en god idé at tale dagen lidt igennem, når hun bliver puttet, for på den måde at få lidt af hendes tankemylder væk og få skabt lidt mindre drømmeaktivitet. At tale dagen igennem kan f.eks. være "i morges da vi stod op, fik du havregrød, umm det smager godt", "så kom du i vuggestue, hvor du legede med .., det var sjovt", "Så faldt ud, AV, det gjorde ondt", "men så pustede den voksne og du fik plaster på"… Og så kikker I lidt på plasteret og snakker lidt om den situation.
Og så må hun også gerne komme ind og sove hos jer, når hun vågner, fordi I på den måde måske kan sikre at hun blunder bare 20-30 minutter ekstra og derefter så er mere klar til at vågne helt op og starte dagen. Hvis I kan vågne stille og roligt op sammen, så hun mærker jer, mærker jeres nærhed, kærtegn osv. så vil hun sandsynligvis vågne lidt gladere op…:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske