Svar: Dårlig søvn?

18. april 2014

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Eva

Tak for dit brev :)

Når børn vågner med gråd, eller er sure, kede af det og utilfredse, når de vågner af deres lur eller nattesøvn, så skyldes det ofte at de vågner direkte op fra den dybe søvn. Der er ofte tale om en periode og det vil ændre sig igen.

Der er dog ikke noget i vejen for at I forsøger at få hende til at sove bare 20-30 minutter længere, for på den måde at sikre at hun kommer lidt videre og vågner af et lettere søvnstadie. Og der er her lidt forskelligt, som I kan forsøge:

Det er for det første vigtigt at holde morgenlyset ude af værelset. Det betyder at det nogle gange kan hjælpe med et mørklægningsgardin. De kan ofte købes billigt i Jysk eller Ikea. I takt med at det bliver sommer, så vil det naturligt blive lysere om morgenen og det kan derfor hjælpe jer på sigt.

Derudover er det ofte en god idé at sikre, at hun ikke vågner for tidligt fordi hun er sulten. Det kan derfor være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød om aftenen, inden hun kommer i seng. Det kan være med til at mætte hende lidt ekstra, så hun kan sove lidt længere før hun atter føler sult og derfor vågner. En godnatgrød kan være f.eks. en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Den serveres i køkkenet evt. sammen med en kop mælk, derefter får hun børstet tænder og kommer så i seng.

På samme måde kan hun om ...

Annonce

... dagen have behov for et ekstra lille mellemmåltid. Det afhænger af hvor lang tid der går fra hun spiser til frokost og til hun bliver puttet til sin lur. Et mellemmåltid her kan være en grovbolle med lidt smør og ost, eller måske bare en banan.

Så kan det nogle gange hjælpe at tale lidt om dagen. For netop drømme og mareridt lignende drømme opstår om morgenen. Så måske vågner hun af en drøm. Det er derfor en god idé at tale dagen lidt igennem, når hun bliver puttet, for på den måde at få lidt af hendes tankemylder væk og få skabt lidt mindre drømmeaktivitet. At tale dagen igennem kan f.eks. være "i morges da vi stod op, fik du havregrød, umm det smager godt", "så kom du i vuggestue, hvor du legede med .., det var sjovt", "Så faldt ud, AV, det gjorde ondt", "men så pustede den voksne og du fik plaster på"… Og så kikker I lidt på plasteret og snakker lidt om den situation.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så må hun også gerne komme ind og sove hos jer, når hun vågner, fordi I på den måde måske kan sikre at hun blunder bare 20-30 minutter ekstra og derefter så er mere klar til at vågne helt op og starte dagen. Hvis I kan vågne stille og roligt op sammen, så hun mærker jer, mærker jeres nærhed, kærtegn osv. så vil hun sandsynligvis vågne lidt gladere op…:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder