Svar: Kan man rykke sengetid om aftenen

11. april 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære hele Arthurs B familie

Tak for jeres brev :)

A-børn og B-børn - ofte kalder vi dem lærker og ugler, og jeg har selv en af hver, så jeg forstår godt, hvad det er du/I oplever :)

Lærkerne falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig om f.eks. at spise osv. og det er dejligt at komme i seng. Det er tydeligt at for lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...

Uglerne derimod, de kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen. Det er rigtig svært at få uglerne til at sove, de har svært ved at overgive sig, svært ved at koble fra. Om aftenen er de mest årvågne, aktive og har "bare" lyst til at lege.

Om man er det ene eller det andet, betyder egentlig ikke noget, man kan fint trives uanset om man er lærke eller ugle. Den største udfordring er, hvis man selv er B-menneske og får en lille lærke, der gerne vil starte dagen tidligt eller modsat, at man er A-menneske og rigtig gerne vil sove om aftenen, men bliver holdt vågen af sit barn, som er en lille ugle...

Vi har alle det, der hedder en cirkadisk rytme. Det der også hedder vores indre ur. Denne rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster – niveauet af hormoner er forskelligt alt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, vores blodtryk osv. Det er ikke tilfældigt, hvornår vi føler og trætte, sultne osv.

Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid, ligesom mørklægningsgardiner kan være rigtig gode til at holde dagslyset ude om morgenen. Og når man har en dreng, der vågnet tidligt, så kan det nogle gange hjælpe lidt (det er ikke hele løsningen, men det kan hjælp) at sætte mørklægningsgardiner op i værelset. Hvis I kan holde dagslyset ude, så kan I hjælpe ham til at sove måske bare 20 minutter længere.

Lige nu hvor det stadig er mørkt om morgenen, så vil det naturligvis ikke hjælpe så meget, men i løbet af den næste månedstid vil vi naturligt få lysere og lysere morgener og det vil derfor kunne hjælpe jer til at hans opvågning ikke rykkes for meget i den forkerte retning :)

Aktiviteter i løbet af ...

Annonce

... dagen, at der sker noget omkring ham, er naturligt med til at holde ham vågen - og det er dette du ofte benytter dig af nu. Du kan trække hans puttetidspunkt lidt ved at klappe, synge osv. og på den måde holde gang i ham, så du på den måde forsøger at få hans rytme, hans indre ur passet ind til jeres hverdag, så det fungerer bedst.

Måltider, mad han tilbydes og tidspunkter han spiser på spiller ind på hans cirkadiske rytme. Mad har stor betydning i forhold til at føle sig træt og parat til at sove.

Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, som jeres dreng har - altså hvor han har en rytme, hvor han naturligt gerne vil stå tidligt op, sove tidligt hele dagen igennem og gerne vil gå tidligt i seng, så skal man se på hele dagens rytme og vurdere, om der er noget som kan ændres. Man kan desværre ikke "bare" holde ham vågen om aftenen og putte ham senere i seng - hvis man gør det, vil han ofte stadig vågne tidligt om morgenen, men han vil være i søvnunderskud, fordi nattesøvnen har været alt for kort og han vil være pylret, ked af det og tydeligt mangle overskud i løbet af dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeres dreng sover umiddelbart rigtig fint og får samlet den mængde søvn han har behov for (måske lidt i underkanten gennemsnittet er 14 timer) - og lige nu trækker du hans lure og prøver på den måde at få ham til at sove lidt senere hele dagen igennem - og det lykkes for jer. Han får stadig sine to lure dagligt og lyder til at trives - og derfor er det begrænset, hvor meget mere du kan gøre. Et forslag kunne dog være, hvis du kan lade ham sove en lidt længere middagslur. Han sover ofte en time og det i bilen - og jeg tænker at han måske ville kunne klare eftermiddagen og aftenen bedre, hvis han kunne sove en længere middagslur.

Så er der nogen mulighed for at give ham dette? Kan det praktisk lade sig gøre, når storesøster også skal hentes? Måske kan du putte ham allerede kl 13-13.30, hvor han er træt og parat, og så lade ham sove til kl 15, hvor hun så kan hentes. Det vil sige, at hun bliver hentet en time senere og han får mulighed for at sove en time længere - mod at I så har mere ro på om aftenen. Han vil måske kunne puttes lidt senere om aftenen, fordi han har sovet mere om dagen og vil så måske kunne sove lidt længere om morgenen (ingen garanti), men netop hvis dagsrytmen ændrer sig, vil natten nogle gange også ændre sig... Ikke sådan at han skal sove kortere nattesøvn, men så nattesøvnen rykkes rent tidsmæssigt.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder