Svar: Kan man rykke sengetid om aftenen
11. april 2014
Alder:
10 mdr.
Kære hele Arthurs B familie
Tak for jeres brev :)
A-børn og B-børn - ofte kalder vi dem lærker og ugler, og jeg har selv en af hver, så jeg forstår godt, hvad det er du/I oplever :)
Lærkerne falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig om f.eks. at spise osv. og det er dejligt at komme i seng. Det er tydeligt at for lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Uglerne derimod, de kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen. Det er rigtig svært at få uglerne til at sove, de har svært ved at overgive sig, svært ved at koble fra. Om aftenen er de mest årvågne, aktive og har "bare" lyst til at lege.
Om man er det ene eller det andet, betyder egentlig ikke noget, man kan fint trives uanset om man er lærke eller ugle. Den største udfordring er, hvis man selv er B-menneske og får en lille lærke, der gerne vil starte dagen tidligt eller modsat, at man er A-menneske og rigtig gerne vil sove om aftenen, men bliver holdt vågen af sit barn, som er en lille ugle...
Vi har alle det, der hedder en cirkadisk rytme. Det der også hedder vores indre ur. Denne rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster – niveauet af hormoner er forskelligt alt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, vores blodtryk osv. Det er ikke tilfældigt, hvornår vi føler og trætte, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid, ligesom mørklægningsgardiner kan være rigtig gode til at holde dagslyset ude om morgenen. Og når man har en dreng, der vågnet tidligt, så kan det nogle gange hjælpe lidt (det er ikke hele løsningen, men det kan hjælp) at sætte mørklægningsgardiner op i værelset. Hvis I kan holde dagslyset ude, så kan I hjælpe ham til at sove måske bare 20 minutter længere.
Lige nu hvor det stadig er mørkt om morgenen, så vil det naturligvis ikke hjælpe så meget, men i løbet af den næste månedstid vil vi naturligt få lysere og lysere morgener og det vil derfor kunne hjælpe jer til at hans opvågning ikke rykkes for meget i den forkerte retning :)
Aktiviteter i løbet af dagen, at der sker noget omkring ham, er naturligt med til at holde ham vågen - og det er dette du ofte benytter dig af nu. Du kan trække hans puttetidspunkt lidt ved at klappe, synge osv. og på den måde holde gang i ham, så du på den måde forsøger at få hans rytme, hans indre ur passet ind til jeres hverdag, så det fungerer bedst.
Måltider, mad han tilbydes og tidspunkter han spiser på spiller ind på hans cirkadiske rytme. Mad har stor betydning i forhold til at føle sig træt og parat til at sove.
Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, som jeres dreng har - altså hvor han har en rytme, hvor han naturligt gerne vil stå tidligt op, sove tidligt hele dagen igennem og gerne vil gå tidligt i seng, så skal man se på hele dagens rytme og vurdere, om der er noget som kan ændres. Man kan desværre ikke "bare" holde ham vågen om aftenen og putte ham senere i seng - hvis man gør det, vil han ofte stadig vågne tidligt om morgenen, men han vil være i søvnunderskud, fordi nattesøvnen har været alt for kort og han vil være pylret, ked af det og tydeligt mangle overskud i løbet af dagen.
Jeres dreng sover umiddelbart rigtig fint og får samlet den mængde søvn han har behov for (måske lidt i underkanten gennemsnittet er 14 timer) - og lige nu trækker du hans lure og prøver på den måde at få ham til at sove lidt senere hele dagen igennem - og det lykkes for jer. Han får stadig sine to lure dagligt og lyder til at trives - og derfor er det begrænset, hvor meget mere du kan gøre. Et forslag kunne dog være, hvis du kan lade ham sove en lidt længere middagslur. Han sover ofte en time og det i bilen - og jeg tænker at han måske ville kunne klare eftermiddagen og aftenen bedre, hvis han kunne sove en længere middagslur.
Så er der nogen mulighed for at give ham dette? Kan det praktisk lade sig gøre, når storesøster også skal hentes? Måske kan du putte ham allerede kl 13-13.30, hvor han er træt og parat, og så lade ham sove til kl 15, hvor hun så kan hentes. Det vil sige, at hun bliver hentet en time senere og han får mulighed for at sove en time længere - mod at I så har mere ro på om aftenen. Han vil måske kunne puttes lidt senere om aftenen, fordi han har sovet mere om dagen og vil så måske kunne sove lidt længere om morgenen (ingen garanti), men netop hvis dagsrytmen ændrer sig, vil natten nogle gange også ændre sig... Ikke sådan at han skal sove kortere nattesøvn, men så nattesøvnen rykkes rent tidsmæssigt.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske