Kan man rykke sengetid om aftenen

11. april 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Kan man rykke sengetid om aftenen

Hej hej igen :)

Jeg kunne godt tænke mig at vide om det var muligt at ændre lidt på min søns sovetider om natten, eller om han stadig er for lille til det.

Han vågner som regel kl 6 om morgenen (hvis jeg er heldig kl 6.30). Vi giver ham bare først lov til at komme op kl 7, mest pga af storesøster der sagtens kan sove til 7-7.30 tiden. Hun kommer ind til os på en madras hver nat fordi hun er blevet meget utryg om natten (det begyndte da hun var blevet storesøster). Jeg syntes det er synd hvis hun skal op så tidligt, for han ligger sig jo ikke til at sove og vil begynde at larme.

Han ligger som regel og snakker, men kan også blive irriteret hvor han "råber" og bliver sur når vi bare giver ham sutten og en hyggebamse, kysser ham og går ud. Jeg kan sådan set også godt forstå ham, men jeg syntes virkelig det er svært, for jeg har jo åbenbart en slags A-barn og B-barn (altså a og b menneske ;)).

Jeg syntes at når han er 10 1/2 mdr, så skal han selvfølgelig kun sove to gange om dagen. Men jeg er på arbejde med at trække ham i sovetider i løbet af hele dagen :/

Han er jo nok træt allerede ved 8.00/8.30 tiden, men der aflevere vi søster i bil, så han bliver trukket, der bliver sunget HØJT og klappet på vej hjem i bilen, for ellers sover han. Når vi er hjemme strækker jeg ham til 9.30 og så sover han i ...

Annonce

... ca 1 1/2 time.

Han er så træt igen ved 13/13.30 tiden, men da vi henter søster i bil kl 14, bliver han strukket hertil. Han falder i søvn på vej og sover derfor bare lur 2 i bilen, ca en time.

Så hans søvn i løbet af dagen er ca 2 1/2 time, det er vel passende :)

Men ved 17 tiden er han træt igen og vi har bare ulvetime. Efter aftensmad går det en smule bedre, men han er rigtig træt. Imellem 18.30-19.00 bliver han puttet og han er færdig. Han sover ok om natten, jeg skal dog ind og give sut 2-3 gange normalt. Nattesøvnen bliver jo så ca 11/11 1/2 time, hvilket vel også er rigtig fint ;)

Mit spørgsmål lyder jo så, kan jeg ændre på noget, så han kan holde sig vågen lidt længere og sove lidt længere?? For som du kan høre, så trækker jeg jo allerede hans dagssøvn. Er han ikke meget hurtig træt, når han stadig nærmest er træt efter 2-3 timer??

Jeg vil lige skrive hvad han spiser i løbet af en dag:
Morgenmad 7.30: havregrød på 150 ml vand
Formiddag: frugt (ikke sulten) og en flaske inden putning
Frokost kl 12.00: pasta med grøntsager eller groft brød med pålæg (spiser meget)
Eftermiddag kl 15/15.30: yoghurt, brød eller frugtmos med gryn og Frugt
Aften 17.30/18: aftensmad som os
Flaske inden sengetid
Får kun vand at drikke

Håber du kunne ha en ide :)

Med venlig hilsen
Hele Arthurs B familie ;)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge