Svar: Søvnbehov 5 måneder

9. april 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Når jeg angiver tal for søvn, tidspunkter børn kan sove på, forventninger til søvnbehov osv. så er der altid tale om et gennemsnit. Det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre - og man kan ikke forvente at ens barn sover fuldstændig efter bogen. Mine tal og dagsplaner er ment som en rettesnor, for at give et billede af, hvordan en dag kan se ud i den pågældende alder.

Det er meget vigtigt, at man forsøger at følge sit barn og de signaler barnet sender. Man kan ikke putte børn i kasser og man skal ikke være rigid. Små børn sover som udgangspunkt, når de er trætte og vågner af sig selv, når de ikke behøver sove mere. Nogle børn kan dog være svære at aflæse, det er svært at finde ud af, hvornår barnet egentlig er træt eller det er svært at finde ud af, hvornår barnet skal spise og have mælk, for at barnet får sit behov for både mad og søvn dækket tilstrækkeligt. Og her er det, at dagsplanerne kan være en rettesnor.

Derudover har jeg helt klart den holdning, at man ikke skal ændre på noget, der som udgangspunkt fungerer. Så hvis jeres lille baby trives, leger, er glad, udvikler sig, sover sine lure og i det hele taget virker til at have det rigtig godt, så skal I ikke ændre på noget.

Rytmen, nu hvor hun er fem måneder, er ikke så ...

Annonce

... forskellig fra da hun var 3 måneder. Hun vil ofte stadig have brug for 3 lure dagligt, hendes lure kan dog være en lille smule kortere, især den 3. lur, så hun samlet sover lidt mindre i løbet af dagen. Samtidig vil hun ofte også gå tidligere i seng og samlet sover hun måske 14.5-15 timer i døgnet - igen et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre:)

En plan for dagen kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning

Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur f.eks. kl 12.30-13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun tager

Eftermiddag 16: Ammes

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet afhænger af hvor sent den 3. lur ligger og hvor lang den er.

Sen aften 23-24: Ammes, det der også kaldes et drømmemåltid

Midt nat 03: Evt. amning.

Måske har din datter en rytme, som ligner denne - og måske har hun ikke? Det vigtigste er, at hun trives, og at du trives med dagene, så I føler at tingene fungerer fint hos jer:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.