Svar: Baby sover dårligt om natten
6. april 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Asgers mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har haft glæde af nogle af de svar, som jeg har givet andre forældre :)
I skriver, at jeres dreng aldrig har haft et stort sovehjerte og når man taler om søvnbehov hos børn, så er der altid tale om et gennemsnit. Det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre - og jeres dreng hører måske til de børn, som ikke sover helt så meget. Men det betyder ikke, at han ikke nødvendigvis får søvn nok. Det er derfor vigtigt ikke kun at tælle timer og minutter, men også at se på hvordan han generelt udvikles og trives.
Og I beskriver en dreng, som lyder til at være glad og tilfreds, når han er vågen. Som udvikler sig fint og alderssvarende, som ikke mangler overskud til at møde dagen og alle oplevelserne, men som gerne vil snakke, pludre, følge med i hvad der sker omkring ham, som gerne vil bruge sig selv både motorisk og mentalt. I beskriver også en dreng, som spiser godt i løbet af dagen og som sover to lure dagligt og det er rigtig godt - også selvom du skal arbejde lidt ekstra for at holde ham sovende, så er de to lure vigtige.
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 14.5 time i døgnet. Jeres dreng sover ofte fra kl ca 20, han falder her let i søvn og om morgenen vågner han af sig selv ca 6.30. Om dagen sover han to lure, samlet af 2.5-3 timers varighed.Jeg tænker at jeres dreng samlet måske sover ca 13 timer i døgnet og det er naturligvis mindre end gennemsnittet, men ud fra hvordan han trives så stadig acceptabelt.
Det er godt og vigtigt at du hjælper ham med at sove om dagen og det er helt okay at du ofte vælger at lægge dig med ham, fordi han sover bedre på denne måde - og samtidig får du også selv mulighed for at få lidt hvile. MEN, det lyder som om at du skal prøve at undgå at amme ham i søvn, for det lyder lidt som om at jeres dreng måske vågner fordi han er afhængig af brystet. Altså at han har en uhensigtsmæssig søvnassociation.
Det er meget fint at han ikke længere ammes om natten og det er helt relevant at du ammer f.eks kl 20, 23 og 05. Det at sove igennem vil svare til at sove ca 6 timer uden mælk og det gør han faktisk nu :) Det er også okay at du i løbet af natten tager ham over til dig og får ham til at sove videre med nærhed og tæt fysisk kontakt, men prøv at holde ham fra brystet og øv jer også i at han falder i søvn uden at have brystet i munden.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, hver gang vi skifter søvnstadie, så vender vi os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden, putter os ind til hinanden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så registrerer vi i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi roligt videre, men hvis noget er anderledes, så vil vi vågne yderligere op og vi vil ikke kunne sove, før vi finder det igen.
Og det betyder at måden jeres dreng falder i søvn på vil have betydning for hans evne til at komme videre i søvnen, når han skifter søvnstadie i løbet af natten. Hvis han er vant til at falde i søvn med dit bryst i munden eller er vant til at falde i søvn i din favn, så vil han naturligt søge dette igen og igen hele natten igennem og kan ikke komme videre i søvnen, før du atter ammer ham eller tager ham op i dine arme. Og derfor skal I lige nu arbejde på at han ikke længere ammes i søvn og stille og roligt også lære ham at sove, uden at han behøver være i favn, uden at han behøver blive vugget eller lignende.
Ofte vil det være rigtig godt at tage en ting af gangen - altså lære ham at sove uden brystet og derefter gøre afstanden mellem jer større, så I ikke ligger helt tæt, men så I fysisk har lidt afstand imellem jer. Det vil være rigtig godt at du, når du lægger dig med ham og han skal sove og du ammer ham - prøver at stoppe amningen lige der, hvor han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn, så han lærer at han ikke behøver brystet i munden.
Det kan på samme måde ofte være en god idé at koble tremmesengen til dobbeltsengen. Det vil sige fjerne den ene side af tremmesengen og sætte den tæt op af dobbeltsengen, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt i orden. Det giver mulighed for at jeres dreng kan sove i sin tremmeseng og være tryg ved at være i den, forbinde den med stedet, hvor han skal sove - men hvor du stadig kan ligge ved siden af ham, berolige ham med dine hænder, nærhed, fysiske kontakt. Ligesom han får, når I sover sammen, men hvor den fysiske afstand mellem jer nu naturligt er lidt større.
Du sprøger om han får mad og drikke nok i løbet af dagen og jeg vil derfor lige sende en dagsplan, som den kan se ud for et barn på 7 måneder:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, evt. i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden og frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur og her uden at få bryst først, netop for at lære ham at sove uden. Når han kan det om dagen er det også lettere at lære det om aftenen og natten.
Frokost 11.30: Grøntssagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes rigtig godt, evt. amning, skiftning og amning igen og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Aften 18: Familiemad er udgangspunktet og der skal være mos og mad i stykker som han selv kan sidde og gumle på, vand af kop.
I fortæller at I giver godnatgrød og det er helt okay - for mange børn har denne dog bedst effekt ved 8 måneders alderen, men hvis han kan kapere det og det virker hos jer, så er det helt fint. Alternativet kan være en banan...
Ammes rigtig godt, evt. amning, skiftning og amning igen og puttes til natten ca kl 20 som nu
Sen aften 23: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
De fleste børn har brug for at få mælk sen aften. Man kalder dette for et drømmemåltid og de fleste børn er omkring 10 måneder før de kan nøjes med amning aften og tidlig morgen. Det er samtidig vigtigt og en god idé at fjerne formiddagsamningen først, for netop at lære ham at sove uden brystet og udnytte at dette ofte er lettere at indføre om dagen og så overføre de gode rutiner til natten.
Nogle børn har generelt svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og sover generelt meget let. Især i alderen 4 måneder til 8 måneder begynder søvnen at indeholde mange stadier og så kommer barnet i separationsfasen, hvilket også ofte vil påvirke til urolig søvn - De fleste børn sover derfor bedst igennem, når de er et sted mellem 10 måneder og 13 måneder .. i 13-15 måneders alderen kommer ofte endnu en urolig søvnperiode og det gør der også i 18-20 måneders alderen.
Det er altså til en vis grad normalt at babyer og børn i perioder sover dårligere end i andre perioder - det hører med - især i de perioder hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, vil de ofte sove ekstra dårligt. Og en sådan periode kan sagtens vare et par måneder.
Hos jer kan der sagtens være tale om forskellige ting der spiller ind - først måske alder og udvikling, så måske en forkølelsesperiode eller lignende, så måske pludselig søgning af brystet og dårlig vane her ... Der kan være mange grunde til at I synes han har sovet dårligt fra start og det er sandsynligvis ikke det samme som gav problemer da han var spæd, som giver problemer nu ...
Jeg håber at I kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske