Brev:
Baby sover dårligt om natten
6. april 2014
Alder:
7 mdr.
Baby sover dårligt om natten
Kære Helen.
Tak for din brevkasse, jeg har haft stor glæde af dine besvarelser til andre.
Vores søn har fra start af ikke været en baby der sover livet væk, men nu hvor han lige er blevet 7 måneder, er vi efterhånden lidt bekymrede.
Til han var 3,5 måned sov han godt om natten, men ikke så godt om dagen. Derefter sov han hverken godt om natten eller dagen. Han har fra helt lille haft meget svært ved at sove igennem søvnfaserne, og vågner efter præcis 40 min, både dag og aften.
Siden december har han max sovet 2,5 time i træk, og det har jeg jo så også, det er ved at være udmattende.
Vi er bekymrede over om det påvirker hans mentale udvikling, da børn jo bearbejder indtryk osv når de sover. Han er nu heldigvis en glad dreng, der udvikler sig normalt.
Om dagen sover han gerne 1,5 til 2 timer om formiddagen ... Men kun hvis jeg ligger hos ham, og kan få ham videre i søvnen når de 40 min er gået. Ellers vågner han, og luren er slut.
Om eftermiddagen sover han sin 2 lur, ca 1- 1,5 time, som slutter kl 16 ca. Igen skal jeg ligge hos ham, eller evt gå med vognen. Det vil sige at han ofte kun sover 2,5 -3 timer i løbet af dagen, og det har han gjort en måneds tid nu.
Han bliver lagt kl 20, og har nemt ved at falde i søvn. Jeg ammer ham i vores seng, og lægger ham derefter i sin egen seng der står op ad vores. Efter 40 min vågner han så første gang, der får han sutten, og blive lagt på den side han gerne vil ligge på. Oftest går det fint. Derefter vågner han en gang eller 2, hvorefter han sover 1-2 timer uden problemer. Derefter begynder han at vågne med jævne mellemrum, og jeg har ammet og han er hurtigt faldet i søvn igen.
Men da han her omkring 6-7 måneder ville ammes hver 2 time om natten, nåede jeg her for en uge siden frem til at det måtte stoppe. I løbet af dagen får han masser af mad, og vi husker at tilbyde ham vand af kop jævnligt. Han ammes 5 gange i døgnet, for at være sikre på at han får væske(og kalk) nok. Han vil ikke have mme. Jeg tænker bare at han ikke skal vågne fordi han gerne vil hygge amme, at det forstyrrer hans søvn.
Han bliver lagt kl 20, efter godnat grød og og amning. Så bliver han ammet igen ca kl 24, og derefter først efter kl 5. Det har han accepteret, men han vågner stadig mange mange gange. Ofte tager det mellem 2-15 min at få ham til at sove igen. Nogle gange 1 time, men det er ikke så ofte.
Han har jo ikke sovet så meget i løbet af dagen, og jeg tager ham over til os efter et par opvågninger (så sover han bedre), så jeg ved ikke hvad vi kan gøre for at hjælpe ham. Det må også være hårdt for ham, han når jo nok ikke helt ned i den dybe søvn, og han græder også når han vågner.
Han vågner op ca kl 6.15-6.30, og er glad og frisk.
Han bruger sut, men spytter den ofte ud lige efter han er faldet i søvn.
Mine spørgsmål er:
Hvis han får nok mad og drikke om dagen, er det så ikke ok kun at amme 1 gang mellem 20 og 07? Eller er det synd?
Hvornår vil han kunne sove igennem søvnfaserne?
Er det normalt for babyer at sove så dårligt? Særligt i så lang en tidsperiode?
Skal vi være bekymrede for hans helbred?
Hvad kan vi gøre for at bedre hans søvn?
Fortæl endelig om de tanker du gør dig, jeg/vi er åbne over for alle input!
Mange tak for din gode brevkasse 😀
Hilsner
Fra Asgers mor