Baby sover dårligt om natten

6. april 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Baby sover dårligt om natten

Kære Helen.

Tak for din brevkasse, jeg har haft stor glæde af dine besvarelser til andre.

Vores søn har fra start af ikke været en baby der sover livet væk, men nu hvor han lige er blevet 7 måneder, er vi efterhånden lidt bekymrede.

Til han var 3,5 måned sov han godt om natten, men ikke så godt om dagen. Derefter sov han hverken godt om natten eller dagen. Han har fra helt lille haft meget svært ved at sove igennem søvnfaserne, og vågner efter præcis 40 min, både dag og aften.
Siden december har han max sovet 2,5 time i træk, og det har jeg jo så også, det er ved at være udmattende.

Vi er bekymrede over om det påvirker hans mentale udvikling, da børn jo bearbejder indtryk osv når de sover. Han er nu heldigvis en glad dreng, der udvikler sig normalt.
Om dagen sover han gerne 1,5 til 2 timer om formiddagen ... Men kun hvis jeg ligger hos ham, og kan få ham videre i søvnen når de 40 min er gået. Ellers vågner han, og luren er slut.

Om eftermiddagen sover han sin 2 lur, ca 1- 1,5 time, som slutter kl 16 ca. Igen skal jeg ligge hos ham, eller evt gå med vognen. Det vil sige at han ofte kun sover 2,5 -3 timer i løbet af dagen, og det har han gjort en måneds tid nu.

Han bliver lagt kl 20, og har nemt ved at falde i søvn. Jeg ammer ham i vores seng, og lægger ham derefter i sin egen seng der står op ad vores. Efter 40 min vågner han så første gang, der får han sutten, og blive lagt på den side han gerne vil ligge på. Oftest går det fint. Derefter vågner han en gang eller 2, hvorefter han sover 1-2 timer uden problemer. Derefter begynder han at vågne med jævne mellemrum, og jeg har ammet og han er hurtigt faldet i søvn ...

Annonce

... igen.

Men da han her omkring 6-7 måneder ville ammes hver 2 time om natten, nåede jeg her for en uge siden frem til at det måtte stoppe. I løbet af dagen får han masser af mad, og vi husker at tilbyde ham vand af kop jævnligt. Han ammes 5 gange i døgnet, for at være sikre på at han får væske(og kalk) nok. Han vil ikke have mme. Jeg tænker bare at han ikke skal vågne fordi han gerne vil hygge amme, at det forstyrrer hans søvn.

Han bliver lagt kl 20, efter godnat grød og og amning. Så bliver han ammet igen ca kl 24, og derefter først efter kl 5. Det har han accepteret, men han vågner stadig mange mange gange. Ofte tager det mellem 2-15 min at få ham til at sove igen. Nogle gange 1 time, men det er ikke så ofte.

Han har jo ikke sovet så meget i løbet af dagen, og jeg tager ham over til os efter et par opvågninger (så sover han bedre), så jeg ved ikke hvad vi kan gøre for at hjælpe ham. Det må også være hårdt for ham, han når jo nok ikke helt ned i den dybe søvn, og han græder også når han vågner.

Han vågner op ca kl 6.15-6.30, og er glad og frisk.
Han bruger sut, men spytter den ofte ud lige efter han er faldet i søvn.

Mine spørgsmål er:

Hvis han får nok mad og drikke om dagen, er det så ikke ok kun at amme 1 gang mellem 20 og 07? Eller er det synd?

Hvornår vil han kunne sove igennem søvnfaserne?

Er det normalt for babyer at sove så dårligt? Særligt i så lang en tidsperiode?

Skal vi være bekymrede for hans helbred?

Hvad kan vi gøre for at bedre hans søvn?

Fortæl endelig om de tanker du gør dig, jeg/vi er åbne over for alle input!

Mange tak for din gode brevkasse 😀

Hilsner
Fra Asgers mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder