Brev:
14 mdr gammel og vågen 1,5 time hver nat
7. april 2014
Alder:
14 mdr.
14 mdr gammel og vågen 1,5 time hver nat
Kære Helen
Jeg er Mor til en lille datter på 14 mdr., der er glad, spruldrende og har lyst på livet. Desværre er hun det også om natten, hvor hun jo skal sove og vokse.
Hun bliver puttet om aftenen når hun er træt. Det svinger meget (lige fra kl. 19.30 - 22.00) alt efter hvor meget og hvornår hun har sovet i vuggestuen. Jo senere lur i vuggestuen, jo senere er hun træt og jo senere bliver hun puttet om aftenen.
Vi har prøvet at putte hende til et fast tidspunkt hver aften (kl. 19.30) men hvis hun ikke er træt, så ligger hun og mosler rundt i 1 time og så står vi op med hende igen. Vi vil på ingen måde 'lære hende' at det skal tage SÅ lang tid at blive puttet. Denne udfordring kunne jo gå hen at blive en vane for hende. Det vil vi ikke!
DAGTIMER I VUGGESTUEN:
Hun PLEJER at sove 2 timer i vuggestuen efter frokost (læs: vågner ved 14-tiden), men hun kan snildt tage 3 timer fra kl. 10.00-13.00 også. Hun bliver hentet kl. 15.00 og leger indtil vi spiser kl. 18.00. Hun gaber fra kl. 17.00 men vi trækker mad + putning så lang tid vi kan med håb om, at hun så sover hele natten fordi hun trænger.
HJEMME:
Vi spiser kl. 18.00 (hun spiser godt) og hun får 1 flaske med 230 ml. modermælkerstatning (væske) som vi giver hende når hun puttes - i mine arme og der falder hun også i søvn. Vi har prøvet at give hende frugt, yoghurt, grød, rugbrød inden sovetid for at fylde hende op, men uanset om hun spiser noget eller ej inden flasken, så vågner hun midt på natten.
PUTNING:
Som sagt så bliver hun puttet ca kl. 19.00/19.30 og sover til kl. 02.30. Så har hun 'fået' 7 timer og så er hun frisk. Hun ligger og pludrer, prøver at falde i søvn (vi tænder ikke lys, snakker eller på anden måde signalerer at det er ok at være vågen). Og vi kan fornemme, at hun forstår at hun faktisk skal sove men ikke KAN finde ro/søvnen igen. Hun er vågen i ca 1,5 time (det slår sjældent fejl) og sover til hun skal op og bliver vækket kl. 06.45. Hun er aldrig sur eller gnaven når hun bliver vækket. I weekenden, hvor hun ikke vækkes, sover hun til kl. 8.00.
Om natten sover hun op af en af os eller mellem os, og bliver hun puttet sent og sover hele natten, er der ingen af os der vågner.
Hendes seng står klods op af vores, spændt fast, uden tremmer ind mod os, så vi kan ligge tæt men uden at ligge klemt. Denne konstellation har vi fordi vi rigtig gerne putte hende der efter flasken, hvor hun stadig er vågen, for at signalere at 'det er her du skal falde i søvn' og vi er lige ved siden af'. Men hun finder først ro (og søvnen), når hun ligger i armen på en af os, og det er uanset om hun har ligget og moslet rundt i egen seng i 15 minutter eller 1,5 time (det kan GODT tage så lang tid:-().
I går sov hun 2 gange:
1. gang kl. 12.00-12.45
2. gang kl. 15.30-16.55
Hun blev puttet kl. 22.00 og vi håbede hun ville sove hele natten (da hun jo faldt sent i søvn, og dermed kunne sove 7 timer og vågne tidligt). Men hun vågnede kl. 2.45 til kl. 4.30 :-(.
Mine spørgsmål er:
- Sover hun 'forkert' i vuggestuen, for jeg har på fornemmelsen af, at det er der vi kan skrue lidt på rytmen?
- Får hun får lidt mad inden hun skal sove?
- Skal jeg insistere på at hun sover i egen seng?
Jeg er i forvejen Mor til en pige på 6 år og har læst din fantastiske bog om søvn og sovemetoder (og smed alle andre bøger ud i samme åndedrag :-)), så jeg føler mig godt klædt på. Derudover har jeg surftet rundt efter svar fra dig til andre mødre/forældre der har samme udfording som jeg/vi har, men intet ligner rigtigt.
Jeg er efterhånden desperat, da min datter jo skal vokse og hvile om natten. Og hun er det gladeste barn og stortrives, så det lader ikke til, at 'fest om natten' påvirker hende overhovedet. Heldigt for os men jeg vil nu helst have, at hun sover om natten:-).
Jeg ved, at når jeg har sendt denne mail til dig, så er der ting jeg har glemt at fortælle. Men jeg glæder mig til dit svar, og ser frem til at vi kan finde en god rytme - og en god nattesøvn :-).
Kærlig hilsen
Tenna