Svar: 10 måneder og græder ulykkelig hver gang hun skal sove
5. april 2014
Alder:
10 mdr.
Kære frustrerede og ulykkelige mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der kan være flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne give dig lidt tanker med på vejen :)
Der er ingen tvivl om at alder og den udvikling jeres datter går igennem i øjeblikket gør det at overgive sig til søvnen sværere. Mange børn vil især i 8-10 måneders alderen protestere over at skulle sove, de vil sove lidt mindre end man normalt skønner de har behov for og når de endelig sover, så sover de ofte meget uroligt. Det er separationsalderen og man mærker netop her ofte, at barnet på den ene side klynger sig, har brug for at komme op, være i favn, brug for tæt fysisk kontakt og når barnet er oppe, så vil det alligevel ned, det vil udforske verden, skubber forældrene væk osv. Det er derfor naturligt frustrerende og svært helt at vide, hvad man skal gøre, for at gøre det rigtige...
Der er heller ingen tvivl om at øreproblemer giver dårlig søvnvaner. Og I fortæller at jeres datter gennem længere tid har haft væske på ørerne og jævnligt tjekkes og lige nu har hun stadig væske på det ene øre. Det er naturligvis vigtigt at hun bliver behandlet og hun kan godt have brug for smertestillende i en periode og I kan også tale med ørelægen om, hvor længe hun skal have øreproblemer, før man vil overveje at gå ind og lægge dræn. Det at få dræn løser ikke nødvendigvis søvnproblematikken med det samme, men det er stadig vigtigt at hun ikke har smerter, for stille og roligt vil hun så naturligt også lære at det er okay at sove og at det ikke gør ondt at sove...
Men så er der også hele den problematik der ligger i, at jeres datter forbinder det at sove med noget som bestemt ikke er rart. Du skriver at hun puttes med sut og sutteklud, hvilket er rigtig fint, men at hun ofte ikke vil sove, hverken om dagen eller til natten. Du fortæller at I har sunget, prøvet med lys og mørke, givet hende vand, leget med hende, gået med hende, snakket med hende - prøve at lade hende ligge i sengen og græde imens du har været ved siden af og sagt "sshh mor er her" - men intet virker og som jeg læser dit brev, så reagerer hun med at blive dybt frustreret og ofte med at rejse sig, strække armene op, signalere "tag mig op".
Og det er et stærkt signal, som det er vigtigt at I ikke overhører "tag mig op, gå ikke fra mig" og jeg tror jeres problem er, at I har kæmpet så længe med at putte hende og få hende til at sove, at hun nu er så panisk overfor at skulle sove, at hun allerede bliver ked af det, når I begynder at gøre klar til putning. Det er ikke trygt for hende at overgive sig til søvnen og tryghed er alfa omega. Hun oplever at blive puttet om dagen som noget forfærdeligt og hun oplever at blive puttet om aftenen som noget forfærdeligt - allerede før I nærmer jer værelset eller sengen bliver hun sandsynligvis ked af det, ulykkelig og begynder at protestere...
Og det er I nødt til at bryde. I første omgang ved at lade hende falde i søvn hos jer om aftenen - i stuen. Sid med hende, hold hende puttet i dynen, am hende og lad hende falde i søvn i din favn i sofaen og put hende først i seng, når hun sover rigtig tungt og godt. For lige nu er det ikke vigtigt at hun lærer at falde i søvn i sin seng, lige nu er det vigtigt, at hun lærer at falde i søvn og begynder at forbinde det at skulle overgive sig til søvnen med noget trygt og rart.
Og det samme om dagen. Her vil jeg anbefale jer at I bruger barnevognen, men hun skal ikke puttes i vognen. Hun skal sættes op, sidde med ryglænet som støtte, kikke på verden som I kører forbi, måske sidde og pille lidt i en rosinbolle eller lignende, mærke vinden i ansigtet osv. Og hun skal måske ikke engang lægges ned, men bare have lov til at falde siddende i søvn og sove sådan - til at begynde med, fordi det lige nu er vigtigst, at hun begynder at turde overgive sig til søvnen.
Og så er det rigtig vigtigt at I nu indfører en fast plan for dagen og at I kikker mere på tidspunkterne end på jeres datter. Hun skal op til fast tid hver morgen, og jeg vil foreslå at I står op kl 7, så hun får morgengrød kl 7.30. Det er vigtigt at hun kommer op til fast tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend, uanset om I godt kan lide at sove længe eller ej - jo mere fast I kan stå op, jo større sandsynlighed vil der være for at resten af dagen kommer til at følge en fast rytme og hendes behov for søvn og mad og aktiviteter bliver dækket - så hun begynder at føle behov for sine to lure dagligt og føle sig parat til at sove, når hun puttes. Og derfor skal hun også tilbydes mad, og søvn i løbet af dagen til faste tider, ligesom hun skal puttes til fast tidspunkt hver aften - og altså lige nu have lov til at blive ammet og falde i søvn i stuen og sove tungt der, før hun puttes i seng.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Vækkes stille og roligt og dagen starter kl ca 7, får skiftet ble osv.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Sættes op i barnevognen ca. 9.30 og I triller en tur, hvor hun har ryglænet i ryggen og gerne lidt frugt eller en rosinbolle i hånden, som hun kan sidde og pille lidt i. Må også gerne få en vandflaske eller lignende, hvis hun virker tørstig. Måske falder hun i søvn, måske gør hun ikke, men muligheden skal være der.
Frokost 11.30-12: Sættes i den høje stol og tilbydes enten varm eller kold frokost. Det kan være rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, stykker af frikadeller, godt kogte pastaskruer eller lignende, som hun selv kan sidde og spise og det kan være grøntsagsmos fra glas eller hjemmelavet. Også meget gerne begge dele, så hun får både rugbrødshapsere og grøntsagsmos. Vand af kop.
Mellemmåltid: Banan tilbydes sammen med en kop mælk eller vand kl ca 13 og herefter ammes hun, gerne fra begge bryster, hvis hun viser behov for det. Og så puttes hun i barnevognen ca kl 13.30 og I triller en tur, hvor hun igen starter med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Og hun får så muligheden for at falde i søvn her og I skal så vurdere, om I lige nu skal lade hende sidde eller om I skal lægge hende ned. Hvis hun vågner af at blive lagt, så lad være. Det vigtigste er at hun begynder at fornemme behov for en middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler eller frugtmos, Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad. Der skal være mad i stykker og også moset mad, maden skal smage af noget. Det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, frikadeller (kød eller fiskedeller) med kartofler og sovs. Det kan være lasagne (almindelig eller lakselasagne) - hvad I nu kan tænkes at lave af børnevenlige retter.
Kommer herefter i bad, det er med til at give en ro om aftenen og badet skal ligge en time før I forsøger at få hende til at sove. Badet må gerne afsluttes med at I masserer hende, smører hende med lidt creme osv. på kroppen
Sættes i den høje stol i køkkenet og tilbydes en godnatgrød. Det kan være en havregrød, en flerkornsgrød eller en mysligrød. Det kan være hjemmelavet eller det kan være en købegrød. Det er godt med en grød, før hun skal sove. Hun kan få en kop mælk eller en kop vand sammen med.
Får børstet tænder, puttes i dynen og I sætter jer i sofaen og mor ammer hende. Her er klokken 19.30-20 og hun får lov til at falde i søvn her, så trygt og dejligt som overhovedet muligt. Ingen kampe, inden grund til at gå på værelset, I er der, passer på hende, giver hende den nærhed hun har behov for osv.
Hvis hun kravler rundt, så lad hende gøre det og læg så mærke til hendes signaler, hvornår hun viser sig parat. Hun må godt få grød, kravle lidt rundt osv. og når hun så er klar, så puttes hun i dynen og ammes og falder til ro - hjælpes med at lære at det er helt okay at sove, det er trygt og godt at overgive sig til søvnen.
Sen aften, når I selv går i seng, så bærer I hende ind i værelset og putter hende i seng og hvis hun her viser behov for en ekstra amning, så er det okay. Om hun lige nu får to eller tre amninger betyder ikke noget, det vigtigste er at hun lærer at overgive sig til søvnen og at I i øvrigt følger dagsplanen, så hun fyldes op med rigtig mad hele dagen igennem.
Jeg tænker altså at jeres datter lige nu græder ulykkeligt hver gang hun skal sove, fordi hun føler sig utryg og det er ubehageligt at skulle overgive sig til søvnen. Jeg håber, at I kan bruge ovenstående dagsplan og tanker, og hermed er hjulpet videre på vej:)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske