Brev:
10 måneder og græder ulykkelig hver gang hun skal sove
5. april 2014
Alder:
10 mdr.
10 måneder og græder ulykkelig hver gang hun skal sove
Hej Helen
Vi har en datter på 10 måneder som har store søvn problemer. Siden hun blev født har hun altid været svær at få til at falde i søvn, men det er altid lykkes med sutteklud og sut. Men den seneste måned har intet virket, så nu ender det med at hun græder og skriger 1 time hver aften før hun falder i søvn.
Hun har siden december haft væske i ørene. Det har medført at hun har feber mindst 1-2 dage om ugen. Men da vi var hos ørelægen i går, sagde han at væsken var væk i det ene øre, men der stadig var meget væske i højre øre. Hun er ellers glad og spiser fint gennem dagen.
Men den sidste måned har hun bare ikke ville sove. Nogle dage har hun slet ikke sovet om dagen, dvs. Været vågen i 12 timer, og det kan stadig tage 30-45 min at putte hende, fordi hun græder og er mega ulykkelig. Og når hun græder kan vi ikke gøre noget. Har prøvet at synge for hende, have lyset tændt og dæmpet, stået op igen, leget med hende, gået med hende, givet hende noget at drikke, snakke roligt til hende, vi har prøvet alt, men hun skriger og græder. Hun strækker sig i mod os og vil op, men når vi tager hende op, spænder hun sig ud fra os. Det virker som om at hun ikke ved hvad hun vil. Vi har prøvet at lade hende ligge i sin seng og græde, i mens jeg står ved hende og siger: ”ssh, mor er” osv. Men hun falder ikke til ro. Når hun har ligget et stykke tid, kan hun tage korte pauser fra gråden, men så begynder det hele igen. Hun har heller ikke ville have sut i lang tid, så det gør det meget sværere, da hun altid er faldet i søvn med sut og sutteklud.
Hun er blevet ammet meget, og elsker det stadig, men nu har vi trappet voldsomt ned. Jeg har i sidste uge taget natamningen fra hende, så nu sover hun fra omkring 20-03, da hun får lidt vand, så sover hun igen til kl. 7, da hun bliver ammet.
Vi har prøvet at holde fast i 2 lure om dagen, men det er rigtig svært da hun hver gang græder og skriger da hun skal sove. Det er ikke fordi at hun ikke er træt at hun græder, fordi hun gnider øjnene og er træt da vi lægger hende, men hun har bare så svært ved at overgive sig til søvnen.
Hvad kan det være som gør hende så ulykkelig hver gang hun skal sove?
Hilsen
en frustreret og ulykkelig mor