10 måneder og græder ulykkelig hver gang hun skal sove

5. april 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

10 måneder og græder ulykkelig hver gang hun skal sove

Hej Helen

Vi har en datter på 10 måneder som har store søvn problemer. Siden hun blev født har hun altid været svær at få til at falde i søvn, men det er altid lykkes med sutteklud og sut. Men den seneste måned har intet virket, så nu ender det med at hun græder og skriger 1 time hver aften før hun falder i søvn.

Hun har siden december haft væske i ørene. Det har medført at hun har feber mindst 1-2 dage om ugen. Men da vi var hos ørelægen i går, sagde han at væsken var væk i det ene øre, men der stadig var meget væske i højre øre. Hun er ellers glad og spiser fint gennem dagen.

Men den sidste måned har hun bare ikke ville sove. Nogle dage har hun slet ikke sovet om dagen, dvs. Været vågen i 12 timer, og det kan stadig tage 30-45 min at putte hende, fordi hun græder og er mega ulykkelig. Og når hun græder kan vi ikke gøre noget. Har prøvet at synge for hende, have lyset tændt og dæmpet, stået op igen, leget med hende, gået med hende, givet hende noget at drikke, snakke roligt til hende, vi har prøvet alt, men hun skriger og græder. Hun strækker sig i mod os og vil op, men når vi tager ...

Annonce

... hende op, spænder hun sig ud fra os. Det virker som om at hun ikke ved hvad hun vil. Vi har prøvet at lade hende ligge i sin seng og græde, i mens jeg står ved hende og siger: ”ssh, mor er” osv. Men hun falder ikke til ro. Når hun har ligget et stykke tid, kan hun tage korte pauser fra gråden, men så begynder det hele igen. Hun har heller ikke ville have sut i lang tid, så det gør det meget sværere, da hun altid er faldet i søvn med sut og sutteklud.

Hun er blevet ammet meget, og elsker det stadig, men nu har vi trappet voldsomt ned. Jeg har i sidste uge taget natamningen fra hende, så nu sover hun fra omkring 20-03, da hun får lidt vand, så sover hun igen til kl. 7, da hun bliver ammet.

Vi har prøvet at holde fast i 2 lure om dagen, men det er rigtig svært da hun hver gang græder og skriger da hun skal sove. Det er ikke fordi at hun ikke er træt at hun græder, fordi hun gnider øjnene og er træt da vi lægger hende, men hun har bare så svært ved at overgive sig til søvnen.

Hvad kan det være som gør hende så ulykkelig hver gang hun skal sove?

Hilsen
en frustreret og ulykkelig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to