Svar: Inställning och metoder?
29. marts 2014
Alder:
15 mdr.
Kære Erika
Tusind tusind tak for dine meget søde, helt fantastiske ord til mig. Det er virkelig sødt af dig! Og det varmer! Tak! :)
Som du skriver, så findes der mange metoder og meget forskelligt syn på børn og hvad der er godt for børn. Og vores syn på børn har naturligt ændret sig igennem generationer. Hvor man tidligere havde en holdning om at børn skulle gøre, som de fik besked på, at det var de voksne som bestemte, og hvor man straffede børn, hvis de ikke hørte efter, nogle gange slog dem - så er det anderledes i dag. Devisen om at "børn skal ses og ikke høres" passer ikke til det menneskesyn vi har i dag - i dag har børn rettigheder og børn bliver set og mødt, som de små mennesker de naturligt er. Og gudskelov for det.
Vores udfordringer kommer dog, når børnene ikke altid gør, som vi forventer. Det er let nok, når børnene opfører sig, som vi voksne gerne ser - så længe de hører efter, sover når vi synes det er passende, spiser den mad vi serverer, gør som vi ønsker, gør det samme som vi vil, ja så går det rigtig godt. Men når de kaster sig i gulvet, græder uhæmmet, ikke gør som vi vil eller måske opleves svare igen, så bliver vi som forældre frustrerede - og så glemmer vi nogle gange at små børn er små mennesker med rettigheder. Så kommer vi måske til at skælde ud, råber af dem, tysser på dem, ignorerer dem... Og så efterspørger vi naturligt nogle gange en fast metode, en fast løsning - vi savner en knap at trykke på, som får barnet til at gøre, som vi vil...
Men faktum er, at der ikke findes en fast metode, og derfor er jeg ikke enig i, at man kan køre en fast metode, heller ikke i forhold til søvn. Børn er forskellige og skal naturligt mødes forskelligt og i forhold til en "sove hele natten kur" - så er det vidt forskellige forventninger man kan have til et barn på 4 måneder, 8 måneder, 18 måneder, 2 år, 4 år ... og der kan være rigtig mange ting, som spiller ind på, hvorfor barnet har svært ved at sove, og det er også vidt forskelligt, hvordan man skal reagere og hjælpe barnet til at sove - der er naturligt stor forskel på, hvordan man hjælper et barn på 4 måneder, 1 år eller mere.
Når jeg møder et barn med søvnproblemer, så stiller jeg altid mig selv 5 spørgsmål:
1. Er der tale om et reelt søvnproblem?
2. Hvis ja, hvilket type søvnproblem er der så tale om?
3. Hvad alder har barnet og hvordan spiller alderen ind her?
4. Hvordan er barnets rytme i løbet af dagen?
5. Er der andre faktorer som kan spille ind på, at barnet lige nu sover dårligt?
Man er altså nødt til at se på rigtig mange forskellige faktorer, for at finde ud af, hvordan man skal løse et bestemt søvnproblem. Det handler ikke kun om barnets alder eller om at indføre en fast metode og køre striks efter den. Helheden og fornemmelsen for barnet og hele familien er afgørende for at finde den rigtige løsning.
Det er begrænset hvor tilbundsgående jeg kender Anna Wahlgrens metoder, men jeg ved at hun f.eks. påstår at børn fra 3-4 måneders alderen kan forventes at sove 12 timer om natten. Det er jeg ikke enig i. Børn i denne alder vil ofte have brug for mælk om natten. Det er helt naturligt, at mælkebehovet skal dækkes over døgnets 24 timer, og det har stor betydning for produktionen af mælk, at man ammer om natten. Om natten producerer man mere af det mælkestimulerende hormon. Og jeg synes det er rigtigt synd, hvis forældre tror, at der er noget galt med deres barn, hvis det i 4 måneders alderen ikke er i stand til at sove 12 timer uden mælk - for der er ikke noget galt med barnet, men med forventningerne til barnet.
Og samtidig så har man jo nu også hørt datteren Felicia Feldt´s historie om, hvordan børnene ofte har været alene hjemme aften og nat, imens moren er gået på bar, og at barndommen var præget af store svigt, skiftende mænd og seksuelle krænkelser... og en efterfølgende forklaring af Anna Wahlgren om, at hun naturligvis ikke gik fra børnene, hvis en af dem var syge?! Det sætter bestemt tanker igang.
Der findes, som du er opmærksom på, en del bøger om f.eks. børn og søvnproblemer på markedet, og de fleste af dem anbefaler en fast metode, en fast løsning på alle søvnproblemer. Det passer ikke ind med det menneskesyn jeg har og ej heller med den viden, vi i dag har om søvn, og derfor har jeg lavet min egen bog "Helens bog om børn og søvn". I den forsøger jeg at give et indblik i hvad søvn er og hvordan man kan skabe gode søvnrutiner for det lille barn. Der er ikke nogen firkantede holdninger, men en beskrivelse af, hvordan barnets søvn naturligt ændrer sig i takt med at barnet bliver ældre og udvikler sig. Og hvordan vi så kan møde barnet og gøre det tryg ved at sove.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske