Svar: Inställning och metoder?

29. marts 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Erika

Tusind tusind tak for dine meget søde, helt fantastiske ord til mig. Det er virkelig sødt af dig! Og det varmer! Tak! :)

Som du skriver, så findes der mange metoder og meget forskelligt syn på børn og hvad der er godt for børn. Og vores syn på børn har naturligt ændret sig igennem generationer. Hvor man tidligere havde en holdning om at børn skulle gøre, som de fik besked på, at det var de voksne som bestemte, og hvor man straffede børn, hvis de ikke hørte efter, nogle gange slog dem - så er det anderledes i dag. Devisen om at "børn skal ses og ikke høres" passer ikke til det menneskesyn vi har i dag - i dag har børn rettigheder og børn bliver set og mødt, som de små mennesker de naturligt er. Og gudskelov for det.

Vores udfordringer kommer dog, når børnene ikke altid gør, som vi forventer. Det er let nok, når børnene opfører sig, som vi voksne gerne ser - så længe de hører efter, sover når vi synes det er passende, spiser den mad vi serverer, gør som vi ønsker, gør det samme som vi vil, ja så går det rigtig godt. Men når de kaster sig i gulvet, græder uhæmmet, ikke gør som vi vil eller måske opleves svare igen, så bliver vi som forældre frustrerede - og så glemmer vi nogle gange at små børn er små mennesker med rettigheder. Så kommer vi måske til at skælde ud, råber af dem, tysser på dem, ignorerer dem... Og så efterspørger vi naturligt nogle gange en fast metode, en fast løsning - vi savner en knap at trykke på, som får barnet til at gøre, som vi vil...

Men faktum er, at der ikke findes en fast metode, og derfor er jeg ikke enig i, at man kan køre en fast metode, heller ikke i forhold til søvn. Børn er forskellige og skal naturligt mødes forskelligt og i forhold til en "sove hele natten kur" - så er det vidt forskellige forventninger man kan have til et barn på 4 måneder, 8 måneder, 18 måneder, 2 år, 4 år ... og der kan være rigtig mange ting, som spiller ind på, hvorfor barnet har svært ved at sove, og det er også vidt forskelligt, hvordan man skal reagere og hjælpe barnet til at sove - der er naturligt stor forskel på, hvordan man hjælper et barn på 4 måneder, 1 år eller mere.

Når jeg møder et barn med søvnproblemer, så stiller jeg altid mig selv 5 spørgsmål:

1. Er der tale om et reelt søvnproblem?
2. Hvis ja, hvilket type søvnproblem er der så tale om?
3. Hvad alder har barnet og ...

Annonce

... hvordan spiller alderen ind her?
4. Hvordan er barnets rytme i løbet af dagen?
5. Er der andre faktorer som kan spille ind på, at barnet lige nu sover dårligt?

Man er altså nødt til at se på rigtig mange forskellige faktorer, for at finde ud af, hvordan man skal løse et bestemt søvnproblem. Det handler ikke kun om barnets alder eller om at indføre en fast metode og køre striks efter den. Helheden og fornemmelsen for barnet og hele familien er afgørende for at finde den rigtige løsning.

Det er begrænset hvor tilbundsgående jeg kender Anna Wahlgrens metoder, men jeg ved at hun f.eks. påstår at børn fra 3-4 måneders alderen kan forventes at sove 12 timer om natten. Det er jeg ikke enig i. Børn i denne alder vil ofte have brug for mælk om natten. Det er helt naturligt, at mælkebehovet skal dækkes over døgnets 24 timer, og det har stor betydning for produktionen af mælk, at man ammer om natten. Om natten producerer man mere af det mælkestimulerende hormon. Og jeg synes det er rigtigt synd, hvis forældre tror, at der er noget galt med deres barn, hvis det i 4 måneders alderen ikke er i stand til at sove 12 timer uden mælk - for der er ikke noget galt med barnet, men med forventningerne til barnet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og samtidig så har man jo nu også hørt datteren Felicia Feldt´s historie om, hvordan børnene ofte har været alene hjemme aften og nat, imens moren er gået på bar, og at barndommen var præget af store svigt, skiftende mænd og seksuelle krænkelser... og en efterfølgende forklaring af Anna Wahlgren om, at hun naturligvis ikke gik fra børnene, hvis en af dem var syge?! Det sætter bestemt tanker igang.

Der findes, som du er opmærksom på, en del bøger om f.eks. børn og søvnproblemer på markedet, og de fleste af dem anbefaler en fast metode, en fast løsning på alle søvnproblemer. Det passer ikke ind med det menneskesyn jeg har og ej heller med den viden, vi i dag har om søvn, og derfor har jeg lavet min egen bog "Helens bog om børn og søvn". I den forsøger jeg at give et indblik i hvad søvn er og hvordan man kan skabe gode søvnrutiner for det lille barn. Der er ikke nogen firkantede holdninger, men en beskrivelse af, hvordan barnets søvn naturligt ændrer sig i takt med at barnet bliver ældre og udvikler sig. Og hvordan vi så kan møde barnet og gøre det tryg ved at sove.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet