Brev:
Lære at falde i søvn selv - 16 mdr.
30. marts 2014
Alder:
16 mdr.
Lære at falde i søvn selv - 16 mdr.
Hej Helen,
Så har vi brug for dit input igen, denne gang drejer det sig om aften-putning af vores dreng, LP, der nu er blevet 16 mdr.
LP kan ikke falde i søvn selv - han vil holdes i hånd. Og først når han sover, kan vi slippe hans hånd og forlade værelset. Dette kan tage fra alt mellem 10 min og 45 min, men som regel tager det ca. 20 min før LP falder i søvn. Hverken far eller mor synes egentlig det er et problem, da vi begge synes, at han skal falde i søvn, så han føler sig tryg.
Men! LP skal være storebror om 5 mdr, og i den forbindelse er det vigtigt, at LP lærer at falde i søvn ved egen hjælp. Der vil være en del aftner, hvor far ikke er hjemme og derfor ikke kan tage del i putningen, så mor er alene med begge børn. Der er derfor ikke mulighed for, at mor kan bruge en masse tid på at putte LP, da der jo er endnu et barn i huset.
Vi har flere gange prøvet at gå fra LP inden han sover, men det resulterer bare i voldsom gråd, han rejser sig op i sengen og vil slet ikke acceptere at være alene.
Vi har prøvet at sidde uden for døren med døren åben og tale til ham med stille og rolig stemme, at han rolig kan lægge sig til at sove, men hans gråd bliver mere og mere voldsom indtil vi kommer indtil ham. Og hvis han først har fået sig selv kørt meget op, er han svær at få ned igen.
Hverken mor eller far er på nogen måder tilhænger af, at LP skal græde sig i søvn. Og de gange hvor vi har prøvet at gå fra ham inden han sover, kommer vi også hurtig ind til ham igen når han græder. Vi er slet ikke fan af metoden, hvor man skal lade børn græde i flere og flere minutter inden man kommer ind til dem, og er derfor slet ikke noget vi har overvejet at praktisere.
Vi har din bog om søvn, og har også prøvet nogle af de foreslag du nævner i bogen (fx at foretage sig noget praktisk i samme rum som LP, men dette forstår han slet ikke - holder bare en fest - forstår ikke han skal sove).
• Spørgsmålet er derfor: Hvordan får vi lært LP, at falde i søvn selv på den mest blide og humane måde?? Mor og far er indforstået med, at det kan tage noget tid at lære LP dette. Det er også derfor vi skriver allerede nu, selvom der er 5 mdr til, at der kommer en ny baby i huset. Og kan vi i det hele taget forlange dette af en baby på 16 mdr.
Som baggrundsinfo kan vi fortælle følgende:
Vi holder fast i de samme putteritualer hver aften, og disse ritualer har LP været vant til fra helt lille. Aftenen starter med aftensmad (ca. kl. 17.30). Bad (ca. kl. 18.00). Dernæst stille og rolig leg. Aftengrød (ca. kl. 19.15) + en lille tegnefilm. Tandbørstning + ny ble (ca. kl. 19.30). Bliver lagt i egen seng af både mor og far, og der bliver kysset godnat, og enten mor eller far forlader værelset. Den der har puttetjansen bruger lige et par minutter på at tale stille og roligt om, hvad der er sket i løbet af dagen. Og til slut bliver der sagt, at nu skal LP sove og mor og far passer på ham. LP plejer at sover omkring kl. 19.45-20.00.
LP virker altid glad for at komme i seng, og bare vi er ved ham, forgår det altid uden gråd.
LP sover rimelig fornuftig om natten. Han vågner ofte en enkel gang, hvor han lige skal have hjælp til at falde i søvn igen, dette tager dog ikke særligt lang tid. Vi har dog også nætter, hvor LP sover helt igennem. Tidlig morgen kommer han over og sover i mor og fars seng, hvor vi som regel kan slippe for, at han står alt for tidligt op - dette fungerer for os. LP sover ikke på eget værelse, men sammen med mor og far. Hvis eget værelse kan være en hjælp for LP fremadrettet, så er vi indstillet på dette.
Han spiser og sover godt i løbet af dagen. Han sover ca. fra 11.00-13.00 - dette er den eneste lur han tager om dagen. Der skal køres med barnevognen for at få LP til at falde i søvn (dette skal vi også have "udryddet" på sigt), men han falder hurtig i søvn, så indtil videre har dette ikke været et problem.
Håber dette er en hjælp for dig til at besvare vores spørgsmål. Vi synes begge du har en meget kærlig tilgang til børn, og ser derfor frem til at høre dit svar.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Far og Mor