Svar: Sove mere?
25. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du fortæller at din datter har grædt rigtig meget, hun har haft koliklignende symptomer, hun har haft ondt, hun er blevet behandlet af kiropraktor - og du fortæller at hun ofte skriger vanvittigt efter at have spist blot 5 skefulde grød eller mos...
Jeg synes det lyder som om at din datter skal tjekkes ved lægen. Det kunne jo være at hun have mælkeallergi eller andet, som gør, at hun reagerer så voldsomt på maden og hos nogle børn ser man faktisk en reaktion på mælk, selvom de ammes, fordi de reagere på de komælksproteiner der kan være i mors mælk, hvis mor spiser eller drikker komælk... Det kunne måske tænkes, at forklaringen skal findes her hos jer og det kan være derfor hun nu også reagerer på skemaden du laver - hvis den laves med almindelig modermælkserstatning? Eller hvis du giver hende færdiglavede grødprodukter, som indeholder mælk? Det kan også være at det er laktosen hun reagerer på - men uanset hvad, så vil det være en rigtig god idé at få hende grundigt tjekket ved lægen.
Jeg kan ikke ud af dit brev se, om hun har andre symptomer på mælkeallergi, men hvis det viser sig, at hun reagerer på mælk, så er det rigtig godt, at du fortsat ammer - det skal du endelig blive ved med. Du kan malke ud og bruge din egen mælk i hendes skemad, du kan også vælge at lave skemaden med speciel erstatning. Det kan være Nutramigen, Profylac eller f.eks. Althera.
Jeg er helt med på, at din datter ikke vil tage flaske og det er ikke fordi jeg synes du skal gå over til at give hende modermælkserstanting i stedet for modermælk - men det kan måske hjælpe på hendes mave, at bruge specielerstatning i maden. Du kan også forsøge med ren grød og mos, lavet på vand og ikke tilsætte mælk, for at se om det vil gøre en forskel - men på sigt, bør der være mælk og fedtstof i maden, fordi hun har brug for at maden er ekstra energiberiget.
Når alt dette er sagt, så vil mange børn i denne alder have tendens til at slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem og det er rigtig fint, at du forsøger at skabe en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt. Du må her meget gerne forsøge at arbejde på at hendes middagslur bliver dagens længste lur. Kan hun komme op på at sove bare 1.5 time her vil det være rigtig godt, kan hun sove mere, er det super!
Jeg vil foreslå dig, at du prøver at putte hende lidt senere til lurene, så hun kommer til at sove lidt senere hele dagen igennem og så eftermiddagen ikke bliver så lang. Jeg vil derfor foreslå dig, at du forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, så hun efterfølgende måske kan sove lidt længere. Og derudover vil jeg foreslå, at du prøver at trille hende en lang tur, når hun skal sove middagslur, for at se om du på den måde kan holde hende sovende. Og/eller at du lægger dig med hende og ammer hende i søvn i din seng, sover middagslur sammen med hende. Du har selv brug for den ro og hvile midt på dagen og samtidig kan du være heldig at holde hende sovende, fordi du er tæt ved hende. Hvis hun vågner efter 45 minutter, virker søgende og urolig, så giver du hende brystet igen og lader hende die - det er helt okay at hun midt på dagen hjælpes til at sove videre på denne måde.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06-6.30: Ammes og sover videre, får evt. tilbudt en lille ekstra amning, når dagen starter og I står op. Det er en rar måde at vågne på og det kan være med til at gøre, at hun kan vente med at blive ammet igen puttet til formiddagsluren
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske en times tid som nu.
Må gerne forsøge med et bad her, for at aktivere hende ekstra - hun må gerne blive ammet både før og efter badet.
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, max 1/2 dl. Det kan være lidt hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød, majsgrød, risgrød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur ca kl 12-12.30 og du må her meget gerne trille hende en tur eller lægge dig med hende og amme hende i søvn i dobbeltsengen. Det vigtigste lige nu er, at hun hjælpes til at sove og sove et lidt længere søvnstræk.
Eftermiddag 15: Ammes - evt. gange to - efter behov
Puttes til dagens 3. lur, som ofte vil være dagens korteste lur
Aften 17: Tilbydes grøntsagsmos, max 1/2 dl og vand af kop.
Ammes og puttes til natten 18.30-19 som nu
Sen aften 22: Ammes rigtig godt
Nat 01-05: Ammes 1-2 gange efter behov.
Jeg har forsøgt at lave en plan, hvor jeres datter sover lidt senere end du beskriver, men hvor tiderne stadig nogenlunde følge de tider som du har oplyst - tidspunkterne hun står op på og går i seng på. Jeres datter vil naturligt have behov for brystet en ekstra gang i løbet af aftenen og natten. Det skyldes at hun sover en meget lang nattesøvn - ofte puttes hun kl 18.30 og hun står op igen omkring kl 06.30. Det vil sige en nattesøvn på 12 timer.
Det betyder naturligt at hun har brug for ekstra mælk, for mange børn vil i denne alder være vågne om aftenen, ligge mere eller mindre ved brystet hele aftenen og vil spise meget hyppigt og på den måde fylde sig op til natten. Det er ikke ualmindeligt at børn i denne alder ikke sover før kl måske er 21-22 - og da jeres datter går i seng allerede kl 18.30-19, så er der naturligt stadig behov for mælk om aftenen. Samtidig betyder den lange nattesøvn også, at hun naturligt ikke vil kunne sove så længe af gangen om dagen. Det vil være rigtig godt, hvis hun samlet kan sove ca 3 timer - og dette fordelt på 3 lure. Så for at dagen også kan hænge sammen, så er det jeg foreslår, at du forsøger at skabe længere aktive vågne perioder og skabe en rytme, hvor hun kan sove lidt senere dagen igennem.
Jeg håber at ovenstående plan for dagen og mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske