Svar: Korte lure og urolig nattesøvn
24. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Kære lykkelige men frustrerede mor
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre at du, efter at have fulgt med fra sidelinjen, nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Du spørger: "Kan jeg gøre noget for at hun kan sove lidt bedre, både om natten og dagen? Eller er det bare en fase og en del af hendes udvikling vi skal igennem?" og det helt korte svar til dette er, at det ganske sikkert er udvikling der spiller ind, men at du godt kan gøre noget for at få hende til at sove lidt bedre :)
Det er helt naturligt at børn omkring 4 måneders alderen begynder at powernappe mere i løbet af dagen, præcist som du har oplevet, at din datter er begyndt på for ca. en måned siden. Børn i denne alder begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst mellem om de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, det virker som om at de ligesom ikke vil give slip på oplevelserne, at de har brug for at få det hele med.
Det vil være en rigtig god idé at du nu arbejder på at få hende til at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sen eftermiddag. Hvis den sidste lur ligger meget sent, så hun sover tidlig aften, så vil hun naturligt gå senere i seng for natten og det er helt naturligt i denne alder. Faktisk vil mange børn i 4 måneders alderen begynde at have en rytme, hvor de er vågne og aktive om aftenen, gerne vil ligge meget ved brystet og måske først går til ro for natten kl 22. Det ændrer sig igen i takt med at de bliver ældre :)
Du skal naturligvis se på din datter og hvordan hun trives. Mange forældre bliver bekymrede, når barnet powernapper mere end det sover lange lure og når du skal vurdere, hvorvidt din datter sover nok i forhold til sin alder, så skal du se på søvnen over hele døgnet og se på, hvordan hun trives med sin søvn. Hvis hun sover en lang og god nattesøvn, så vil lurerne om dagen naturligt blive kortere og netop med den alder hun har nu, så vil det være helt naturligt at hun ikke længere kan tage en 3 timers lur i løbet af dagen. Vi kan dog godt være enige om at 12.5 times søvn samlet over et døgn ikke er meget og at det derfor vil være rigtig godt, at du fortsat forsøger at hjælpe hende til at sove lidt mere i dagtimerne. Det vil være rigtig godt, hvis bare en af lurene kan være en lidt længere lur, f.eks. hendes middagslur. Det vil være rigtig godt, hvis hun her kan sove bare 1.5 time i træk.
Hvis hun er svær at aflæse, fordi hun lige nu hellere vil følge med i verden og hvad der sker omkring hende, så skal du forsøge at putte hende efter klokken. Se på tidspunktet og forsøge at passe tider for mad, aktivitet og søvn ind, så de bliver ens dag for dag. Jo mere fast rytme du kan skabe, jo mere vil det påvirke hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for behov for søvn. Altså at hun begynder at føle sig parat til at sove, når hun bliver puttet. Det betyder også at det vil være rigtig godt at I forsøger at starte dagen til samme tid hver dag, jo mere fast tidspunkt I kan stå op, jo større sandsynlighed for at resten af dagen også kommer til at forløbe nogenlunde ens dag for dag...
Jeg vil foreslå dig at du begynder med lidt skemad. Det kunne godt tænkes at hun er ved at være parat til dette og i første omgang vil det være rigtig godt at starte om dagen, gerne til frokost. I starten kun smagsprøver sammen med lidt vand af kop og derudover skal du amme hende som du plejer. Amning/bryst skal indgå som en fast del af hendes putteritual hver gang hun lægges til at sove og skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk.
Når skemaden til frokost fungerer og hun kan spise en lille halv dl. grød, så kan du begynde at tilbyde lidt grøntsagsmos om aftenen. Igen små smagsprøver, så hun vænnes til det stille og roligt. Det er bedre at give hende en halv dl. to gange dagligt end en dl. en gang dagligt. Og sammen med skemaden tilbydes hun også vand. Det at starte med lidt skemad vil være med til på sigt at give jer lidt mere rytme, det vil på sigt mætte hende før en lur og kan hjælpe hende til at sove lidt længere - og samtidig også gøre, at hun måske tager ekstra godt fra ved brystet før hun sover og kommer væk fra at "slatspise" som en del børn faktisk også går i denne alder. På sigt vil det at starte med lidt skemad altså hjælpe til mere rytme og også lidt mere overblik over dagen for dagen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, vågner og tilbydes en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver af en grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl 12.30
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte vil være den korteste lur
Aften 18: Tilbydes smagsprøver af lidt grøntsagsmos - dette måltid introduceres først, når grøden til frokost fungerer godt. Vand af kop. Indtil da må hun ammes efter behov om aftenen.
Ammes og puttes til natten ca 20.30
Sen aften 24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, det der også kaldes et drømme måltid. Sover som nu videre til næste morgen tidlig...
At hun er begyndt at blive lidt afstandtagende overfor familie, venner og fremmede hører alderen til. Hun vil helt opleve verden fra dit skød, din favn. Når hun sidder hos dig, sin trygge base, kan hun kikke sig omkring og har mod til dette. Derfor er det vigtigt at du lige nu ikke presser hende til at lade sig holde af andre, men giver hende den tid hun har behov for, for lige at orientere sig, spejle sig i dig, finde ud af at alt er okay og stille og roligt turde pludre med og og være hos andre.
Med hensyn til om hun kan have ondt - så ja det kan hun godt. Hvis hun f.eks har ondt i ørerne, så vil hun ofte blive ked af det, når hun har sovet lidt, men når hun så tages op, så bliver hun glad igen. Det skyldes at når hun ligger ned, så stiger trykket i ørerne og derved kommer smerter. Når hun kommer op, så falder trykket i ørerne og smerten bliver mindre. Derfor kan man godt opleve at børn med ondt i ørerne græder mere når de sover, end når de er oppe...
Med hensyn til at sove i barnevognen, så er det lige nu fint, hvis hun kan sove på altanen. Jeg tænker at når hun bliver 6 måneder og det bliver varmere i vejret, så vil hun naturligt kunne sidde mere op i vognen og du vil kunne trille hende en tur, hvor hun starter med at sidde, kikke på verden og alt det I kommer forbi. Og på den måde vil hun i løbet af sommeren godt kunne lære at være i sin vogn imens den triller og vil højst sandsynligt også begynde at falde i søvn i vognen og kunne sove i sin vogn. Så på den måde sker der rigtig meget fremadrettet og tiden arbejder også for jer:)
Jeg vil anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad". I min bog om børn og søvn, kan du læse om søvnen i forskellige aldre og netop omkring det, at børn begynder at "powernappe". Og i min bog om børn og mad, guides du igennem fra de første smagsprøver til hun kan spise det samme som du selv :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske