Reaktion på skældud

24. marts 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Reaktion på skældud

Kære Helen

Jeg skriver idet jeg og min mand er i tvivl om, hvordan vi skal forholde os til vores søn, når han bliver ked af det.

Han er pt. i en meget følsom fase, han er 3 år og 4 måneder, og han bliver utrolig ked af det hvis han får skældud eller hvis han tror at han får skældud. Hans reaktion er at slå eller sparke, ikke vildt og voldsomt, men han gør det og han vil ikke trøstes. Han kan også godt begynde at græde, men det er ikke en hel masse gråd, kun lidt. Jeg ved naturligvis godt at det er svært at forklare en lille dreng på 3 år at man skal sige hvordan man har det og sætte ord ...

Annonce

... på, men ikke desto mindre forsøger jeg på at sige at det er okay at blive ked af det, men det er ikke okay at slå og sparke og at han skal sige, at nu bliver jeg ked af det.

Det er svært at trøste en som ikke ønsker at blive trøstet, men hvordan gør vi så?
Jeg er bare så urolig for om han ender med ikke at ville og kunne give udtryk for sine følelser. Han græder generelt ikke ret meget når der ellers er en naturlig grund til det, og ja jeg er bange for at han bare holder sine følelser inde, og det er jo ikke sundt.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Mor til lille følsom dreng

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder