Brev:
Reaktion på skældud
24. marts 2014
Alder:
3 år, 4 mdr.
Reaktion på skældud
Kære Helen
Jeg skriver idet jeg og min mand er i tvivl om, hvordan vi skal forholde os til vores søn, når han bliver ked af det.
Han er pt. i en meget følsom fase, han er 3 år og 4 måneder, og han bliver utrolig ked af det hvis han får skældud eller hvis han tror at han får skældud. Hans reaktion er at slå eller sparke, ikke vildt og voldsomt, men han gør det og han vil ikke trøstes. Han kan også godt begynde at græde, men det er ikke en hel masse gråd, kun lidt. Jeg ved naturligvis godt at det er svært at forklare en lille dreng på 3 år at man skal sige hvordan man har det og sætte ord på, men ikke desto mindre forsøger jeg på at sige at det er okay at blive ked af det, men det er ikke okay at slå og sparke og at han skal sige, at nu bliver jeg ked af det.
Det er svært at trøste en som ikke ønsker at blive trøstet, men hvordan gør vi så?
Jeg er bare så urolig for om han ender med ikke at ville og kunne give udtryk for sine følelser. Han græder generelt ikke ret meget når der ellers er en naturlig grund til det, og ja jeg er bange for at han bare holder sine følelser inde, og det er jo ikke sundt.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Mor til lille følsom dreng