Korte lure og urolig nattesøvn

24. marts 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Korte lure og urolig nattesøvn

Hej Helen.

Jeg har fulgt med i din brevkasse i noget tid, og har haft meget gavn af dine gode råd til andre, tak for det ☺ Men nu har jeg selv brug for nogle råd og tanker omkring vores datters søvn.

Vores dejlige datter Isabella er lige præcis 5 måneder og for ca. en måned siden skete der nogle ændringer i hendes søvnmønster og hun er begyndt at vise meget mere personlighed. Hun gik fra at tage nogle lange middagslure, 3-4 timer, til at tage nogle kortere lure. De er blevet kortere og kortere, og de sidste par uger har de kun været af halv times varighed. Hun sover ca. 10 timer om natten, og plejer at sove tre lure om dagen. Tilsammen sover hun ca. 2,5 timer om dagen (på en god dag), og det synes jeg ikke lyder af særlig meget. Jeg kan prøve at beskrive vores dag (ca. tider) :

Kommer i seng ved 20-21 tiden, ammes i sengen.
Ammes kl. 00-01
Ammes kl. 5
Vågner ml 6-7, prøver at tilbyde bryst her, men hun er sjældent sulten.
Kl. 9 ammes og sover formiddagslur. Her kan hun komme op på 1,5 time, og dette er dagens længste lur. Før denne lur er hun meget træt, og nogen gange skal jeg kæmpe for at holde hende i gang.
Ca. kl. 12 ammes og lægges ud i barnevognen. Ligger og kigger lidt og falder så hurtigt i søvn. Super nemt! Men vågner desværre efter kun en halv time. Jeg har prøvet at vugge hende lidt for at få hende til at sove videre, men det virker aldrig. Hun er helt frisk og ligger og smiler.
Herefter er der ikke meget regelmæssighed. Hun kan holde sig vågen i flere timer, og jeg har meget svært ved at finde det rigtige tidspunkt at lægge hende. Men det ender med at hun sover endnu en halv time, men tidspunktet er ikke fast.

Nattesøvnen svinger meget. Nogle nætter sover hun godt og vågner kun de to gange hvor hun er sulten. Andre nætter ligger hun meget urolig og græder meget i søvne. I går aftes fra kl. 21-24 græd hun ca. hver halve time. Og det eneste der hjælper er at lægge hende til brystet. Jeg har prøvet at lade hende ligge lidt uden at gøre noget for at se om det går over, jeg har lagt en hånd på hendes bryst for ...

Annonce

... at berolige hende, nusset hendes hoved etc. Intet virker, kun brystet! Hun er på intet tidspunkt vågen og selv om jeg løfter hende op vågner hun ikke. Jeg har tænkt på om hun har ondt et eller andet sted, men ville hun så ikke også være ked af det når hun er vågen? Hun er ikke ked af det når hun lægges til at sove og hun er meget glad når hun vågner om morgenen, så mit bedste bud er at hun drømmer og vil have tryghed ved brystet. Hvad tænker du?

Hun er for det meste en glad baby. Når vi er her hjemme smiler og griner hun rigtig meget, men så snart vi er ude eller har gæster, så bliver hun meget alvorlig og observerende. En ekstremt nysgerrig baby og jeg kan ikke amme hende hvis der bliver snakket eller er støj omkring os. Hun smiler ikke til andre og vil ikke holdes af andre før hun har set dem an i lang tid. Det har ikke været et problem før. Jeg har også meget svært ved at komme ud i mødregruppe eller ud i byen, fordi jeg kan bare ikke få hende til at sove. Jeg tager alligevel af sted i mødregruppe (har brug for at være lidt social), men kan ikke blive særlig længe. Modsat mange andre babyer, så vil hun ikke sove i en kørende barnevogn, kun når den står stille på altanen. Er det bare dårlige vaner hun har fået? Eller er hun måske en baby der skal skærmes lidt af?

Hun bliver stadig ammet 100%. Amningen har heldigvis fungeret fra første dag, og hun vil hverken tage sutteflaske eller sut. Vi har prøvet mange forskellige modeller. Det gør at jeg står alene med natteroderiet, og jeg får ikke mange pauser hverken nat eller dag.

Det med søvnen er meget frustrerende og jeg kan mærke at jeg er ved at være lidt slidt efterhånden, nogle dage er det svært at være en nærværende mor for min datter, og det giver mig meget dårlig samvittighed. Jeg prøver at aktivere hende og lege med hende for at ”køre hende træt”, men det virker bare ikke.

Så mit spørgsmål er kan jeg gøre noget for at hun kan sove lidt bedre, både om natten og dagen? Eller er det bare en fase og en del af hendes udvikling vi skal igennem?

Hilsen
en lykkelig men frustreret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina