Svar: Passe flaske ind ved putning?
8. marts 2014
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at høre, at Caya har fået det langt bedre efter sine behandlinger og at hun derfor nu begynder at kunne sove lidt i løbet af dagen. Godt! :)
Det lyder også som om at du godt kan fornemme, hvornår hun bliver overtræt og at det f.eks. forstyrrer hende, hvis hun bliver vækket af sin eftermiddagslur. Det er rigtig fint, at du nu begynder at have lidt fornemmelse for hendes rytme og behov - det er ligesom det skal være :) Naturligvis vil du ikke altså kunne sikre hende fuldstændig uforstyrret søvn, men bare det at hun nu begynder at sove længere lure, det er super godt og dejligt.
Hvis hun har fået flaske 30-60 minutter før hun puttes, så behøver du ikke give hende flaske igen. Hun kan dog godt have glæde af at få lidt at sutte på og det kunne være en måde at få introduceret en sut. Det at sutte virker ofte beroligende og får barnet til at slappe af og overgive sig til søvnen. Nogle børn har også glæde af at få sutten koblet til en lille klud, som de kan have liggende ved deres ansigt.
Det vil naturligt nogle gange være sådan, at hun sover en længere lur, vågner og så er sulten og her skal hun naturligvis have mad. Men andre gange vil hun måske ikke sove helt så længe og vil derfor vågen op, virke glad og parat til at pludre lidt og behøver ikke mad med det samme, men først når I har været lidt aktive - og her kan hun så få flaske inden hun så måske skal puttes til næste lur. Her er du nødt til at være lidt fleksibel og gøre det, som du umiddelbart vil fornemme vil virke bedst.
Det er lidt anderledes, når man giver flaske, fordi hun jo af flasken ofte vil spise et fuldt måltid hver gang. Børn der ammes vil naturligt nogle gange flaske, så de spiser et fuldt måltid og andre gange slukker tørsten. Og derfor vil man, når man ammer, ofte give flere måltider end man gør, når man giver flaske. Det vil således være naturligt at man både ammer, når barnet vågner og at barnet så har behov for brystet igen, før det så puttes - og barnet dier så og tager det, som barnet har behov for - et måltid eller en trøstetår.
Et barn der får flaske kan godt vise samme mønster, altså behov for lidt mælk både når det vågner og før det skal sove - men her skal man se lidt på, hvad barnets indtag af mælk generelt er. Når man giver flaske har man jo den fordel, at man ved præcist, hvor meget mælk barnet drikker og hvis din datter har spist en fuld flaske og du ved at hun ikke umiddelbart behøver mere mælk, så vil det netop ofte være godt at putte hende med en sut, så hun som sagt får lov til at sutte og med den overgive sig til søvnen.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske