Svar: Gråd i barnevogn - et spørgsmål mere
23. januar 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev :)
Alle børn græder - nogle græder mere end andre, men alle børn græder. Gråd er et vigtigt kommunikationsmiddel. Når barnet græder, så fortæller det os at noget ikke er som det skal være, og så må vi finde ud af, hvad problemet er, løse det og barnet holder så normalt op med at græde...
Det betyder, at et lille barn som din datter godt nogle gange kan græde, fordi hun er overtræt og har svært ved at overgive sig til søvnen. Hun har svært ved at give slip og græder derfor lidt, græder måske et par minutter, men når du triller hende, så lulles hun til ro og falder så trygt og fint i søvn. Her er det okay, fordi der er tale om en overtræt gråd, hvor du netop hjælper hende til at sove, som er det hun har brug for og hu overgiver sig til søvnen hurtigt.
Andre gange græder hun fordi hun har brug for at mærke dig, hun er utryg og skal derfor løftes op, holdes om, vugges og når hun så atter er rolig, så kan du forsøge at putte hende igen. Ofte vil hun have brug for at få en lille tår mælk, hvorefter hun så kan puttes til at sove.
Hun kan græde fordi hun har ondt, har brug for en tør ble, har brug for tørt tøj, fordi hun keder sig, skal have dækket sit suttebehov, er sulten, skal have hjælp til at finde ro - der er rigtig mange årsager til at små børn græder.
Det der er vigtigt er, at du forsøger at lytte til hendes gråd - hvad er det hun vil fortælle med sin gråd? Er hun træt, sulten, brug for en tør ble, har hun ondt... Og det er her rigtig vigtigt at du trøster og reagerer, når hun græder. Hvis du lader hende græde, ikke trøster, ikke beroliger, ikke reagerer på hendes gråd, men lader hende være, lader hende ligge og være tydeligt ulykkelig, så er det ikke godt for hende. Når hun græder ulykkeligt, så er hendes krop fyldt med stresshormoner og hun har brug for tæt fysisk kontakt og nærhed for at finde ro. Når du tager hende op, holder om hende, trøster og beroliger så hjælper du hende til at regulere sit endnu uudviklede nervesystem. Undersøgelser har vist at børn, der får lov til at græde længerevarende kan på grund af de stresshormoner der fylder deres krop, få svært ved at tackle stressede situationer senere hen.
Hud mod hudkontakt, bevægelse og vugning, at sutte, at mærke din varme og dine beroligende lyde - det er alt sammen vigtigt for hende og det hjælper hende til at falde til ro. Hun kan ikke falde til ro uden at du trøster hende og du forkæler hende ikke ved at tage hende op, når hun græder - tværtimod.
Det er derfor et spørgsmål om at du forsøger at ramme det rigtige puttetidspunkt - ammer hende, skifter hende, putter hende i sovepose/sovedragt, ammer hende igen, evt. giver hende en sut og her putter hende ned i lift og barnevogn og så triller en tur. Så hun er helt parat til at sove og måske falder i søvn inden I rammer barnevognen. Hun skal ikke lægges vågen i sin vogn og ligge og græde i barnevognen. Og hvis hun så vågner op undervejs på jeres tur, så kan du nogle gange måske få hende videre i søvnen ved at give hende sutten, kærtegne hende lidt, vugge lidt med vognen, bruge hvid støj osv. - og atter andre gange er du nødt til at tage hende op, trøste, berolige, evt. amme, få ro på hende og så putte hende igen...
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om gråd og trøst".
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske