Svar: Drømmeflasken
18. december 2013
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det kan være en god idé at introducere en godnatgrød, hvis I ikke allerede har gjort det. Det kan give lidt ekstra mæthed i maven og sikre at jeres datter ikke vågner og søger den sene aftenflaske, fordi hun er sulten.
Det betyder at det kan være en rigtig god idé at have en aftenrytme, hvor I f.eks. spiser aftensmad kl 18, herefter kommer hun i bad og gøres klar til natten, så tilbydes hun en godnatgrød i køkkenet sammen med en kop mælk f.eks. kl 19.30, herefter får hun en flaske og så puttes hun i seng.
Samtidig med at godnatgrøden introduceres, så skruer I stille og roligt ned for mælken i flasken. Det vil sige at hun trappes langsomt ud, så hun på den måde lærer at hun ikke behøver drikke store mængder for at komme videre i søvnen og stille og roligt helt kan undvære. Hvis I plejer at give hende 200 ml, så skruer I ned til 180 ml, så 160, 140, 120 osv. indtil hun begynder at kunne undvære.
Det vil ofte være passende med 2 flasker i døgnet indtil 12 måneders alderen, herefter trappes ned til 1 flaske og stille og roligt trappes denne flaske så også ud. Hun bør være helt færdig med sutteflaske, før hun fylder 18 måneder.
Det er rigtig vigtigt at hun ikke falder i søvn med den flaske, som hun får, når hun puttes. Det er vigtigt, at den fjernes fra hendes mund før hun sover helt, så hun ikke er afhængig af at have den i munden, for at falde i søvn. Hvis hun er afhængig af den for at sove, så vil hun naturligt søge den og savne den når og hvis hun vågner. Det er derfor vigtigt at hun får sin mælk, men at hun kan overgive sig til søvnen uden at flasken er i munden.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne tage en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende til sig og bruge denne bevidst som substitut for mor og far. Og det kan være en rigtig god idé at introducere en sådan bamse eller klud, når flaskerne trappes ud. Det er vigtigt ikke at fjerne flaske, som er det mest trygge og dejlige jeres datter kender, uden at sætte noget andet i stedet, som på sigt blive ligeså trygt og dejligt.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen også trives med en godnathistorie og igen sættes dette ind som et nyt ritual, der stille og roligt overtaget behovet for flasken inden sengetid.
Så i første omgang skal den sene aftenflaske, trappes ud, så hun får mindre og mindre mælk på det tidspunkt og vænnes til at sove uden at få flasken der. Hun skal have godnatgrød som en fast del af putteritualet og der skal sættes et nyt ritual i stedet, som stille og roligt erstatter begge flasker :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske