Svar: Drømmeflasken

18. december 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det kan være en god idé at introducere en godnatgrød, hvis I ikke allerede har gjort det. Det kan give lidt ekstra mæthed i maven og sikre at jeres datter ikke vågner og søger den sene aftenflaske, fordi hun er sulten.

Det betyder at det kan være en rigtig god idé at have en aftenrytme, hvor I f.eks. spiser aftensmad kl 18, herefter kommer hun i bad og gøres klar til natten, så tilbydes hun en godnatgrød i køkkenet sammen med en kop mælk f.eks. kl 19.30, herefter får hun en flaske og så puttes hun i seng.

Samtidig med at godnatgrøden introduceres, så skruer I stille og roligt ned for mælken i flasken. Det vil sige at hun trappes langsomt ud, så hun på den måde lærer at hun ikke behøver drikke store mængder for at komme videre i søvnen og stille og roligt helt kan undvære. Hvis I plejer at give hende 200 ml, så skruer I ned til 180 ml, så 160, 140, 120 osv. indtil hun begynder at kunne undvære.

Det vil ofte være passende med 2 flasker i døgnet indtil 12 måneders alderen, herefter trappes ned til 1 flaske og stille og roligt trappes denne flaske så også ud. Hun bør være helt færdig med sutteflaske, før hun fylder 18 måneder.

Det er rigtig vigtigt at hun ikke falder i søvn med den flaske, som hun får, når hun puttes. Det er vigtigt, at den fjernes fra hendes mund før hun ...

Annonce

... sover helt, så hun ikke er afhængig af at have den i munden, for at falde i søvn. Hvis hun er afhængig af den for at sove, så vil hun naturligt søge den og savne den når og hvis hun vågner. Det er derfor vigtigt at hun får sin mælk, men at hun kan overgive sig til søvnen uden at flasken er i munden.

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne tage en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende til sig og bruge denne bevidst som substitut for mor og far. Og det kan være en rigtig god idé at introducere en sådan bamse eller klud, når flaskerne trappes ud. Det er vigtigt ikke at fjerne flaske, som er det mest trygge og dejlige jeres datter kender, uden at sætte noget andet i stedet, som på sigt blive ligeså trygt og dejligt.

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen også trives med en godnathistorie og igen sættes dette ind som et nyt ritual, der stille og roligt overtaget behovet for flasken inden sengetid.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så i første omgang skal den sene aftenflaske, trappes ud, så hun får mindre og mindre mælk på det tidspunkt og vænnes til at sove uden at få flasken der. Hun skal have godnatgrød som en fast del af putteritualet og der skal sættes et nyt ritual i stedet, som stille og roligt erstatter begge flasker :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.