Svar: Hjælp til at sove selv i barnevognen

7. oktober 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Heidi

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det er rigtig fint at du nu begynder at forberede indkøring til vuggestue, så hverdagen og jeres rutiner stille og roligt kommer til at passe til den hverdag hun skal have, når hun starter sit vuggestueliv og du starter på arbejde. Og det betyder at der naturligt skal ske lidt ændringer :)

Med den alder din datter har nu, så vil det være rigtig fint med 2 flasker i døgnet. Det betyder at hun ikke længere skal have flaske om formiddagen, den skal stille og roligt trappes ud, men det vil være rigtig fint at hun stadig får flaske inden sin middagslur og også flaske om aftenen. Og vuggestuen kan sagtens give hende flaske inden middagsluren - de er vant til at nogle af børnene skal have flaske og det har de helt styr på.

Det vil være rigtig fint hvis hun i 10-12 måneders alderen får 400 ml mme i døgnet, på den måde får hun sit behov for jern dækket, så du ikke behøver give hende jerntilskud. Og de 400 ml kan gives via 2 flasker.

Det er meget vigtigt at du ikke fortynder hendes modermælkserstatning, men at du blandet det korrekt. Ellers får hun ikke den næring ud af mælken som hun har behov for. Hvis og når hun skal ud af sine flasker, så skal mælken altså ikke fortyndes, i stedet skal mængden trappes ned.

Du fortæller at hun helt spiser mad i stykker og det er rigtig fint. Det må hun naturligvis gerne. Det vil dog være rigtig godt, hvis du stadig kan få hende til at spise lidt mos - det kan være kartofler moset med sovs, ris med sovs osv. Det er rigtig godt, hvis du kan lave familiemad, som sikrer hende lidt mos og let fordøjeligt mad stadigvæk - gode retter kan være kartoffelmos og millionbøf, boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne (kød eller lakselasagne), frikadeller, carbonader osv. hvor kartofler og grøntsager moses med sovs. Netop sovs er godt, det giver ekstra fedtstof, det giver ekstra smag og det kan gøre at hun spiser flere grøntsager, kartofler osv. som fylder mere i maven - end hvis alt serveres i stykker.

Grød er også godt - men hvis hun slet ikke er til grød, så må det være sådan. Prøv med lidt havregryn med sødmælk, prøv med minifras med sødmælk - lad det evt. stå og trække lidt, så det bliver blødere og dermed lettere fordøjeligt for hende. Men prøv også med grød en gang imellem, for at se om hun pludselig gerne vil have det - smag ændrer sig over tid og nogle gange bliver grøden acceptabel igen.

Giv hende flere mellemmåltider - om formiddagen skal flasken erstattes af et mellemmåltid bestående af frugt, frugtmos og ½ bolle med ost. Om eftermiddagen skal hun også have et mellemmåltid - f.eks. en portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. De fleste børn kan godt lide surmælksprodukter og accepterer her naturligt skeen - og det kan igen gøre, at hun vil acceptere en morgengrød igen :)

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Morgen 7: Tilbydes grød, havregryn, minifras med sødmælk - eller som nu rugbrødshapsere med smørost, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden og frugtmos. Frugtmos kan gives med ske, det kan være babymos du køber (det er praktisk og giver stor variation) og det kan også bruges som smørbart pålæg på bollen. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og ska her lære at sove uden flaske

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, suppleres med grønt fra ...

Annonce

... aftenen før - men prøv også med rigtige middagsretter som lasagne, pasta med kødsovs, risretter osv. som serveres varmt. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 13.30

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden og tilbydes også en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, eller rugbrødsdrys. Vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet er familiemad - almindelige børnevenlige retter, hvor hun får lidt fra alle fødevaregrupper - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Maden skal smage af noget og sovs er her en rigtig god idé. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en banan (i stedet for en godnatgrød, da hun jo ikke er glad for grød), vand eller sødmælk af kop. Får børstet tænder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten ca kl 20 og sover så som nu uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

I forhold til at sove selv i barnevognen, så er det en rigtig god idé at du nu prøver at give hende flaske imens hun er i vognen og ikke i din favn. Det vil sige at du stadig giver hende flaske, men giver den der, hvor du forventer at hun skal sove - så hun begynder at forbinde sin barnevogn med søvn og ikke som nu, lærer at sove i din favn. Det vil være en god idé at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, når hun får flaske liggende. Det kan du gøre ved enten at lade hende sidde op af barnevognens ryglæn eller ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen.

Om formiddagen skal flasken væk og her vil det være en rigtig god idé at du en overngang gør det samme - putte hende i barnevognen og giver hende flasken der, men stille og roligt trapper ud i mængden, så hun får mindre og mindre. Samtidig så indføres jo et mellemmåltid, så hun har mad i maven og naturligt derfor ikke behøver sin flaske på samme måde. Og tilsidst skal hun så undvære flasken helt.

Nogle gange kan det være nødvendigt at du triller hende en tur, hvor du lader hende starte med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv og så først lægge hende ned, når du tydeligt fornemmer at hun er parat (når søvntoget er der). Andre gange så går det fint med at putte hende og hun så falder i søvn mere eller mindre af sig selv, fordi hun ved at det er sådan, det er nu, og hun naturligt har lært, at det er sovetid og hun føler sig parat.

Inden middagsluren skal hun så naturligvis have sin flaske og igen meget gerne i sin barnevogn, så hun ikke lærer at skulle sove i din favn, men lige observerer at hun ligger i vognen og derfor ved, hvor hun sover. Hun skal altså stadig have flaske, men du skulle meget gerne nå dertil, hvor hun lige slipper flasken, smiler til dig og falder i søvn:)

Og når det så er sagt, så lyder det jo ikke som om at hun er uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske. Hvis hun falder i søvn med flasken i munden og derefter sover et par timer til middag - eller hun om aftenen falder i søvn med flasken i munden og derefter kan sove hele natten, så behøver du ikke ændre noget. Så giver flasken hende ro og hjælper hende til at sove - men den er ikke en dårlig vane og den er ikke noget problem. Det bliver først et problem, hvis hun begynder at vågne hver time natten igennem og ikke kan komme videre i søvnen, uden at du igen og igen giver hende flaske - og det er jo ikke tilfældet hos jer:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende og rigtig meget held og lykke med indkøring i vuggestue :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.