Hjælp til at sove selv i barnevognen

7. oktober 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Hjælp til at sove selv i barnevognen

Hej Helen..

Min datter på næsten 10 mdr. og jeg er kommet ud på et sidespor hvor det funger bedst at jeg giver hende flaske for at få hende til at falde i søvn. Hvor efter jeg bær hende ud i barnevognen eller ind i hendes seng til aften.

Min datter har altid brugt sut og det har været fantastisk nemt at få hende til at sov. Hun fik mad og blev lagt i seng eller barnevogn og faldt altid hurtigt i seng selv med sutten..

Da hun så blev ca. 6 mdr. begyndte hun ikke at ville have sutten længere og stille og roligt blev det til at hun fik flaske på armen og derefter lagt over i barnevognen eller i sengen om aften hvor hun så sov videre. Hun har et stort sovehjerte og kan nemt sove et par timer i lur og igennem om natten, hvilket er skønt.

Men her 1 nov. starter hun i vuggestue og der ville jeg gerne have lært hende at falde i søvn uden at sove med flasken i munden. Problemet er bare hvordan søren gør jeg det… Syntes ikke noget virker og mit mod er tabt..

Pt. når søvntoget kommer, kommer hun på armen med suttekluden når vi laver flasken, hun får en lille hue på og så får hun flasken. Falder i søvn med flasken i munden og bliver båret ud i barnevognen hvor hun sover videre i 1 ½ til 2 timer pr gang..
Jeg tænker det har de ikke tid til i vuggestuen, så hvordan gør jeg så hun kan falde i søvn selv uden flasken i munden og uden jeg skal trille vejene tynde?

Vores dagsrytme er:

Annonce

... Bliver hun vækket

7 Morgenmad. Hvilket er ½ pære fx, ½ skive rugbrød med smøreost eller syltetøj skærpet, da jeg ikke kan få hende til at spise havregryn eller noget med ske for den sags skyld. Hun vil tygge og gider derfor ikke mos og grød. Også selv om hun ikke har nogen tænder endnu. Samt vand.
Hun bliver vasket, kommer i tøjet og leger

9-930 får hun flaske og sover uden afbrydelser

1030-11 vågner hun og får frokost en halv time efter ca. 1 skive Rugbrød med fx leverpostej, frugt og grønsager fra aften før, samt vand. Så bliver der leget og hygget.

1330-1430 får hun flaske og sover til 15-16 stykker op og lege.

1730 spiser vi aftensmad, det familien nu får, samt vand.

Ca. 20/ når søvntoget kommer får hun godnat flaske og sover oftest til kl. 630 næste morgen uden at få en lille flaske om natten.

Hun drikker ca. 130-180ml pr lur og ca. 200ml til aften. Hun spiser så ikke så meget rigtig mad, men det tænker jeg bliver bedre når ikke hun får så meget flaske om dagen. Hun smager oftest på det, gumler lidt og spytter det ud.. dette er alle måltider. Hvad tænker du?

Jeg har prøvet ikke at putte så meget Nan i, fx 180ml vand og kun Nan nok til 100ml så det blev tyndere i håb om at hun spiste mere rigtig mad, men det virker heller ikke rigtig, så tømmer hun bare flasken for rub og stub i stedet.

Ihhh jeg håber sådan du kan hjælpe mig uden gråd og grå hår;)

Venlig hilsen
Heidi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene