Han bliver så ked, når han bliver irettesat

7. oktober 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Han bliver så ked, når han bliver irettesat

Kære Helen.

Min søn på knap 3 år er igennem længere tid blevet rigtig ked af det ved den mindste irettesættelse. Det behøver langt fra at være skæld ud, men det kan være, som igår aftes, hvor jeg sagde til ham helt normalt, at jeg ikke ville have, at han dansede i sofaen, men at han måtte danse på gulvet.

Han begyndte at græde (meget), ogsagde, at han var ked af det, fordi jeg skældte ham ud. Jeg trøstede ham straks og prøvede at forklare ham, at jeg ikke skældte ham ud, men jeg har svært ved, hvordan jeg skal forklare ham det, for hvis han oplever det som skæld ud, er det svært at modargumentere. Samtidig vil jeg jo meget gerne have, at han forstår det, så han ikke tror, at han får skæld ud hele tiden (hvad han tror nu).

Somme tider ER det "skæld ud", f.eks. når han gentagne gange slår sin søster, og jeg til sidst må sige til ham, at NU skal han stoppe. I ...

Annonce

... modsætning til føromtalte eksempel lader jeg ham græde i et par minutter, for at få ham til at forstå, at han har gjort noget galt, hvorefter jeg trøster ham og fortæller ham, hvorfor jeg blev vred og så bliver vi gode venner igen.

Jeg ved slet ikke, om jeg tacker det hensigtsmæssigt, og er derfor meget interesseret i din mening og tanker. Og hvis du har en idé om, hvorfor han reagerer sådan, er jeg også meget interesseret i den.

Han er ellers en dejlig, glad og sjov dreng, som spiser og sover godt. Han har dog brug for en del tryghed (bliver usikker, hvis han ikke ved, hvor jeg er, siger, at han savner mig, selvom jeg er lige ved siden af ham og ligger meget gerne i min arm hele natten).

Med til historien hører måske også, at jeg er alene med dem alle hverdage (har været det i ca. 1 år), men så vidt jeg ved, går samværet med deres far hver anden weekend godt.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder