Brev:
Han bliver så ked, når han bliver irettesat
7. oktober 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Han bliver så ked, når han bliver irettesat
Kære Helen.
Min søn på knap 3 år er igennem længere tid blevet rigtig ked af det ved den mindste irettesættelse. Det behøver langt fra at være skæld ud, men det kan være, som igår aftes, hvor jeg sagde til ham helt normalt, at jeg ikke ville have, at han dansede i sofaen, men at han måtte danse på gulvet.
Han begyndte at græde (meget), ogsagde, at han var ked af det, fordi jeg skældte ham ud. Jeg trøstede ham straks og prøvede at forklare ham, at jeg ikke skældte ham ud, men jeg har svært ved, hvordan jeg skal forklare ham det, for hvis han oplever det som skæld ud, er det svært at modargumentere. Samtidig vil jeg jo meget gerne have, at han forstår det, så han ikke tror, at han får skæld ud hele tiden (hvad han tror nu).
Somme tider ER det "skæld ud", f.eks. når han gentagne gange slår sin søster, og jeg til sidst må sige til ham, at NU skal han stoppe. I modsætning til føromtalte eksempel lader jeg ham græde i et par minutter, for at få ham til at forstå, at han har gjort noget galt, hvorefter jeg trøster ham og fortæller ham, hvorfor jeg blev vred og så bliver vi gode venner igen.
Jeg ved slet ikke, om jeg tacker det hensigtsmæssigt, og er derfor meget interesseret i din mening og tanker. Og hvis du har en idé om, hvorfor han reagerer sådan, er jeg også meget interesseret i den.
Han er ellers en dejlig, glad og sjov dreng, som spiser og sover godt. Han har dog brug for en del tryghed (bliver usikker, hvis han ikke ved, hvor jeg er, siger, at han savner mig, selvom jeg er lige ved siden af ham og ligger meget gerne i min arm hele natten).
Med til historien hører måske også, at jeg er alene med dem alle hverdage (har været det i ca. 1 år), men så vidt jeg ved, går samværet med deres far hver anden weekend godt.
Hilsen