Svar: Søvn, sut og amning
5. september 2013
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når man ikke er mere end 2 måneder gammel, så er det helt naturligt at have et rigtig stort behov for tryghed og det tryggeste sted jeres dreng kan være, er i din favn. Når han ligger i din favn, så kan han mærke din varme, din vejrtrækning, han kan høre dit hjerte slå osv. og det minder alt sammen om tiden i livmoderen og dermed er det trygt og rart.
Naturligvis er det uholdbart i længden, hvis han kun kan sove i din favn og derfor er det rigtig fint, at du nu vil prøve at arbejde på at han om dagen kan blive puttet i sin lift og barnevogn og om natten kan lægges fra dig og sove tæt på dig - men uden at han behøver være i din favn :)
Det er rigtig dejligt at du ammer og at amningen går så godt og det er super, hvis amningen kan indgå som en fast del af hans putteritual. Han skal altså have mælk lige inden han skal sove og nogle gange vil han naturligt falde i søvn med brystet i munden og derefter blive flyttet, andre gange vil du måske så småt kunne erstatte brystet med en sut og flytte ham ned, hvor han skal sove.
Når og hvis du prøver med sutten, så skal du hjælpe ham med at holde den ved munden, så han ikke får den spyttet ud. Hvis du vælger en sut med en ring, så kan du trække en stofble igennem og på den måde få lavet en sutteklud. Når han ligger og sover, så er det vigtigt at han ligger med hovedet drejet til siden, skiftevis højre og venstre side, så hans hovedfacon bliver fin rund og symmetrisk og han ikke får problemer med fladt baghoved - og netop når ansigtet ligger til siden, så vil han bedre kunne holde sutten i munden, hvis den er koblet til en klud :)
Det vil også være en rigtig god idé at du prøver at svøbe ham. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Svøbet hjælper ham også til at holde fysisk sammen på sig selv, så han ikke kan flagre med arme og ben og vække sig selv, men så han bedre kan finde fysisk ro og dermed holde sig sovende. Det har været varmt i vejret og derfor varmt med svøb, men nu har de lovet regn og koldere vejr og efteråret er på vej, så det er en god idé at forsøge med svøb nu.
Det kan være et rigtigt svøb, hvor du pakker ham i et fast klæde - det kan også være at introducere en sovepose, som han kan bruge i takt med at det bliver koldere i vejret og i løbet af vinteren. En sovepose kan være en voksi-pose, duni-duo, drømme-pose, slee-bee osv. De fås i mange kvaliteter og til mange forskelllige priser.
Det kan ofte hjælpe at amme ham af to omgange, det vil sige starte med at amme, herefter skifte ham - og i forbindelse med skiftningen skal han så svøbes enten i et klæde/svøb eller puttes i sovepose og så skal han ammes igen og først der puttes ned, hvor du ønsker han skal sove. Han må som sagt gerne falde i søvn ved brystet med den alder han har, men du må også gerne prøve nu at se om du kan få ham fra brystet inden han sover helt. Det vil sige inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig lægges et andet sted - og det er utrygt. Det er derfor vigtigt, at han lige når at følge med i, at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer.
Altså amme ham, svøbe ham, amme ham igen og så skal du se på ham, se på hans øjne og lyt så til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i liften eller i hans seng. Han er svøbt og det er her kan han få en sut i munden i stedet for brystet, hvis han virker til at have behov for at sutte mere. Kluden koblet til sutten vil give lidt sammen fornemmelse ved hans ansigt, som når han ligger på din brystkasse eller ligger ved dit bryst...
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Det er vigtigt at han mærker din nærhed, men at du samtidig prøve at få ham til at sove uden at han er oppe i dine arme.
Når du om dagen putter ham i liften, så sving liften frem og tilbage, så han på den måde lulles i søvn - eller kom liften i barnevognen og tril en tur :)
Når du om natten har ammet ham, så prøv på samme måde at lægge ham fra dig, så han hjælpes videre i søvnen ved siden af dig og ikke i din favn :)
Du skal være opmærksom på at med den alder din dreng har nu, så er han fysisk måske ved at være så stor at han har brug for at få din mælkeproduktion sat lidt op. Det er super fint at du derfor ammer ham når han viser behov og netop det at han dier hyppigt er med til at øge mælkemængden. Og når han dier hyppigt om natten så kan det faktisk godt være udtryk for at have behov for lidt mere mælk. Prøv derfor at amme ham lidt hyppigere om dagen - f.eks. netop ved at dele amningerne i to med en skiftning imellem og se om ikke det kan have positiv effekt på jeres nætter:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske