Svar: Søvn, sut og amning

5. september 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Når man ikke er mere end 2 måneder gammel, så er det helt naturligt at have et rigtig stort behov for tryghed og det tryggeste sted jeres dreng kan være, er i din favn. Når han ligger i din favn, så kan han mærke din varme, din vejrtrækning, han kan høre dit hjerte slå osv. og det minder alt sammen om tiden i livmoderen og dermed er det trygt og rart.

Naturligvis er det uholdbart i længden, hvis han kun kan sove i din favn og derfor er det rigtig fint, at du nu vil prøve at arbejde på at han om dagen kan blive puttet i sin lift og barnevogn og om natten kan lægges fra dig og sove tæt på dig - men uden at han behøver være i din favn :)

Det er rigtig dejligt at du ammer og at amningen går så godt og det er super, hvis amningen kan indgå som en fast del af hans putteritual. Han skal altså have mælk lige inden han skal sove og nogle gange vil han naturligt falde i søvn med brystet i munden og derefter blive flyttet, andre gange vil du måske så småt kunne erstatte brystet med en sut og flytte ham ned, hvor han skal sove.

Når og hvis du prøver med sutten, så skal du hjælpe ham med at holde den ved munden, så han ikke får den spyttet ud. Hvis du vælger en sut med en ring, så kan du trække en stofble igennem og på den måde få lavet en sutteklud. Når han ligger og sover, så er det vigtigt at han ligger med hovedet drejet til siden, skiftevis højre og venstre side, så hans hovedfacon bliver fin rund og symmetrisk og han ikke får problemer med fladt baghoved - og netop når ansigtet ligger til siden, så vil han bedre kunne holde sutten i munden, hvis den er koblet til en klud :)

Det vil også være en rigtig god idé at du prøver at svøbe ham. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Svøbet hjælper ham også til at holde fysisk sammen på sig selv, så han ikke kan flagre med arme og ben og vække sig selv, men så han bedre kan finde fysisk ro og dermed holde sig sovende. Det har været varmt i vejret og derfor varmt med svøb, men nu har de lovet regn og koldere vejr og efteråret er på vej, så det er en god idé at forsøge med svøb nu.

Det kan være et rigtigt svøb, hvor du pakker ham i et fast klæde - det kan også være at introducere en sovepose, som han kan bruge i takt med at det bliver koldere i vejret og i løbet af vinteren. En sovepose kan være en voksi-pose, duni-duo, drømme-pose, slee-bee osv. De fås i mange kvaliteter og til mange forskelllige priser.

Det kan ofte hjælpe at amme ham af to omgange, det vil sige starte med at amme, herefter skifte ham - og i forbindelse med skiftningen skal han ...

Annonce

... så svøbes enten i et klæde/svøb eller puttes i sovepose og så skal han ammes igen og først der puttes ned, hvor du ønsker han skal sove. Han må som sagt gerne falde i søvn ved brystet med den alder han har, men du må også gerne prøve nu at se om du kan få ham fra brystet inden han sover helt. Det vil sige inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig lægges et andet sted - og det er utrygt. Det er derfor vigtigt, at han lige når at følge med i, at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer.

Altså amme ham, svøbe ham, amme ham igen og så skal du se på ham, se på hans øjne og lyt så til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i liften eller i hans seng. Han er svøbt og det er her kan han få en sut i munden i stedet for brystet, hvis han virker til at have behov for at sutte mere. Kluden koblet til sutten vil give lidt sammen fornemmelse ved hans ansigt, som når han ligger på din brystkasse eller ligger ved dit bryst...

Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Det er vigtigt at han mærker din nærhed, men at du samtidig prøve at få ham til at sove uden at han er oppe i dine arme.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du om dagen putter ham i liften, så sving liften frem og tilbage, så han på den måde lulles i søvn - eller kom liften i barnevognen og tril en tur :)

Når du om natten har ammet ham, så prøv på samme måde at lægge ham fra dig, så han hjælpes videre i søvnen ved siden af dig og ikke i din favn :)

Du skal være opmærksom på at med den alder din dreng har nu, så er han fysisk måske ved at være så stor at han har brug for at få din mælkeproduktion sat lidt op. Det er super fint at du derfor ammer ham når han viser behov og netop det at han dier hyppigt er med til at øge mælkemængden. Og når han dier hyppigt om natten så kan det faktisk godt være udtryk for at have behov for lidt mere mælk. Prøv derfor at amme ham lidt hyppigere om dagen - f.eks. netop ved at dele amningerne i to med en skiftning imellem og se om ikke det kan have positiv effekt på jeres nætter:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin