Svar: Søvn, søvn og atter søvn - 7 mdr.

30. juni 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig vigtigt at være realistisk omkring jeres datter og søvn - ellers er det blot frustrerende for jer og hende - og det er ikke realtisk at en pige på kun 7 måneder skal kunne sove fra kl 20 til 07 uden mælk. Det er meget mere rigtigt, at jeres datter får fire flaske, som hun jo gør i jeres dagsplan og at disse ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er netop vigtigt at hun får mælk på disse tidspunkter, fordi det både skal sikre hende en god søvn, sikre hendes behov for mælk/væske og også sikre at hun har mere plads i maven til rigtig mad.

Det lyder som om at hun er glad for at spise og gerne vil smage, gumle osv. Og det skal I udnytte. Det er helt okay at hun ikke er glad for kartoffelmos, prøv at lave mos uden kartoffel - og giv hende så i stedet en kartoffelbåd fra ovnen, som hun kan sidde og sutte på. Det vil både styrke hende mundmotorisk og vil også lære hende smagen af kartoffel, uden at hun får brækfornemmelser:)

Det vil være rigtig godt med mad i hånden generelt - og du må meget gerne prøve med ristede rugbrødsbjælker, kogte stykker af blomkål, broccoli eller lignende.
Det vil være en rigtig god idé at I bruger sovs i madlavningen, fordi det hjælper hende med at tygge og bearbejde maden og lige nu er det ikke nødvendigt at hun får groft moset mad, men du må meget gerne prøve at komme lidt hakket kød eller fisk i mosen, så den lige får lidt struktur. Det vil f.eks. være helt fint, hvis der bare kommer 1 lille tsk. kød eller fisk i en dl. grøntsagsmos, som er helt lind og cremet.

På samme måde kan du prøve at komme 1 lille tsk. ris i en cremet grøntsagsmos. Det kan også give lidt bi og vænne hende til at der er en lille klump, uden at hun skal tygge meget, men så hun lige finder ud af at arbejde lidt med maden og samtidig vænner sig til ny smag. En ret som boller i karry må hun faktisk gerne få nu og du kan lave karrysovsen mild og cremet og bruge æblemos i den og så tilsætte lidt lidt af en kødbolle og lidt ris.

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. og kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om hvad hun må få og hvordan det skal laves. Hvis du ikke synes hun er parat til opskrifterne fra 7 måneder, så kan du give hende opskrifterne fra 6 måneder - det er helt fint, så er I stille og roligt igang og du går bare frem i det tempo, som passer til hende.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. 9.30

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13. Må her meget gerne sove en lang lur og du må gerne trille hende, hvis du fornemmer at det ...

Annonce

... kan holde hende sovende.

Eftermiddag 15.30: Tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Frisk frugt i hånden at gumle på.

Powernapper måske ½ times tid. Det må hun gerne, hvis hun har sovet kort middagslur, ellers bliver eftermiddagen alt for lang:)

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, igen kan det være hjemmelavet med udgangspunkt i jeres mad eller mos fra glas. Suppleres med en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet varierer naturligt efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.

Sen aften 23: Flaske

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som du kan se så ligner min plan meget jeres plan - og jeg tænker at I er på rette vej. Jeg synes ikke du skal vække hende fra dagssøvnen, men det vil være rigtig godt at starte dagen til samme tid hver morgen, fordi det kan give mere rytme for resten af dagen. Derudover synes jeg det vil være rigtig godt, hvis du kan prøve at få hende vænnet til en længere lur midt på dagen, enten ved at du lægger dig og sover sammen med hende eller du prøver at trille hende en lang tur. Og de dage, hvor de så ikke lykkes, må hun få sin 3. lur :)

Væske på ørerne, forkølelse, tænder osv. Det kan naturligt alt sammen spille ind på søvnen og medføre opvågninger, og her må hun naturligvis behandles, hvis nødvendigt og tingene må også have sin tid ....

Og alderen spiller også ind - faktisk oplever rigtig mange forældre at deres børn i 7 måneders alderen har en periode, hvor de er vågne om natten. De græder ikke, men ligger og snakker, pludrer osv. Meget forstyrrende for forældre :) Det virker nogle gange som om at de nyder de stille nattetimer og bruger roen til at ligge og øve lyde, pludre med sig selv, høre sig selv ... og det står på en periode, og så stopper det igen.

Du skal være meget opmærksom på at hun ikke bør falde i søvn med flasken i munden, ligesom un ikke skal have sut, hver gang hun vågner. Hun vil natuligt med den alder hun har, have brug for din hjælp til stillingsskift, brug for lige at blive lagt på den anden side, få dynen på igen, som hun har sparket af osv. Men pas på ikke at give hende sutten i munden hver gang.

Det er helt naturligt at sutten ryger ud af munden på hende, når hun sover og hvis du så per automatik kommer den i munden på hende hver gang hun har sine små opvågninger, så lærer hun at hun ikke kan sove uden sin sut. Derfor vil hun begynde at kunne vågne op, græde, vente på at du giver hende sutten og først derefter sove igen - det jeg kalder for vantebetinget afbrudt søvn. Og det er uhensigtsmæssigt for både dig og hende. Prøv derfor om du ikke de fleste gange kan hjælpe hende videre med kærtegn og stillingskift og uden at hun behøver få noget i munden.

Jeg har beskrevet flere af disse ting i min bog "Helens bog om børn og søvn" og måske du i den kan finde lidt mere, som kan hjælpe dig videre, eller måske "bare" finde roen i at vide, at det er normalt ...:)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.