Brev:
Overgangen fra amning til flaske
30. juni 2013
Alder:
5 mdr.
Overgangen fra amning til flaske
Hej Helen
Nu er tiden kommet, hvor jeg føler, at jeg gerne vil nedtrappe amningen og gå over til flaske. Vores datter er nu lidt over fem måneder og godt i gang med skemaden. Jeg tænker, at jeg vil begynde at trappe ned, når hun er et halvt år og så bruge en måneds tid på det. Min barsel slutter om 2,5 måneder, så det ville være fint, hvis det kørte fint med flaske inden da. Og så vil det være rart, hvis også far kan tage over om natten ;-).
Men mit spørgsmål er så, hvordan jeg bedst trapper ned - både for hende og for mig? Hvilket ammemåltid er det bedst at erstatte flaske med til at starte med? Og i hvilken rækkefølge så?
I øjeblikket bliver hun typisk ammet tidlig morgen, inden formiddagslur, inden middagslur, lige efter middagslur, aften, inden sengetid, omkring midnat og så midt nat. Er det for mange gange? Vi har haft problemer med, at hun ikke har taget nok på. Hun vejede 3.600, da hun blev født, og nu vejer hun næsten 7 kg (hun har taget en del på, efter vi er begyndt på skemad). Men vægtøgningskampen gør nok, at jeg er meget fokuseret på at få rigtig meget mælk i hende. Er der en tommelfingerregel for, hvor mange gange i døgnet man skal amme, for at baby får opfyldt sit behov for mælk?
Hun får desuden tre skemåltider á cirka 75 ml om dagen (grød med frugt- og grøntsagsmos og kartoffel-grøntsagsmos). Hun får skemad morgen, frokost og aften.
Hun har fået flaske et par gange, bl.a. i starten, hvor jeg malkede ud pga. smerter i brystvorten, og så MME et par gange, når hun er blevet passet etc. Det er gået ok med at tage flasken og MME.
Så: Hvordan trapper jeg bedst ned for amning og op for flaske?
Og hvor meget MME skal hun have til hvert måltid og pr. dag?
Med venlig hilsen
Helle